Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
In beeld: Viering 150 jaar Oosterspoorbaan en Maliebaanstation

14-06-2024 / 18.30 uur
UTRECHT -
Op zaterdag 8 juni 2024 werd uitgebreid gevierd dat het op 10 juni 150 jaar geleden was dat de Oosterspoorlijn en het Maliebaanstation in Utrecht zijn geopend. Tevens werd in het Spoorwegmuseum het vernieuwde buitenterrein geopend. In Baarn konden bezoekers de Koninklijke wachtkamer bekijken en stonden de locomotieven 1251 en 9902 van Railexperts, de Motorpost 3029 en de 100 jarige Blokkendoos C 9002 van de Stichting 2454 CREW tentoongesteld.

Oosterspoorweg Express
Tussen Hilversum en Utrecht Maliebaan reed

Binnenkort online

de VSM met haar BR 23 076, de Stalen-D D 7614, zes Blokkendoos rijtuigen, de bruine 2549 en de lila 2530 als Oosterspoorweg Express. Op de stations Baarn en Amersfoort werd gestopt om reizigers in en uit te laten stappen. De reis ging naar het Spoorwegmuseum (Utrecht Maliebaan) waar de expositie 150 jaar Maliebaanstation te zien was. Reizigers konden de expositie gratis bezoeken.

Tentoonstelling ‘Maliebaanstation 150 jaar’
Op 25 april opende het Spoorwegmuseum een tentoonstelling over 150 jaar Maliebaanstation. Het station werd op 10 juni 1874 geopend door de Hollandsche IJzeren Spoorwegmaatschappij als Utrechtse halte op de Oosterspoorlijn. Na aanvankelijk gesteggel over de precieze plek van het station - men overwoog voor de aanleg van het tracé de Singel te dempen – werd het station voor het naar huidige maatstaven luttele bedrag van 200.000 gulden uit de grond gestampt. De bouw duurde slechts 9 maanden! Na de sluiting als reizigersstation werd het Maliebaanstation aangewezen als nieuwe plek van het Spoorwegmuseum. Een functie die het heden ten dage nog steeds vervult. In de tentoonstelling blikt het museum terug op de lange geschiedenis van het Maliebaanstation.

Boek 'De Oosterspoorweg'
W Books presenteerde op 8 juni ook het boek 'De Oosterspoorweg', geschreven door Victor Lansink en Michiel ten Broek. De ongebreidelde belangstelling van de auteurs voor de restanten en de historie van verdwenen spoorlijnen, die in 2016 leidde tot de Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland, bracht hen ook op het spoor van nog volop in gebruik zijnde railverbindingen. De rijke historie van de 150-jarige Oosterspoorweg is door hen uitgebreid onderzocht en gedocumenteerd. Het boek is vanaf 8 juni te koop in het Spoorwegmuseum.

Foto's
Contact
   
  Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info (tenzij anders staat aangegeven)
   
 
Bekijk onze uitgebreide filmreportage.
 
Rond 5.45 uur 's ochtends werd bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM)
in Beekbergen stoomloc 23 076 voor de rijtuigen gerangeerd.
 
 
 
Een zij-aanzicht van de 23 076.
 
Sik 307 rangeert de 2459 en de 2530 aan de achterkant van de trein.
 
 
De stoomloc met rijtuigen bij vertrek uit Beekbergen. Achterop hangen de diesellocomotieven 2459 en de 2530.
 
 
De achterkant van de trein met de locomotieven 2459 en de 2530 achterop.
 
De stoomtrein langs Kanaal Zuid in Apeldoorn.
 
Aankomst bij het VSM-perron te Apeldoorn.
 
 
 
De 2530, de 2459, de rijtuigen en stoomloc 23 076 bij binnenkomst in station Baarn.
 
Een plaquette op station Baarn.
 
Een maquette van station Baarn.
 
 
Foto's uit het verleden van station Baarn.
 
 
 
Blokkendoos-rijtuigen van de VSM op station Baarn.
 
De VSM 23 076 bij vertrek vanaf Baarn richting Hilversum.
 
Het Stalen D-rijtuig van de VSM.
 
De achterkant van de mooie trein.
 
De 9902 (in Tommie en Tess-livery), Motorpost 3029 en Railexperts 1251 vlak voor station Baarn.
 
 
 
De VSM 2530 en de 2459 geven flink gas om de trein in beweging te brengen.
 
De machinist van de VSM 2530.
 
Het 100-jarige Motorrijtuig Jaap komt station Baarn in gereden.
 
De Railexperts 1251 met de mP 3029 en de 9902 aan de haak.
 
mP 3029 en de RXP 1251.
 
De 9902 (in Tommie en Tess-livery) en mP 3029.
 
 
De 1251, mP 3029 en de 9902 in station Baarn. Links staat de stationschef uit vervlogen tijden toe te kijken.
 
 
Blokkendoos 9002 "Jaap" langs het perron in Baarn.
 
 
We nemen een kijkje in de 100 jaar oude Blokkendoos.
 
De erg krappe cabine.
 
Het interieur van de Blokkendoos.
 
 
 
 
De andere cabine van de Blokkendoos.
 
 
 
 
 
Een kijkje in de cabine van de 1251.
 
 
 
 
 
 
Een kijkje in de machine ruimte.
 
 
 
 
 
 
 
mP 3029 van de 2454 CREW.
 
 
We nemen een kijkje in de cabine van de Motorpost van 2454 CREW.
 
 
 
 
 
 
 
Een kijkje vanuit de mP 3029 naar de VSM 2530 en de RXP 9902.
 
 
 
 
 
De 9902 (in Tommie en Tess-livery).
 
We bekijken de cabine van de RXP 9902 (ex NS / DB Cargo 1616)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Het jarige station Baarn.
 
 
De hal van station Baarn.
 
Speciaal voor deze gelegenheid is de Koninklijke Wachtkamer opengesteld.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De VSM 23 076 rijdt met de rijtuigen over de Oosterspoorbaan naar het Maliebaanstation.
 
Het jarige station Maliebaan.
 
Conducteur Maurice heet iedereen welkom en deelt koekjes uit.
 
 
De nieuwe directrice van het Spoorwegmuseum Leontien Lems spreekt de aanwezigen toe.
 
Twee kinderen uit het publiek mogen op de rode knop drukken, waarmee het doek valt.
 
De onthulling.
 
 
De kop van Plan V 951.
 
De kop van een Sprinter (SGM)
 
Op het vernieuwde buitenterrein is er voor de kinderen veel plaats om te spelen.
 
Er zijn vele speelobjecten geplaatst.
 
Het nieuwe klimtoestel is erg in trek bij de jeugd.
 
Een kijkje van bovenaf op het buitenterrein.
 
 
 
De oude kruising van Blauwkapel heeft een plaats in het buitenterrein gekregen.
 
De natuurstenen boog die afkomstig is van het voormalige station Amersfoort.
Dit was de toegangsboog tot het station, dat in 1995 werd gesloopt.
 
Naast de poort is een beeldentuin ingericht waarin beelden staan die ooit bij een station hebben gestaan.
 
 
Een aantal waterfontijntjes zijn aangelegd voor kinderplezier tijdens de warme dagen.
 
Binnenkomst 23 076 in het Spoorwegmuseum.
 
De VSM 23 076 wordt bijgevuld met water en kolen.
 
 
 
De VSM 2530 en de 2459 staan met de Oosterspoorweg Express klaar voor vertrek.
 
De VSM 2530 en de 2459 rijden over de Oosterspoorbaan in Utrecht.
 
De 2530 en de 2459 zijn zojuist met de rijtuigen en de 23 076 vanuit Baarn vertrokken richting Amersfoort en het Spoorwegmuseum.
 

's Middags is er in het Spoorwegmuseum de primaire van de tv-documentaire van 150 jaar station Maliebaan
welke gemaakt is door Roel Wijngaards-de Meij voor RTV Utrecht. De foto toont Evertjan de Rooij van het
Spoorwegmuseum die de middag aan elkaar praat.

 
Evertjan de Rooij in gesprek met Victor Lansink en Michiel te Broek over de tot standkoming van hun boek "De Oosterspoorweg".
 
Het eerste exemplaar wordt door museumdirectrice Leontien Lems overhandigd aan Maarten van Rossem.
 
 
Maarten van Rossem feliciteert de auteurs met hun nieuwe boek.
 
En daarna geeft Maarten van Rossum zijn kijk op het Spoorwegmuseum, op Wouter Koolmees en de politiek.
 
Van 25 april 2024 t/m 1 november 2024 is er in het Spoorwegmuseum de tentoonstelling 150 jaar Maliebaan te zien.
De tentoonstelling is zeker de moeite waard! Wij kregen onlangs een exclusieve rondleiding over de tentoonstelling
van Conservator Evelien Pieters. Bekijk ons uitgebreide verslag hiervan.
 
De VSM 23 076 rijdt met de Oosterspoorweg-Express door de Eempolder ter hoogte van de Weideweg richting Baarn en Hilversum.
 
De VSM 2530 en de 2459 rijden met de Oosterspoorweg-Express door de Eempolder ter hoogte van de Weideweg richting Amersfoort.
 
De VSM 23 076 rijdt met de Oosterspoorweg-Express door de Eempolder ter hoogte van de Grote Melmweg richting Baarn.
 
Het Plan D rijtuig van de VSM.
 

De VSM 2530 en de 2459 rijden met de Oosterspoorweg-Express door de Eempolder ter hoogte van de Grote Melmweg richting Amersfoort
en het Spoorwegmuseum.

 
De RXP 1251, de mP 3029 van Stichting 2454 CREW en de RXP 9902 rijden weer terug naar thuisbasis Amersfoort.
De foto toont de doorkomst in de Eempolder ter hoogte van de Grote Melmweg.
 
VSM Stoomloc 23 076 rijdt met de Oosterspoorweg-Express over de Oosterspoorbaan in Utrecht.
 
De twee VSM diesellocomotieven 2530 en de 2459 rijden met de Oosterspoorweg-Express over de Oosterspoorbaan in Utrecht.
 
De combinatie rijdt over het Soesterlijntje naar Hilversum.
 
De VSM stoomtrein 23 076 rijdt door Baarn op weg naar hun thuisbasis in Beekbergen.
 
De combinatie rijdt over de Koningslijn tussen Apeldoorn en Beekbergen. De foto toont doorkomst van De Els in Lieren.
 
De achterkant van de mooie combinatie.
 
De 23 076 is weer terug in Beekbergen. De loc staat boven de asput.
 
Het hete as wordt gelost.
 
De diesellocomotieven 2530 en de 2459 rangeren nog wat wagonnetjes voor de trein die zondag weer zou gaan rijden.