Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Gerestaureerde Mat’36 is overgebracht naar het Spoorwegmuseum in Utrecht

24-05-2023 / 18.30 uur
UTRECHT -
De gerestaureerde Mat'36 van het Spoorwegmuseum is op zondag 22 mei 2023 door de Mat'54 en Mat'46 vanuit Blerick overgebracht naar het Spoorwegmuseum in Utrecht.

Conservator Erik Plomp is in zijn nopjes. Het pronkstuk van de tentoonstelling ‘Onder Hoogspanning’, het elektrische treinstel Mat’36 252, is eindelijk gearriveerd in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Het was een race tegen de klok. Plomp: “Het was nog even spannend, het oorspronkelijke transport vanuit ons depot in Blerick op 13 mei kon niet doorgaan vanwege een oververhitte glijlager.

Binnenkort online

Maar de trein moest wel voor de opening van de tentoonstelling op 25 mei in Utrecht zijn. Een pak van mijn hart dat dit gelukt is.” Het Spoorwegmuseum blikt in de tentoonstelling ‘Onder Hoogspanning, elektrificatie in stroomversnelling’ terug op de elektrificatie van het spoor in 1938.

Mat’36
Op 15 mei 1938 kwamen in één klap 90 elektrische treinstellen Mat’36 op het spoor. Het was het sluitstuk van een grote operatie van de Nederlandse Spoorwegen waarbij het ‘Middennet’ werd geëlektrificeerd. Stoomlocomotieven moesten plaats maken voor modern elektrisch materieel. De gestroomlijnde Mat’36 was het toonbeeld van deze vooruitgang. De treinen gingen vanaf deze dag volgens een ‘starre’ dienstregeling rijden; ze vertrokken op vaste tijdstippen. Het Spoorwegmuseum heeft, mede dankzij de STIchting tot Behoud van Af te voeren Nederlands Spoorwegmaterieel (Stibans) en de Vereniging Vrienden van het Spoorwegmuseum één exemplaar Mat’36 kunnen restaureren.

Uniek restauratieproject
Erik Plomp: “De restauratie van de Mat’36 252 is echt een uniek project, waarbij het museum een elektrische trein vanaf nul weer helemaal heeft opgebouwd. Dit is nog nooit gedaan. Er is de afgelopen maanden keihard gewerkt om hem klaar te krijgen voor de tentoonstelling en hij ziet er prachtig uit. Als je nu de trein binnengaat dan ruikt hij weer als nieuw. Heerlijk is dat!”

Onder Hoogspanning
De tentoonstelling ‘Onder Hoogspanning’ laat op interactieve wijze zien wat elektrificatie inhoudt. Wat is er nodig om een spoorlijn te elektrificeren, hoe werkt een elektrische trein en welke innovaties waren er? Bezoekers kunnen zelf onder de trein kijken naar de elektrische installatie en met interactieve spellen en touchscreens de werking van elektriciteit ontdekken.

‘Onder Hoogspanning, elektrificatie in stroomversnelling’: 26 mei t/m 19 november 2023

Wij maakten een uitgebreide reportage van het overbrengen van de Mat '36 en namen al vast een kijkje in het gerestaureerde treinstel. Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Foto's
Contact
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
Zondagochtend waren de Mat'54 en de Mat'46 vanuit Utrecht onderweg naar Blerick.
 
De Mat'54 en de Mat'46 bij aankomst te Blerick.
 
 
Een ontmoeting tussen een VIRMm en de Mat'54 te Blerick.
 
De Mat'54 (rechts) en de Mat'46 worden ontkoppeld.
 
Arriva Limburg GTW nr. 280 heeft na enig rangeerwerk een koppelwagon ongekoppeld.
 
De GTW heeft de gerestaureerde Mat'36 aangehaakt en uit de loods gesleept.
 
De Mat'36 (nr. 252) staat te stralen in het zonnetje.
 
De Mat'36 wordt naar de Mat'54 gereden.
 
 
De Mat'36, de koppelwagon en de Arriva GTW.
 
De GTW vertrekt weer richting station Blerick om vervolgens de koppelwagons op één van de rangeersporen bij de loods van Blerick weg te zetten.
 
De Mat'46 komt langs de Mat'36 gereden.
 
De kop van de Mat'36.
 
De twee smalle deuren van de Mat'36. Eén voor de derde klasse en de ander voor de tweede klasse.
 
De tweedelige stellen hadden Jacobsdraaistellen (waarbij twee rijtuigbakken op een gemeenschappelijk draaistel rusten).
 
 
De Mat'46 heeft kopgemaakt en rijdt langzaam naar de Mat'46 gereden.
 
Het koppelhoedje wordt van de Mat'46 verwijderd.
 
 
Voor het eerst sinds vele jaren zijn de Mat'36 en de Mat'46 weer met elkaar gekoppeld.
 
 
De Mat'54, de Mat'36 en de Mat'46 staan klaar voor vertrek te Blerick.
 
 
De Mat'36.
 
De Mat'46.
 
 
Doorkomst van het transport te Horst-Sevenum.
 
Het transport heeft te Blauwkapel kopgemaakt, waardoor nu de Mat'46 voorop in de trein kwam te zitten.
De foto toont de doorkomst bij de Buys Ballotstraat in Utrecht.
 
Het transport is aangekomen op spoor 2 van Spoorwegmuseum.
 
 
 
 
 
De Mat'54 is ontkoppeld en zal weldra wegrijden en naar spoor 3 verhuizen.
 
De Mat'36.
 
Kolenbak 673 komt met een koppelwagon aangereden om straks met de Mat'36 te kunnen rangeren.
 
De Mat'36 wordt aangekoppeld.
 
 
 
De Mat'36 wordt door kolenbak 673 richting de museumhal geduwd.
 
Na vele jaren van afwezigheid is de Mat'36, gerestaureerd en wel, terug in het museum.
 
 
 
 
Kolenbak 673 met koppelwagon en de Mat'36.
 
 
 
 
De stroomafnemer van de Mat'36.
 
 
Bij de smalle deuren branden bordjes van "IN" en "UIT". Zo wilde NS het in- en uitstapproces in betere banen leiden. In de praktijk kwam er echter weinig van terecht.
 
 
Eén van beide cabines.
 
De schakelkast achter de cabine.
 
Eén van de balkons van de 252.
 
Een klapstoel op één van de balkons.
 
De smalle deuren van de Mat'36.
 
Foto's van mooie plekjes van Nederland en een spiegeltje op de achterwanden van de coupes.
 
 
De derde klasse.
 
 
De tweede klasse.
 
 
 
De andere, meer ingerichte, cabine van de Mat'36.
 
Bekijk ook deze interessante filmbeelden van het Spoorwegmuseum tijdens de restauratie.