![]() |
|||||||||||
Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info |
|||||||||||
OVnieuws.info Index |
Stoomloc 3737 |
||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | ![]() |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Ons eigen forum | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
OV-musea | |||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto-archief | |||||||||||
Metrofoto-archief | |||||||||||
Tramfoto-archief | |||||||||||
Grote Treinfoto-archief | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
. | De 3737 was één van de succesvolste locomotieven van het land. De locomotief verscheen in 1911 onder nummer SS 731 op het spoor en deed ruim een halve eeuw dienst. In 1921 kreeg de loc haar bekende nummer 3737 toegewezen. Zij viel regelmatig in voor de nieuwere dieseltreinen uit de jaren 30 die door terugkerende mankementen geregeld niet rijden. De locomotief heeft twee keer zoveel vermogen als haar voorganger en is daardoor zeer geschikt voor sneltreindiensten. De 3737 maakte op 7 januari 1958 haar laatste reguliere rit: van Geldermalsen naar het Spoorwegmuseum. Dit was ook gelijk de laatste officiele stoomtreinrit van Nederland. De foto toont de 3737 in het Spoorwegmuseum in Utrecht. © OVnieuws.info |
||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
. | |||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 3737 in het Spoorwegmuseum in Utrecht. © OVnieuws.info |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
De 3737 in het Spoorwegmuseum in Utrecht. © OVnieuws.info |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Stoomloc 3737 als stralend middelpunt op de schaatsbaan tijdens Winter Station 2007. © OVnieuws.info |
|||||||||||
![]() |
|||||||||||
Nogmaals de 3737 tijdens Winter Station 2007, maar nu van bovenaf . © OVnieuws.info |
|||||||||||