Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Studie naar derde treinperron Amsterdam Zuid

14-03-2024 / 19.30 uur
AMSTERDAM - Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft aan ProRail opdracht gegeven voor een planning- en studiefase naar een toekomstig derde treinperron voor station Amsterdam Zuid. Het station heeft nu twee perrons. Bij de huidige verbouwing van Amsterdam Zuid wordt al rekening gehouden met een derde perron.

Tunnel
Een derde treinperron, naast de twee metroperrons, past in een groter plan om Amsterdam de komende jaren via het spoor bereikbaar te houden. De bouw ervan kan pas beginnen

Binnenkort online

wanneer de A10 Zuid op deze locatie in een tunnel ligt. Zonder die tunnel is er onvoldoende ruimte voor een derde perron, met twee extra treinsporen.

De besluitvorming over een toekomstig derde treinperron is eind vorig jaar een fase verder gekomen. Dit schreef staatssecretaris Vivianne Heijnen van IenW op 1 maart in een brief aan de Tweede Kamer. Het ministerie, de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam hebben met medewerking van ProRail en NS gezamenlijk de zogenoemde ‘Voorkeursbeslissing MIRT-verkenning derde perron Amsterdam Zuid’ genomen. Dit besluit volgt op een verkenning die in 2018 is gestart en maakt het mogelijk om internationale hogesnelheidstreinen naar station Amsterdam Zuid te rijden in plaats van naar station Amsterdam Centraal.

Grootschalig aanpassing Amsterdam Zuid
De verplaatsing van het internationale treinverkeer naar station Amsterdam Zuid maakt deel uit van een groter plan om de toenemende drukte op het spoor de komende jaren het hoofd te bieden. Hiervoor is de aanleg van een nieuw derde treinperron met twee treinsporen nodig aan de zuidzijde van station Amsterdam Zuid, inclusief trappen, roltrappen en liften.

Het zuidelijke treinperron – in de toekomst dus het middenperron - wordt aangepast voor hogesnelheidstreinen. Aan de zuidzijde is een lounge voor treinreizigers die vertrekken naar Londen en daar zal de persoons- en bagagecontrole plaatsvinden. Ook treinen naar bijvoorbeeld Brussel en Parijs vertrekken vanaf het middenperron, maar de reizigers maken gebruik van de normale opgangen, zonder douane.

Zuidasdok
De bouw van een derde treinperron is momenteel geen onderdeel van Zuidasdok. Maar door de snelweg ter hoogte van het station te ondertunnelen, maakt Zuidasdok het derde perron wel mogelijk. Ook is de extra stationspassage die nu gebouwd wordt, de Brittenpassage, al voorzien van een dak waarover treinen kunnen rijden op de twee extra sporen.

Uiterlijk in 2027 wordt besloten of het project derde treinperron als laatste bouwstap wordt toegevoegd aan het programma Zuidasdok of dat, andersom, enkele onderdelen van Zuidasdok worden toegevoegd aan het project derde perron. De bouw van een derde treinperron zal naar verwachting niet voor 2030 plaatsvinden.

Bekijk meer reportages en nieuwesberichten over station Amsterdam Zuid

Foto's
Contact