Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Vier dagen werkzaamheden aan het spoor tussen Hoorn - Enkhuizen

15-02-2023 / 08.30 uur
HOORN -
ProRail werkt vanaf donderdag 16 februari tot en met zondag 19 februari aan het spoor op het traject Hoorn-Enkhuizen. Er worden onder andere portalen en funderingen van bovenleidingen vervangen. De oude funderingen worden vervangen door nieuwe die gemaakt zijn van gerecycled beton. Tijdens de werkzaamheden kunnen er geen treinen rijden. Afhankelijk van het reistraject en/of -moment kunnen reizigers te maken krijgen met vervangend busvervoer en/of een extra overstap en daardoor met extra reistijd van circa 30 minuten.

.

Binnenkort online

NS adviseert reizigers om vanaf tien dagen van tevoren de NS App of de reisplanner op ns.nl te checken èn dit nogmaals kort voor vertrek te herhalen voor het meest actuele reisadvies. In dit reisadvies is een schatting opgenomen van de extra reistijd.

Stopbus Hoorn – Enkhuizen v.v. rijdt doordeweeks tijdens de spitsuren iedere 10 minuten, daarbuiten 1 x per halfuur. In het vervangend busvervoer kan gereisd met een geldig NS-vervoerbewijs.

Duurzaam beton
De bovenleiding langs het spoor tussen Hoorn en Enkhuizen en tussen Obdam en Hoorn komt op fundaties van duurzaam beton te staan. De 90 bestaande funderingen zijn einde levensduur en worden vervangen. Zij maken plaats voor fundaties die van gerecycled beton zijn gemaakt. De nieuwe fundaties kunnen weer jaren mee.

Twee buitendienststellingen
Aannemer Strukton voert het werk uit tijdens twee buitendienststellingen in februari en mei. Tussen Hoorn en Enkhuizen worden van woensdagavond 15 februari tot maandagochtend 20 februari 45 funderingen vervangen. In mei volgen er nog eens 45 funderingen tussen Obdam en Hoorn.

Bestaande funderingen krijgen tweede leven
"Niet alleen de nieuwe fundaties zijn gemaakt van circulair beton, ook de bestaande funderingen krijgen een tweede leven. Ze worden na verwijdering uit het spoor naar het bedrijf GBN gebracht", vertelt John Nieuwstad, bouwmanager bij ProRail.

De missie van GBN is de aarde leefbaar te houden en voldoende grondstoffen beschikbaar te houden voor huidige en toekomstige generaties. GBN verwerkt het materiaal voor de volle 100 procent tot het grove Circugrind, het fijnere Circuzand en het ultrafijne Circument. Dit zijn hoogwaardige, volledig circulaire grondstoffen die toepasbaar zijn in het beton voor nieuwe portalen, palen en funderingen en andere toepassingen.

Betonakkoord
Ook bovenleidingportalen kunnen van circulair beton worden gemaakt. Met de circulaire fundaties en bovenleidingpalen ligt ProRail goed op schema met de doelstellingen voor 2030 in het Betonakkoord, waaronder 30 procent vermindering van de CO2-uitstoot in de betonketen en 100 procent hoogwaardig hergebruik van het vrijkomende beton.

De opgave is helder: een volledig CO2-neutrale voetafdruk van de spoorsector in 2050 op het vlak van emissie, energie en materialen. En in 2030 moeten alle infraprojecten klimaatneutraal en circulair zijn.

Foto's
Contact