Treinen in Nederland.nl
NS 1214 / Privé-eigendom van Harry Schneider en Laurens Pit 1254
Info over de locomotief:

Door de Tweede Wereldoorlog was een groot deel van het spoorwegennet in Nederland beschadigd. Ook de locomotieven en treinen hadden veel oorlogsschade. Dit was een mooie kans om tijdens de herbouwing meteen grote delen van het spoor te elektrificeren. Voor de oorlog was Nederland al begonnen met het elektrificeren van het spoorwegnet. Na de oorlog werd hier op hoog tempo mee doorgegaan. NS bestelde veel elektrische treinstellen en locomotieven om weer te kunnen rijden. In 1949 bestelde NS 25 locomotieven van het loctype 1200. De 1200 locomotief serie is door Werkspoor in Utrecht gebouwd naar Amerikaans ontwerp. De locs werden betaald met het Amerikaanse Marshallplan. Voor veel locomotieven vlak na de oorlog werd een bestaand ontwerp gebruikt. De 1200'en zijn geen uitzondering, hun zijn gebasseerd op locomotieven van de Baldwin Locomotive Works uit Philadelphia. De locs zijn in Utrecht gebouwd maar de draaistellen komen uit de VS. De 1200'en hebben een maximale snelheid van 130 km/u en ze hebben twee zes-assige draaistellen met spaakwielen. De locomotieven vallen erg op door hun grote neus, hierdoor zat de machinist veilig tijdens aanrijdingen.

NS had een deadline opgesteld dat de eerste locomotief van het type in oktober 1951 geleverd zou worden. De 1201 werd op de laatste dag van oktober geleverd, de loc was toen nog niet helemaal af. De horizontale sierstrepen op de zijkant en de nummers op de loc ontbraken nog. Later werden de sierstrepen en de nummers op de loc gezet. Op 26 november werd de loc afgeleverd aan NS. Begin januari 1952 werden de eerste 1200'en in dienst gesteld bij NS. De laatste locomotief van de serie werd begin 1953 geleverd. De 1201 tot en met de 1214 werden in de turkooise kleur geleverd, net als alle nieuwe locomotieven en rijtuigen uit die tijd. De 1215 tot en met de 1225 werden in een bruine kleurstelling geleverd. Die kleurstelling kregen ook de meeste nieuwe diesellocomotieven voor de goederendienst. De 1200'en werden ingezet voor lange(re) reizigerstreinen en voor het vervoer van goederentreinen.

Doordat de lichte kleur snel vies werd omdat er toen ook nog met stoomtreinen werd gereden kregen alle treinen van de NS de Berlijns blauwe kleurstelling. De 1200'en kregen in 1954 net als alle andere locomotieven een Berlijns blauwe kleurstelling. In de jaren zeventig kregen alle locs de geel-grijze kleurstelling. Door de intensieve inzet van de locs maken ze meer kilometers dan andere locomotieven. NS moest rond 1975 kiezen om de locs te vervangen of grondig te renoveren. Er werd voor het laatste gekozen, alle 25 locomotieven werden in de Hoofdwerkplaats in Tilburg gerenoveerd. De 1200 serie staat bekend als een erg betrouwbare en degelijke locomotieven. Dat komt mede door de simpele elektrische installatie in de locs. Eind jaren '90 waren de eerste mDDM motorwagens beschikbaar om het werk van de 1700'en over te nemen. De locomotieven die niet meer nodig waren voor de DD-AR werden gebruikt om 1600 locs te vervangen in de reizigersdienst. De 1600 werden dan weer gebruikt om de laatste 1100, 1200 en 1300'en in de goederendienst te vervangen. Later vervingen de 1700'en de laatste locs in de reizigersdienst. In 1998 werd de laatste 1200 na 40 jaar terzijde gesteld. Een bekende intercity-dienst waar de 1200'en in reden was de intercity tussen Zandvoort aan Zee of Haarlem en tussen Maastricht of Heerlen. In 40 jaar dienst is geen enkele 1200 gesloopt wegens een ongeluk of defect. De meeste locs zijn gesloopt bij HKS in Amsterdam Westhaven.

De NS liet de 1200 serie na hun buitendienststelling op hoog tempo slopen zodat de locs niet konden worden gebruikt voor nieuwe andere vervoerders op het Nederlandse spoor. Tijdens de sloop van de 1200'en namen Harry Schneider en Laurens Pit het initiatief om een aantal 1200'en van de sloop te redden. Samen met de oprichter en toenmalige directeur van ACTS, John Hoekwater, lukte het om een aantal locomotieven te redden. ACTS wilde een aantal locs kopen om zelf goederentreinen te rijden. NS wilde dit niet en ACTS stapte naar de rechter om de sloop stop te zetten. De rechter legde een sloopverbod op, ACTS nam uit eindelijk de 1208, 1214, 1215, 1218, 1224 en de 1225 over van NS. Op 16 oktober 1998 werden de letterlijk voor de deur van de sloper staande 1208, 1215, 1224 en 1225 door de 6455 weg gehaald en naar de Watergraafsmeer gebracht. Na een kleine restauratie gingen ze door naar Tilburg. Er werden 4 1200'en opgeknapt en ze kregen de blauw-gele ACTS kleurstelling. Een totaal donkerblauwe kleur met een gele horizontale band die op de neuzen van de locs in een V-vorm eindigde. De locomotieven kregen ook andere nummers, de 1215 werd de 1251, de 1225 werd de 1252, de 1218 werd de 1253 en de 1214 werd de 1254. De 1208 en de 1224 werden als pluk-locs gebruikt. Het kostte veel geld om asbest uit de loc te verwijderen en ATB-kasten opnieuw in de locs te plaatsen. Daarom werd er voor gekozen de asbest in de locs te laten zitten. In 2000 wilde ACTS een extra 1200 tot hun beschikking hebben, de 1221 van Stichting Klok werd overgenomen en indienst gesteld als de 1255. Doordat de containertreinen te lang en te zwaar zijn voor één 1200 kocht ACTS vijf  Belgische locomotieven van de Reeks 62. Het zijn diesellocomotieven en ze kregen bij ACTS ook de blauw-gele kleurstelling. De loc hielp met het opgang komen van de trein en reed de containertreinen op trajecten zonder bovenleiding. De 6700 serie kon bediend worden vanuit de 1200 met een special kastje dat via kabels naar de dieselloc ging. Vanaf 2007 droegen de 1254 en de 1255 stickers om de Betuweroute te promoten. In 2009 werden de laatste ACTS 1200'en, de 1251, 1254 en de 1255, terzijde gesteld. De 1254 had een defecte tractie motor. Volgens afspraak kregen oud-ACTS machinisten Harry Schneider en Laurens Pit beschikking over de 1251, 1252 en de 1254.

Vanaf juli 2010 huurde Euro-Express Traincharter (EETC) de 1251, 1252 en de 1254 van Pit en Schneider. Ook werd de 1255 van Stichting Klok gehuurd. De 1251 en de 1252 werden gebruikt voor het rijden van internationale treinen, zoals de Alpen Express en de Autoslaaptreinen, tot aan de grens. De 1254 en de 1255 werden gebuikt om stroom te leveren aan de rijtuigen van EETC op de Watergraafsmeer. Op 8 januari 2011 werd de 1254 door de 1252 naar Apeldoorn gebracht, daarna haalde de VSM 2299 de loc op om hem naar de VSM-werkplaats te brengen. Daar werd de loc als eerste 1200 voorzien van de nieuwe EETC-kleurstelling, bordeauxrood met dezelfde gele ACTS-band. Op 19 februari 2011 werd de opgeknapte 1254 gepresenteerd in de nieuwe kleurencombinatie van EETC. Tevens was deze loc tot april 2012 bestickerd met het logo van de dat jaar tachtig jaar bestaande Nederlandse Vereniging van Belangstellenden in het Spoor- en tramwegwezen (NVBS). De 1254 kreeg ook de naam ir. J. Hoekwater, de directeur en oprichter van ACTS die het in het destijds mogelijk maakte de locomotieven te redden. Hij voelde zich zeer vereerd dat de loc zijn naam droeg. Op 12 november 2011 werd in Amersfoort ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van de 1200'en een grote 1200-dag gehouden. De 1254 was aanwezig samen met alle nog bestaande locomotieven van de serie, de 1201, 1202, 1211, 1218 (ex 1253), 1251 (ex 1215), 1252 (ex 1225), 1254 (ex 1214) en de 1255 (ex 1221). Na zijn reclame van de NVBS heeft de 1254 de tekst 'SkiTrein.nl & AlpenExpress.nl' gekregen. Op 18 februari 2015 kreeg EETC beschikking over de 1618, 1619 en de 1621 van Jacko Fijn Techniek. De bedoeling van de aankoop van de 3 1600'en was het vervangen van de 1200 locomotieven. Echter is alleen de 1621 helemaal omgespoten in de EETC-kleurstelling. De 1621 heeft een paar weken dienst gedaan bij EETC toen EETC per 15 april 2015 is gestopt met de rijden van de autoslaaptrein vanwege de sterk gestegen kosten. De 1251, 1252 en 1254 werden weer terug gegeven aan Schneider en Pit. De 1255 keerde terug bij Stichting Klok.

Op 26 september 2015 werden de 1251 en 1254 door de HSL 1832 van Watergraafsmeer naar Blerick gebracht. Vanaf begin november 2016 huurde HSL Logistik Benelux de 1254 van Laurens Pit en Harry Schneider. Op 3 november haalde de 1252 de loc op in Blerick en bracht hem naar Amersfoort. HSL wilde de loc gebruiken voor het rijden van goederentreinen en voor Sandite-ritten. Op 5 november werd de loc voor het eerst ingezet, de loc heeft de EETC-kleurstelling behouden. In de winter van 2015 en 2016 werd de loc gebruikt om ijzel van de bovenleiding af te schrapen. Begin 2016 kreeg de loc lichte schade en HSL besloot de loc die toch al weinig werd gebruikt niet meer te herstellen. Op 1 april huurde HSL Logistik de loc niet meer. In oktober dat jaar wilde Captrain de loc gaan huren. Op 14 oktober werd de loc samen met de 1618 door de 1251 naar de werkplaats in Zutphen gebracht. Op 7 november kreeg Captrain beschikking over de loc. Acht dagen later, op 15 november, reed de loc zelf naar Zutphen om een defect te herstellen. Dat is echter niet meer gebeurt, Captrain leverde de loc weer in.

Op 20 oktober 2018 werden de 1252, 1218 (ex 1253), de 1254 en de 1255 samen met de RailReLease 9902 en 9905 door de Rail Force One 1831 van Amersfoort naar Blerick gebracht. Op 25 en 26 mei 2019 waren tijdens het Rail & Road Event in Blerick zeer waarschijnlijk alle vijf de ex-ACTS 1200'en voor het laatst bij elkaar te zien. De 1251, toen gehuurd door Railexperts, keerde daarna weer terug naar Amersfoort. Sindsdien was het stil rondom de locomotieven. In Blerick werd er weinig aan de locomotieven gedaan. Vier jaar later, op 1 september 2022, was er weer nieuws over de 70 jaar oude locomotieven. Die dag werden de 1252, 1254 en de 1255 door Railexperts overgebracht van Blerick naar Amersfoort. De tractie werd geleverd door de enige nog rijdende 1200 in Nederland, de 1251. Rond 14 uur vertrok de 1251 met de 1255, de 1252, de 1254 en de 6703 vanuit Blerick naar Gekkengraaf. In Gekkengraaf werd de 6703 afgekoppeld en vertrokken de 1200'en naar Amersfoort. Daar werden de drie 1200'en door de 6004 van Railexperts gerangeerd naar een van de achterste sporen. Hier staan de locomotieven gerangeerd tussen andere terzijde gestelde locomotieven.

Momenteel is de loc eigendom van Harry Schneider en Laurens Pit, de loc staat momenteel in Amersfoort.

UIC-nummer: 91 84 1112 054-9

OVnieuws.info
Goederentreinen.nl
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De 1254 staat in Amersfoort opgesteld. 23 september 2023. © TreinenInNederland.nl
 
Op 1 september 2022 werden de 1252, 1254 en de 1255 door de Railexperts 1251 in Blerick opgehaald en naar Amersfoort gebracht. Daar werden de locomotieven tussen de pluk-locs op de achterste sporen in Amersfoort geplaatst. Hiervoor moest de RXP 6004 het nodige rangeerwerk uitvoeren. Op de foto komt de 1251 met zijn drie soortgenoten station Amersfoort binnen rijden. © TreinenInNederland.nl
 
 
Een zij-aanzicht van de 1254. 1 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
Een close-up van de 1254, nog in de oude EETC-kleurstelling. 1 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De 1200'en zijn aangekomen op het opstelspoor waar ze de komende tijd gaan staan. 1 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 6004 wordt van de 1254 afgekoppeld. Daarna rangeerde de loc naar de sleep 1600'en om deze weer terug te plaatsen waar ze eerst stonden.
1 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
 
De 1621 wordt, samen met de 1619, 1832, 1615, 1618, 1602 en de 1614, tegen de 1254 aangerangeerd door de 6004.
1 september 2022. © TreinenInNederland.nl
 
De 1252 en de 1254 staan opgesteld in Blerick. 21 november 2020. © TreinenInNederland.nl
 
Op het Rail and Road Event 2019 stonden van links naar rechts de 1218, 1252, 1254, 1255, 1251 in een line-up.
25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
 
Op het Rail and Road Event 2019 stonden van links naar rechts de 1255, 1254, 1252 en de 1218 in een line-up.
25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
 
 
Op het Rail and Road Event 2019 stonden van links naar rechts de 1251, 1255, 1254, 1252 en de 1218 in een line-up.
25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 1254 en de 1252 staan naast elkaar tijdens het Rail and Road Event 2019 te Blerick.
25 mei 2019. © TreinenInNederland.nl
 
De 1254 staat klaar met de AutoslaapTrein richting Duitseland. Den Bosch, 8 augustus 2014. © TreinenInNederland.nl
 
Een zij-aanzicht van de 1254. Den Bosch. 8 augustus 2014. © TreinenInNederland.nl
 
Een close-up van de 1254. Den Bosch. 8 augustus 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De 1254 vertrekt van station Den Bosch met de laatste AutoslaapTrein van vandaag richting Duitseland.
8 augustus 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De EETC 1254 trekt een ledig internationale trein door het station van Lage Zwaluwe heen.
13 juni 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De EETC 1254 staat klaar voor vertrek met de Alpen-Express. Utrecht Centraal,
7 februari 2014. © TreinenInNederland.nl
 
De EETC 1254 trekt een AlphenExpress langs Schalkwijk. 26 januari 2014. © TreinenInNederland.nl
 
Op zaterdag 12 november 2011 werd een grote 1200-dag gehouden ter gelegenheid van het 60 jaar bestaan van deze locomotief.
Ook de 1254 was hierbij aanwezig. © TreinenInNederland.nl
 
Op 19 februari 2011 werd de 1254 in haar nieuwe uitfit gepresenteerd. De loc is rood-bruin geworden met een gele band in het midden.
Aan de zijkanten zitten reclame-uitingen van de NVBS die dit jaar 80 jaar bestaat.
© TreinenInNederland.nl
 
EETC 1254 met NVBS-reclame thv Doorn. 19 februari 2011. © TreinenInNederland.nl
 
De andere zijkant van de 1254 met NVBS-reclame. Amersfoort, 19 februari 2011. © TreinenInNederland.nl
 
ACTS 1254 en 6703 met een containertrein.  Moordrecht, 27 februari 2008. © Leen Dortwegt
 
Voordat de 1214 van de sloop gered kon worden was de loc al flink onttakeld. Gelukkig kon de loc weer opgeknapt
worden tot 1254. De deels onttakelde 1214 op het terrein van werkplaats Tilburg.
© Pieter Topsvoort
 
De 1214 staat gerangeerd te Amersfoort. © Cobie Kroeze