Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Mat '54 - 386
Actueel OVnieuws
OV bedrijven
Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
OV-musea
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto-archief
Metrofoto-archief
Tramfoto-archief
Grote Treinfoto-archief
Contact
Mail ons
.
.

De komst van de Mat '54 aan het eind van de jaren 50 baarde veel opzien. Door zijn robuuste vorm zag hij er anders uit dan de oude stroomlijnmodellen. Het treinstel krijgt door de vorm van de cabine al snel de bijnaam Hondekop. Het nieuwe ontwerp moest de machinisten beter beschermen tijdens een aanrijding. Deze zaten nu hoger en meer naar achteren in de cabine. Door de aflopende zijraampjes konden de machinisten en de conducteur op het perron oogcontact hebben. De Hondekoppen waren nog al zwaar en reed daarom rustig, maar had om die reden wel moeite om snel op te trekken. In de jaren '70 was de Hondekop de belangrijkste trein van het intercitynetwerk. Intercitytreinen van 14 treinbakken waren geen uitzondering. De 386 ging in 1996 buitendienst. Momenteel rijdt de trein, die in het bezit is gekomen van het Spoorwegmuseum, nog regelmatig ritten. (Tekst: Het Spoorwegmuseum)

De foto toont de 386 naast Het Spoorwegmuseum. 6 februari 2015.

.
...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mat 54 de 386 tijdens de open dag van de NedTrain werkplaats in Leidschendam. 4 oktober 2014. © OVnieuws.info
 
Mat'54 386 (met de niet zichtbare Mat'46 273) bij vertrek vanuit Amsterdam Centraal. De treinen reden diverse ritten tussen Amsterdam en Haarlem ter gelegenheid van de 175ste verjaardag van het Spoor in Nederland.
 
Hondekop 386 staat langs het perron van het Sporwegmuseum. 21 december 2013. © OVnieuws.info
 
De 386 in het Spoorwegmuseum. 27 mei 2005. © OVnieuws.info