Goederentreinen.nl
Rail Service Center
Index

RSC Rotterdam verricht overslag activiteiten voor het gecombineerde rail-wegvervoer in het oostelijke havengebied van Rotterdam voor het maritieme en voor het continentale vervoer in de Zuidelijke Randstad en West-Brabant . Het bedrijf is in 1994 ontstaan en stamt uit het vroegere NS Cargo. Dagelijkse shuttles verbinden het Rotterdamse haven- en industriegebied met ongeveer 30 economische centra in het achterland. De kernactiviteit van RSC Rotterdam is de fysieke overslag van laadeenheden (containers, wissellaadbakken en opleggers). In het verlengde daarvan ligt het interne transport van laadeenheden van tussenstack naar de spoorkranen en vice versa, de tijdelijke opslag in een ‘stack’ en het beheer daarvan, alsmede de daabij behorende administratie en voor de vervoerswetgeving verplichte controles.

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat als landelijke overheid en het Havenbedrijf Rotterdam wil de Mainport- en Distributiefunctie die Rotterdam heeft in het containervervoer verder uitbouwen voor het railvervoer, dat relatief is achtergebleven ten opzichte van andere vervoerstakken. Onder meer door de beschikbaarstelling van een goede infrastructuur. Hierbij spelen onder andere de toenemende belemmeringen bij het wegvervoer (congestie op de wegen, internationale beperkingen en tolheffingen, de milieuaspecten) en de onvoldoende bereikbaarheid van het achterland bij het vervoer over water een rol. Aanzienlijke verbeteringen werden bereikt door uitbouw van het gecombineerd vervoer. De uitgangspunten hiervan zijn:

Shuttletreinen rijden tussen vaste concentratiepunten (rail service centra), in combinatie met, een aansluitend fijnmazig distributienetwerk met behulp van vrachtwagens. De opzet daarbij is, dat de door de vrachtwagens aangeboden laadeenheden snel en efficiënt worden geladen op een shuttletrein, die een vaste vertrektijd en een vaste eindbestemming (een achterlandterminal) heeft. Andersom moeten de laadeenheden van de shuttletreinen, die als eindbestemming RSC Rotterdam hebben, snel gedistribueerd worden naar de geadresseerden. Dit gebeurt door een optimale logistieke afhandeling binnen de terminal. Hierbij wordt het principe van Just In Time (JIT) gehanteerd waardoor snelheid, zekerheid en dus kostenbesparingen worden bereikt.

Met een aantal betrokken railoperators zijn afspraken gemaakt over de opzet en werkwijze van de terminal, omdat met name zij een belangrijke rol in het JIT-concept spelen. Naast het tijdig leveren van de benodigde voorinformatie dienen zij te zorgen voor het niet te vroeg en zeker niet te laat brengen en halen van de eenheden. Door het actief beperken van de benodigde verblijfstijd van de lading op de terminal wordt de efficient gebruikt en worden onnodige sorteer- en opslaghandelingen op de terminal voorkomen.

RSC Rotterdam speelt in op deze benadering van de logistieke afhandeling van het gecombineerd vervoer, door de terminal volledig in te richten voor een optimale afhandeling van shuttletreinen.

Actuele Fotoreportages
Videoreportages
Goederen vervoerders
Goederen locomotieven
BetuweRoute
Railbouw / -onderhoud bedrijv.
Ongevallen met goederen
Andere websites van ons
OVnieuws.info
NS175.nl
Contact
Mail ons