Een megaklus waar jaren voorbereiding aan voorafging. Naast al die voorbereidingen en de werkzaamheden werkten ProRail, bouwcombinatie SVS (Strukton Volker Schiphol), De Wilde Spoorwegbouw en diverse onderaannemers de afgelopen twee jaar ook aan een innovatieve spoorconstructie die het traditionele blokkenspoor in de spoortunnel moet vervangen.
Duurzame oplossing
Om de in- en uitstap voor reizigers makkelijker te maken, moeten de sporen bij station Schiphol Airport verhoogd worden. En dat lukt niet met het blokkenspoor. Het spoor in de tunnel was aan vervanging toe, maar kwam met de traditionele oplossing te laag te liggen. ProRail moest dus op zoek naar een nieuwe, duurzame oplossing: het prefab balken- en platenspoor. Deze heeft een langere levensduur, waardoor er in de toekomst minder onderhoud nodig is: van 25 naar wel 60 jaar.
Verschillende proeven
Maatvoerders bootsten in Vianen de exacte maatvoering van de tunnel na. Op die manier kon De Wilde Spoorwegbouw daar afgelopen maand al diverse tunnelsegmenten voorbouwen. Die segmenten passen straks precies in de tunnel. Afgelopen weekend is er een proefinbouw in de oude Schipholspoortunnel geplaatst. Zo wordt de werkmethodiek getest.
Toekomst
Begin oktober werd 1000 meter van deze innovatieve spoorconstructie in de oude Schipholspoortunnel gebouwd. Op een later moment volgt nog eens 5000 meter. Het ontwerp is goedgekeurd door ProRail Assetmanagement en gaat in de toekomst vaker ingebouwd worden in spoortunnels.
Foto's: © ProRail |