![]() |
|||||||||||
Treinen in Nederland.nl
|
Stichting Klassieke Locomotieven 1201
|
||||||||||
Info over loc : |
|||||||||||
Door de Tweede Wereldoorlog was een groot deel van het spoorwegennet in Nederland beschadigd. Ook de locomotieven en treinen hadden veel oorlogsschade. Dit was een mooie kans om tijdens de herbouwing meteen grote delen van het spoor te elektrificeren. Voor de oorlog was Nederland al begonnen met het elektrificeren van het spoorwegnet. Na de oorlog werd hier op hoog tempo mee doorgegaan. NS bestelde veel elektrische treinstellen en locomotieven om weer te kunnen rijden. In 1949 bestelde NS 25 locomotieven van het loctype 1200. De 1200 locomotief serie is door Werkspoor in Utrecht gebouwd naar Amerikaans ontwerp. De locs werden betaald met het Amerikaanse Marshallplan. Voor veel locomotieven vlak na de oorlog werd een bestaand ontwerp gebruikt. De 1200'en zijn geen uitzondering, hun zijn gebasseerd op locomotieven van de Baldwin Locomotive Works uit Philadelphia. De locs zijn in Utrecht gebouwd maar de draaistellen komen uit de VS. De 1200'en hebben een maximale snelheid van 130 km/u en ze hebben twee zes-assige draaistellen met spaakwielen. De locomotieven vallen erg op door hun grote neus, hierdoor zat de machinist veilig tijdens aanrijdingen. NS had een deadline opgesteld dat de eerste locomotief van het type in oktober 1951 geleverd zou worden. De 1201 werd op de laatste dag van oktober geleverd, de loc was toen nog niet helemaal af. De horizontale sierstrepen op de zijkant en de nummers op de loc ontbraken nog. Later werden de sierstrepen en de nummers op de loc gezet. Op 26 november werd de loc afgeleverd aan NS. Begin januari 1952 werden de eerste 1200'en in dienst gesteld bij NS. De laatste locomotief van de serie werd begin 1953 geleverd. De 1201 tot en met de 1214 werden in de turkooise kleur geleverd, net als alle nieuwe locomotieven en rijtuigen uit die tijd. De 1215 tot en met de 1225 werden in een bruine kleurstelling geleverd. Die kleurstelling kregen ook de meeste nieuwe diesellocomotieven voor de goederendienst. De 1200'en werden ingezet voor lange(re) reizigerstreinen en voor het vervoer van goederentreinen. Doordat de lichte kleur snel vies werd omdat er toen ook nog met stoomtreinen werd gereden kregen alle treinen van de NS de Berlijns blauwe kleurstelling. De 1200'en kregen in 1954 net als alle andere locomotieven een Berlijns blauwe kleurstelling. In de jaren zeventig kregen alle locs de geel-grijze kleurstelling. Door de intensieve inzet van de locs maken ze meer kilometers dan andere locomotieven. NS moest rond 1975 kiezen om de locs te vervangen of grondig te renoveren. Er werd voor het laatste gekozen, alle 25 locomotieven werden in de Hoofdwerkplaats in Tilburg gerenoveerd. De 1200 serie staat bekend als een erg betrouwbare en degelijke locomotieven. Dat komt mede door de simpele elektrische installatie in de locs. Eind jaren '90 waren de eerste mDDM motorwagens beschikbaar om het werk van de 1700'en over te nemen. De locomotieven die niet meer nodig waren voor de DD-AR werden gebruikt om 1600 locs te vervangen in de reizigersdienst. De 1600 werden dan weer gebruikt om de laatste 1100, 1200 en 1300'en in de goederendienst te vervangen. Later vervingen de 1700'en de laatste locs in de reizigersdienst. In 1998 werd de laatste 1200 na 40 jaar terzijde gesteld. Een bekende intercity-dienst waar de 1200'en in reden was de intercity tussen Zandvoort aan Zee of Haarlem en tussen Maastricht of Heerlen. In 40 jaar dienst is geen enkele 1200 gesloopt wegens een ongeluk of defect. De meeste locs zijn gesloopt bij HKS in Amsterdam Westhaven. Na de buitendienst stelling van de 1200 serie gingen 2 locs, 1201 en de 1202, naar het Spoorwegmuseum. In 2001 werd de 1211 van Klok geruild tegen de 1201 van het Spoorwegmuseum. De 1201 kreeg zijn oude turkooise kleur, de kleur waarmee hij de fabriek uit kwam, weer terug. Net als in 1951 ontbraken de sierstrepen op de loc, deze keer had de loc al wel het nummer op de buffer staan. Op 12 november 2011 werd in Amersfoort ter gelegenheid van de 60ste verjaardag van de 1200'en een grote 1200-dag gehouden. De 1201 was aanwezig samen met alle nog bestaande locomotieven van de serie, de 1202, 1211, 1218 (ex 1253) , 1251 (ex 1215), 1252 (ex 1225), 1254 (ex 1214) en de 1255 (ex 1221). Later zijn de sierstrepen wel op de 1201 geplaatst. Op 21 april 2016 werd bekend dat de 1201 van stichting Klok voor lange tijd in bruikleen aan het Spoorwegmuseum gegeven wordt. Dezelfde dag heeft de DB Cargo 6417 de loc samen met een DDM rijtuig en de Blokkendoos van Blerick naar Utrecht gebracht. In Utrecht is de turquoise 1201 in het museum te zien, samen met andere turquoise NS treinen. De 1125 en de Plan-D rijtuigen en AB 7709 en RD 7659 zijn alle ook te zien in de turquoise kleur. Op 30 november 2024 werd de 1201 (na 8,5 jaar in het Spoorwegmuseum gestaan te hebben) officieel door Stichting Klok overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Hiermee is de 1201 de derde 1200 van het museum, naast de 1202 en 1211. |
|||||||||||
OVnieuws.info
|
|||||||||||
Goederentreinen.nl
|
|||||||||||
Contact |
|||||||||||
De NS 1201 met de SS C 218, de NS 3737, de ZHESM 6 en NS Kraan Sik 362. Grote rangeerklus in het Spoorwegmuseum, 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De turquoise NS 1201 wordt gekoppeld met de Plan-D RD 7659. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
NS Kraansik 362 duwt de NS 1201 door de museumhal. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De NS 1201 naast Mat'36 252. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De turquoise NS 1201 en de Plan-D RD 7659 staan bij elkaar in de avond in het museum. 13 januari 2025. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De Blauwe Engel 41, de 1201 en een SGM-kop staan in het Spoorwegmuseum. 28 februari 2024. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 1201 staat in zijn mooie originele afleveringskleur in het Spoorwegmusem in Utrecht. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Een duifie van de grote neus van de 1201. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De tyfoons van de 1201. 20 mei 2023. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Detailfoto's van de 1201. 26 mei 2022. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
![]() |
![]() |
||||||||||
De 1201 en 1501 staan in het Spoorwegmuseum opgesteld. 10 december 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De koppen van de 1201 en 1501 bij elkaar. 10 december 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Een voor-aanzicht van de 1201. 10 december 2020. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1201 staat in Het Spoorwegmuseum. 4 juni 2019. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1201 staat tentoongesteld in het Spoorwegmuseum ter gelegenheid van de tentoonstelling "Treinen door de tijd". 7 juli 2016. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1201 staat tentoongesteld in het Spoorwegmuseum ter gelegenheid van de tentoonstelling "Treinen door de tijd". 7 juli 2016. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De mooi opgeknapte 1201 van de Stichting Klasieke Locomotieven uit Rotterdam. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
Op 21 april 2016 haalde de DB Cargo 6417 materieel van het Spoorwegmusem op in Blerick en bracht het geheel naar Maliebaan. Het transport bestond uit DDM Bvk 26-37 108, de Blokkendoos van de NSM en de 1201 die door Stichting Klok aan bruikleen wordt gegeven. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
De 1201 tijdens de SpoorParade in Amersfoort. 16 oktober 2014. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De schitterend opgeknapte 1201 te Amersfoort tijdens 60 jaar 1200's. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 1201 met het logo 60 jaar in dienst. 12 november 2011. Amersfoort. © TreinenInNederland.nl |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De machinist zwaait met zijn arm naar de condukteur nadat dat even daarvoor andersom is gebeurd. De deuren zijn gesloten en de trein kan vertrekken vanaf Amsterdam Centraal naar Amsterdam Sloterdijk, Haarlem en uiteindelijk naar Zandvoort aan Zee. © Pieter Topsvoort |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 1201 is zojuist binnengekomen met een IC vanuit Enschede. Boven het zij-nummer is de gedenkplaat te zien die de loc |
|||||||||||