Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
In beeld : Bello Festival van de SHM - omC 909
30-11-2023 / 19.00 uur
HOORN -
Na de Eerste Wereldoorlog kwamen er in Nederland steeds meer auto's op de weg, ook werden vanaf 1930 bussen ingezet in Nederland. Hierdoor stapten minder mensen in de trein. NS zocht naar een goedkope manier om de lokale spoorlijnen toch te blijven bedienen. In 1927 bouwde NS acht motorwagens om de drie tramlijnen van de Spoorwegmaatschappij Zuid-Beveland (SZB) te bedienen. Ze kregen de nummer omC 901 - omC 908 en werden afgeleverd in een crème met groene kleur. Dezelfde kleur als de Mat'24 treistellen van de NS die ook in die tijd werden geleverd. De motorwagens werden ingezet vanuit het depot in Goes.
Binnenkort online

De spoorlijn van de SGB is de enige bewaarde tramspoorlijn waar de motorwagens hebben gereden.

In 1929 nam NS de omC 911 - omC 916 in dienst om vanuit het depot in Hoorn verschillende lijnen te bedienen, onder andere de spoorlijn tussen tussen Hoorn en Medeblik. Op dat traject rijdt de SHM tegenwoordig met museummaterieel. Een verschil tussen de motorwagens uit Hoorn en in Goes is dat die uit Hoorn in treinschakeling kunnen rijden. In de jaren '30 zijn de motorwagens in Goes net als de Blokkendozen in een donkergroen geschilderd, dat is de huisstijl van het net opgerichte NS. De motorwagens in Hoorn kwamen met de groene kleur uit de fabriek. In 1934 werd de spoorlijn tussen Gouda en Alpen aan de Rijn geopend, alle motorwagens uit Hoorn en een paar uit Goes werden op de spoorlijn ingezet. In 1936 sloot het depot in Goes, de motorwagens die er reden werden ingezet vanuit Vlissingen. Ze reden wel minder vaak dan dat ze dat vroeger deden. In 1938 en 1939 zijn de omC 903 t/m omC 908 omgebouwd tot montagewagen, alle wagens die tussen Gouda en Alpen aan de Rijn reden zijn naar Vlissingen gebracht. In 1974 is de omC 916 als laatste van de serie motorwagens gesloopt.

In 2010 werd bij de Stoomtrein Goes - Borsele (SGB) begonnen om een motorwagen van de omC 900 serie van NS na te bouwen. Een oude Railbus van DB met nummer VT 798 680 uit 1960 werd voor het project gebruikt. Motorisch is de oude Railbus behouden maar verder is de Railbus niet meer terug te herkennen. De bovenbouw van de railbus is grootendeels geklonken om de replica zoveel mogelijk op de oude serie te laten lijken. Eind 2018 was het project klaar en kwam de omC 909 in dienst. Het nummer omC 909 is een fictieve doornummering van de omC 901 - omC 908 serie. In 2016 werd ook begonnen om een volgende railbus van de omC 900 serie te bouwen. De nieuwe railbus werd, net als de omC 909, op een onderstel van een Duitse Schienenbussen gebouwd. Na 6 jaar aan werk kwam de nieuwe Railbus in dienst. De railbus kreeg het nummer omC 910, een doornummering op de omC 909. Beide Railbussen worden nu samen ingezet op de spoorlijn van de SGB, waar de originele serie vroeger ook dienst deed.

Foto's
Contact
 
   
  Foto's: © OVnieuws.info
   
 
De omC 909 en de omC 910 staan 's ochtends langs het perron in Hoorn.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
De omC 909 en de omC 910 bij vertrek uit Hoorn.
 
De omC 909 en de omC 910 net na vertrek vanuit station Wognum richting Twisk.
 
De omC 909 en de omC 910 tijdens hun stop te Opperdoes.
 
De omC 909 en de omC 910 bij vertrek uit Opperdoes.
 
 
De omC 909 en de omC 910.
 
 
De omC 909 en de omC 910 rijden over een bruggetje langs het Zwartepad in Opperdoes.
 
De omC 909 en de omC 910 bij binnenkomst van station Medemblik.
 
De omC 909 en de omC 910 te Hoorn.
 
 
 
De omC 909 en de omC 910 worden door stoomloc 26 van Medemblik naar Hoorn getrokken..
 
De omC 909 en de omC 910 tijdens Bello Festival by Night.