Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
In beeld: Opstelterrein Amsterdam Westhaven officieel geopend

29-05-2023 / 20.20 uur
AMSTERDAM -
Met een druk op de rode knop opende regiodirecteur Harro Homan (ProRail), regiodirecteur Irma Winkenius (NS) en wethouder Reinier van Dantzig (gemeente Amsterdam) afgelopen zaterdag (27 mei) het nieuwe opstelterrein voor reizigerstreinen in Amsterdam Westhaven. Aan het project is ruim 10 jaar lang gewerkt.

Zandvlakte wordt opstelterrein
Waar eerst één grote zandvlakte was, zijn nu sporen, wissels, ballast en bovenleidingen. “Leuk feitje: we hebben duurzame wissels geplaatst, die ooit in Eindhoven lagen,”

Binnenkort online

vertelt bouwmanager Leen Molema. “Van 3 tot 26 april is er een derde spoor gemaakt en aangesloten op het huidige spoor. Op 11 juni gaat het opstelterrein volledig in dienst. Daar zijn we blij mee, want dan is er meer plek voor zowel goederentreinen als reizigerstreinen, zowel binnenlands als internationaal.” Het nieuwe opstelterrein heeft een capaciteit voor maar liefst 110 ‘treinbakken’.

Een gigantische operatie
De bouw van het opstelterrein is een gigantische operatie geweest. Want dan praat je over een werkgebied met een oppervlakte van 126.500 vierkante meter. Dat zijn bijna twintig voetbalvelden. In totaal is er 122.000 kubieke meter grond ontgraven, en ruim 106.000 kubieke meter aangevuld. Zand is aangebracht en aangestampt om een stevige ondergrond te maken.

Brug gerealiseerd
Ook is er drainage aangelegd. Verder is er een brug over het koelwaterkanaal, met een breedte van circa 35 meter, én nog twee andere kunstwerken ontworpen en gerealiseerd. Dit zijn twee grote overkluizingen: bruggen die ter bescherming over grote kabel- en leidingtracés liggen.

Gelijktijdig met de uitvoering van bovenstaande werkzaamheden zijn door aannemers K. Dekker, in opdracht van Vattenfall, zes nieuwe windmolens langs het toekomstige reizigersemplacement geplaatst. Deze werkzaamheden zijn in goed overleg tussen de betrokken partijen parallel aan elkaar uitgevoerd.

Nieuwe Generatie Seinen
ProRail werkt sinds 2018 aan de ontwikkeling van nieuwe generatie seinen. Op het nieuwe opstelterrein zijn ook allemaal seinen van de nieuwe generatie geplaatst. Het gaat om zowel hoog geplaatste seinen als laag geplaatste seinen.

Nieuw aan deze seinen is dat er nu nog maar één lamp is die groen, geel of rood schijnt. Het ‘huidige’ sein heeft drie losse lampen. De kleur van het nieuwe sein is duidelijker en sneller zichtbaar. Met maar één lamp is het sein compacter en de lichtsterkte is variabel. Zo is ook bij schemering, dichte mist, flinke regen en zonneschijn het sein goed zichtbaar. Het nieuwe sein bestaat uit minder onderdelen, heeft minder onderhoud nodig en is dus duurzamer en een reflecterende rand maakt het sein beter zichtbaar in het donker.

Extra treinen
Amsterdam Centraal ontvangt gemiddeld zo’n 200.000 reizigers per dag. Cijfers laten een groei naar 275.000 reizigers per dag in 2030 zien. Om deze groei op te vangen, moeten er de komende tien jaar aanpassingen plaatsvinden aan het station en aan de sporen. Ook voor het goederenvervoer wordt een groei verwacht. Om al deze extra treinen te laten rijden zijn aanpassingen nodig, zodat goederentreinen vanaf het goederenemplacement Westhaven zonder hinder kunnen invoegen tussen de reizigerstreinen die tussen Amsterdam Centraal en Sloterdijk kort achter elkaar  over dit traject rijden.

Voor alle foto- en filmopnames geldt: © OVnieuws.info

Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze uitgebreide en informatieve reportage.
 
 
Voordat de opening plaats zou vinden kregen genodigden een rondleiding over het terrein o.a. door bouwmanager Leen Molema zoals in ons geval. Op het terrein zitten vele kilometers kabels verwerkt voor o.a. het aansturen van seinen en wissels en voor de beveiliging.
 
 
Ter gelegenheid van de opening had NS een line-up verzorgd van vier generaties Intercity-treinstellen.
 
Van links van rechts: Koploper (ICMm) 4049, DDZ 7540, VIRMm 9525 en ICNG 3116.
 
 
 
 
Op het nieuwe opstelterrein zijn ook allemaal seinen van de nieuwe generatie geplaatst. Het gaat om zowel hoog geplaatste seinen als laag geplaatste seinen. Op de foto zien we twee laag geplaatste seinen.
 
Een laag geplaatst sein met de raildetectie.
 
Dit zijn de sporen die vanaf het opstelterrein richting de Zaanstraat lopen. Rechts op de foto is een gelijkbenige wissel te zien. Dit soort wissels worden in Nederland niet vaak gebruikt.
 
De opstelsporen van het nieuwe emplacement.
 
Naast het opstelterrein voor personentreinen bevindt zich nog altijd de goederensporen van Amsterdam Westhaven.
De foto toont DB Cargo-loc 6438 met een "Bedankt"-sticker.
 
DB Cargo 6437 met een sleep schuifwandwagons.
 
ICNG 3122.
 
 
Ook Train Charter Service maakt gebruik van het nieuwe opstelterrein.
 
TCS-loc 101004 (ex-NS 1751)
 
 
 
 
Achter de brug over het koelkanaal liggen nog een aantal opstelsporen.
 
De brug over het koelwaterkanaal, met een breedte van circa 35 meter.
 
Op het terrein zijn Strail overwegen geplaatst waarbij een gedeelte naar beneden gaat als de trein er overheen rijdt.
 
Op het hele terrein staan kasten ten behoeve van het schoonmaken van de (internationale) treinen.
 
 
Dan zijn we aangekomen bij het officiële gedeelte. Projectmanager van ProRail Ankie Hectors heet iedereen welkom.
 
Wethouder Reinier van Dantzig van gemeente Amsterdam neemt het woord.
 
Zo ook regiodirecteur NS, Irma Winkenius.
 
En als laatste neemt regiodirecteur ProRail, Harro Homan het woord.
 
Met een druk op de knop openen Harro Homan, Reinier van Dantzig en Irma Winkenius het nieuwe opstelterrein.
 
De opening wordt opgesierd door vuurwerk.
 
 
 
 

We nemen even een kijkje bij de hoog geplaatste seinen van de Nieuwe Generatie die vlak voor het opstelterrein zijn geplaatst.
Nieuw aan deze seinen is dat er nu nog maar één lamp is die groen, geel of rood schijnt. Het ‘huidige’ sein heeft drie losse lampen. De kleur van het nieuwe sein is duidelijker en sneller zichtbaar. Met maar één lamp is het sein compacter en de lichtsterkte is variabel. Zo is ook bij schemering, dichte mist, flinke regen en zonneschijn het sein goed zichtbaar. Het nieuwe sein bestaat uit minder onderdelen, heeft minder onderhoud nodig en is dus duurzamer en een reflecterende rand maakt het sein beter zichtbaar in het donker.

In ons filmpje bovenaan de pagina zie je ook de werking van deze nieuwe seinen.

 
Ook bij de sporen richting de Zaanstraat staan hoog geplaatst seinen Nieuwe Generatie.
 
DDZ 7540 verlaat het opstelterrein.
 
 
NS-Internationaal 1739 komt met een lege stam IC-Berlijn het opstelterrein opgereden.
 
Toen de loc de rijtuigen op het opstelterrein had gezet ging de loc omlopen en is hier voorbij een NG-sein gereden om vervolgens om te bouwen en terug te rijden naar de voorkant van de stam IC-Berlijn rijtuigen zodat deze weer goed staat voor vertrek.
 
We nemen nog even een kijkje op het goederengedeelte. Daar staat o.a. Rail Force One Kolenbak 692,
BT Trains 363 712 en BT Trains 363 723.
 
Een zij-aanzicht van de Rail Force One Kolenbak 692.
 
BT Trains 363 723.
 
RailPro Kolenbak 606.
 
Bekijk de filmbeelden van ProRail over het nieuwe Opstelterrein.