Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Tentoonstelling Onder Hoogspanning onder grote belangstelling geopend

31-05-2023 / 16.30 uur
UTRECHT -
Onder grote belangstelling is op donderdag 25 mei de tentoonstelling 'Onder Hoogspanning' geopend in het Spoorwegmuseum. Pronkstuk van de tentoonstelling is de Mat’36. Het Spoorwegmuseum restaureerde dit historische treinstel en presenteerde de trein voor het eerst tijdens de tentoonstelling. De trein is bijzonder om meerdere redenen. Het ontwerp was revolutionair, de gestroomlijnde vorm droeg niet alleen bij aan hogere snelheden, maar ook aan het moderne imago dat NS zich in die periode graag wilde aanmeten. Nieuw was ook dat de treinen uit de serie Mat’ 36 volledig gelast en niet meer geklonken waren. Daardoor was hun gewicht

Binnenkort online

lager en konden hogere snelheden van 125 km/u worden gehaald. De nu door het Spoorwegmuseum gerestaureerde Mat ’36 252 ging in 1968 uit dienst werd van de sloop gered door de Stibans, de STIchting tot Behound van Af te voeren Nederlands Spoorwegmaterieel. Met steun van de Stibans en de Vereniging Vrienden van het Spoorwegmuseum is de Mat ’36 252 nu geheel gerestaureerd en staat hij centraal in de tentoonstelling.

Even was het nog spannend of de Mat'36 op tijd voor de opening op de tentoonstelling zou zijn. Oorspronkelijk zou het historische treinstel op zaterdag 13 mei vanuit het museumdepot in Blerick overgebracht worden naar het museum in Utrecht. Echter bleek kort voor de overbrenging, tijdens een test, dat de temperatuur van één van de assen te warm was geworden waardoor zo'n lang transport niet verantwoord was.

Op zondag 22 mei volgde een tweede poging. Inmiddels was het probleem met de as verholpen. De Mat'36 werd door twee andere museumtreinen, de Mat'46 en de Mat '54, naar het museum overgebracht. Groot was de vreugde en de opluchting toen de Mat'36 zondagavond het museum binnenrolde.

Interactieve tentoonstelling
Wat is er nodig om een spoorlijn te elektrificeren, hoe werkt een elektrische trein en welke innovaties waren er? In de tentoonstelling kun je van alles ontdekken. Wat is het verschil tussen gelijkstroom en wisselstroom? Een trein heeft geen gaspedaal, hoe gaat hij dan rijden? En hoe gaat een elektrische trein voor- en achteruit? Kijk onder de trein en ontdek het zelf. Wat is een pantograaf en hoe werkt deze? Zorg met een pomp dat de pantograaf tegen de bovenleiding komt. Wist je trouwens dat bovenleidingen zigzaggen? Waarom eigenlijk? Dit en nog veel meer kom je op een leuke manier te weten bij ‘Onder Hoogspanning’.

Historie
Nederland is het eerste land ter wereld dat zijn spoornet heeft geëlektrificeerd. We waren ook het eerste land ter wereld die de stoomlocomotieven afdankte. Hoe kwam het dat Nederland hierin voorop liep? In ‘Onder Hoogspanning’ krijg je het hele verhaal. Dat Nederland een klein land is heeft er mee te maken, maar hoe kreeg NS het voor elkaar om in twee jaar tijd het hele ‘Middennet’ van bovenleidingen te voorzien? De overgang van stoom naar stroom was een omwenteling van jewelste. Het luidde een nieuw tijdperk in voor de spoorwegen in Nederland. 15 mei 1938 is dan ook een historische datum!

Aanleg bovenleidingen
Elektrische treinen kunnen alleen rijden op spoorlijnen met bovenleiding. Hiervoor ging vanaf de april 1936 het zogeheten ‘Middennet’ volledig op de schop: op alle spoorlijnen van uit Den Haag, Rotterdam, Amsterdam naar Utrecht, Arnhem en Eindhoven moest bovenleiding worden aangelegd. En dat terwijl de treindienst gewoon doorging! Het maakte het tot een logistiek erg ingewikkeld project. Toch lukte het NS het werk in twee jaar af te ronden.

Starre dienstregeling
Elektrische treinen konden sneller optrekken en remmen, dat bood mogelijkheden om de dienstregeling te verbeteren. Op 15 mei 1938 werd daarom een zogeheten ‘starre dienstregeling’ ingevoerd. De treinen gingen op vaste tijden rijden, ze vertrokken ieder uur of ieder half uur. De reistijden werden hierdoor flink korter. Ook hiermee liep Nederland in de wereld voorop.

De tentoonstelling is nog t/m 26 november 2023 te zien in het museum.

Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze uitgebreide filmreportage van de opening. Inclusief een verhaal over de levensloop van de 252 door Hoofd Collectie Spoorwegmuseum Peter-Paul de Winter en de boekpresentatie van Harry Peters.
 
 
Er is uitleg over de bovenleidingen.
 
Uitleg over de spanning op de bovenleidingen.
 
Doormiddel van dit spel kan men achter de verschillen komen tussen de Mat'36 en zijn voorganger de Mat'24 (de Blokkendoos).
 
Er is een opengewerkte Schafenbergkoppeling te zien die sinds de komst van de Mat'36 op treinstellen zit.
 
Aan de hand van tekst en een opgewerkte motor wordt de werking ervan uitgelegd.
 
 
 
Met een dubbele fietspomp kan men de pantograaf naar boven pompen en weer naar beneden laten.
 
Uitleg over de werking van de Starre dienstregeling die in 1938 zijn intrede deed
 
We nemen een kijkje in het pronkstuk van deze tentoonstelling de Mat '36, de 252.
 
 
In de Mat'36 is een tijdlijn te zien van zijn overlevingstocht.
 
 
De derde klasse.
 
Via een periscoop kan men verschillende onderdelen aan de onderkant van de trein bekijken.
 
Zoals deze motor.
 
Via deze mini modelbaan kan je de werking zien van voor en achteruit rijden.
 
De directrice van het Spoorwegmuseum, Nicole Kuppens, heet de vele aanwezige van harte welkom.
 
Hoofd Collectie Spoorwegmuseum Peter-Paul de Winter vertelde uitgebreid over de levensloop van de 252. Zijn hele verhaal is in ons bovenstaande filmpje terug te zien en is voor de liefhebber zeker de moeite waard om te bekijken.
 
Tijdens zijn verhaal sprak hij ook zijn waardering uit aan de vele medewerkers, die veelal belangeloos aan de 252 hebben gewerkt, en riep hun op het podium. Zij kregen van de overige aanwezigen een groot applaus.
 
Na de toespraak kwam de zoon van dhr. Scherpenhuizen, Erik Scherpenhuizen het podium op en overhandigde een herdenkingsmunt van het 75-jarig bestaan van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij aan Peter-Paul de Winter.
 
Auteur Harry Peters overhandigde de eerste twee exemplaren van zijn boek over de 252 aan de redders van het treinstel Henk Eijssens ...
 
... en Peter van der Vlist.
 
Het derde exemplaar overhandigde Harry Peters aan Peter-Paul de Winter van het Spoorwegmuseum.
 
De redders van het eerste uur voor 'hun' 252.
 
De aanwezige konden het boek van Harry Peters kopen en laten signeren.