Treinen in Nederland.nl
NSM 1211
Info over de locomotief:

Door de Tweede Wereldoorlog was een groot deel van het spoorwegennet in Nederland beschadigd. Ook de locomotieven en treinen hadden veel oorlogsschade. Dit was een mooie kans om tijdens de herbouwing meteen grote delen van het spoor te elektrificeren. Voor de oorlog was Nederland al begonnen met het elektrificeren van het spoorwegnet. Na de oorlog werd hier op hoog tempo mee doorgegaan. NS bestelde veel elektrische treinstellen en locomotieven om weer te kunnen rijden. In 1949 bestelde NS 25 locomotieven van het loctype 1200. De 1200 locomotief serie is door Werkspoor in Utrecht gebouwd naar Amerikaans ontwerp. De locs werden betaald met het Amerikaanse Marshallplan. Voor veel locomotieven vlak na de oorlog werd een bestaand ontwerp gebruikt. De 1200'en zijn geen uitzondering, hun zijn gebasseerd op locomotieven van de Baldwin Locomotive Works uit Philadelphia. De locs zijn in Utrecht gebouwd maar de draaistellen komen uit de VS. De 1200'en hebben een maximale snelheid van 130 km/u en ze hebben twee zes-assige draaistellen met spaakwielen. De locomotieven vallen erg op door hun grote neus, hierdoor zat de machinist veilig tijdens aanrijdingen.

NS had een deadline opgesteld dat de eerste locomotief van het type in oktober 1951 geleverd zou worden. De 1201 werd op de laatste dag van oktober geleverd, de loc was toen nog niet helemaal af. De horizontale sierstrepen op de zijkant en de nummers op de loc ontbraken nog. Later werden de sierstrepen en de nummers op de loc gezet. Op 26 november werd de loc afgeleverd aan NS. Begin januari 1952 werden de eerste 1200'en in dienst gesteld bij NS. De laatste locomotief van de serie werd begin 1953 geleverd. De 1201 tot en met de 1214 werden in de turkooise kleur geleverd, net als alle nieuwe locomotieven en rijtuigen uit die tijd. De 1215 tot en met de 1225 werden in een bruine kleurstelling geleverd. Die kleurstelling kregen ook de meeste nieuwe diesellocomotieven voor de goederendienst. De 1200'en werden ingezet voor lange(re) reizigerstreinen en voor het vervoer van goederentreinen.

Doordat de lichte kleur snel vies werd omdat er toen ook nog met stoomtreinen werd gereden kregen alle treinen van de NS de Berlijns blauwe kleurstelling. De 1200'en kregen in 1954 net als alle andere locomotieven een Berlijns blauwe kleurstelling. In de jaren zeventig kregen alle locs de geel-grijze kleurstelling. Door de intensieve inzet van de locs maken ze meer kilometers dan andere locomotieven. NS moest rond 1975 kiezen om de locs te vervangen of grondig te renoveren. Er werd voor het laatste gekozen, alle 25 locomotieven werden in de Hoofdwerkplaats in Tilburg gerenoveerd. De 1200 serie staat bekend als een erg betrouwbare en degelijke locomotieven. Dat komt mede door de simpele elektrische installatie in de locs. Eind jaren '90 waren de eerste mDDM motorwagens beschikbaar om het werk van de 1700'en over te nemen. De locomotieven die niet meer nodig waren voor de DD-AR werden gebruikt om 1600 locs te vervangen in de reizigersdienst. De 1600 werden dan weer gebruikt om de laatste 1100, 1200 en 1300'en in de goederendienst te vervangen. Later vervingen de 1700'en de laatste locs in de reizigersdienst. In 1998 werd de laatste 1200 na 40 jaar terzijde gesteld. Een bekende intercity-dienst waar de 1200'en in reden was de intercity tussen Zandvoort aan Zee of Haarlem en tussen Maastricht of Heerlen. In 40 jaar dienst is geen enkele 1200 gesloopt wegens een ongeluk of defect. De meeste locs zijn gesloopt bij HKS in Amsterdam Westhaven.

In juni 1998 kwamen na de buitendienst stelling van de 1200 locs de 1211 en de 1221 bij Stichting Klok terecht. In 2001 werd de 1211 van Klok geruild tegen de 1201 van het Spoorwegmuseum. De 1211 werd gebruikt als pluk-loc voor de 1202. Op 12 november 2011 werd in Amersfoort ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van de 1200-en een grote 1200-dag gehouden. De 1211 was aanwezig samen met alle nog bestaande locomotieven van de serie, de 1201, 1202, 1218 (ex 1253) , 1251 (ex 1215), 1252 (ex 1225), 1254 (ex 1214) en de 1255 (ex 1221). Een maand na het jubileum ging de enige geel-grijze 1200, de 1211 van het Spoorwegmuseum, voor langdurige bruikleen naar Bahnpark Augsburg in Duitsland.

OVnieuws.info
Goederentreinen.nl
Contact
 
 
 
 
 
De 1211, de 1218 en de 1201 tijdens de 60-jarige verjaardag van de 1200's in
Amersfoort. 12 november 2011.
© TreinenInNederland.nl
 
De 1211 op het besneeuwde buitenterrein van het Spoorwegmuseum. 17 december 2010. © TreinenInNederland.nl
 
De 1211 in de Ned-Train werkplaats van Leidschendam. © TreinenInNederland.nl
 
De net overgeschilderde 1211 in het Spoorwegmuseum. De nummers moeten nog worden aangebracht.
14 april 2010. © TreinenInNederland.nl
 
De 1211, 1255 en de 1251 op De Kijfhoek. © TreinenInNederland.nl
 
De 1211 solo te Haarlem. © Pieter Topsvoort