De trap vanuit de hal naar Starbucks en 1e klas restaurant op perronniveau blijft grotendeels open. Deze ingrijpende verbouwing is in het najaar van 2023 gereed. NS en ProRail proberen de overlast voor reizigers, bezoekers, huurders en medewerkers op het station te beperken.
Renovatiewerkzaamheden ProRail
De vloer in de stationshal wordt vervangen, er worden nieuwe voordeuren geplaatst en de voorgevel van de hal wordt hersteld. In de Oostvleugel, de entree naar onder andere de Amstelpassage en Dunkin Donuts, wordt de binnenzijde gerenoveerd. Dit betekent het vervangen van de vloertegels en het afwerken van de kolommen waarbij ze voorzien worden van metalen bekleding, net zoals in de Westvleugel. Ook worden roosterplafonds, verlichting en technische installaties (omroep, brandmelding, camera’s) vervangen. Aan de buitenzijde van de Oostvleugel wordt de gevel hersteld en komen nieuwe entreedeuren. In deze periode zijn daarom ook gefaseerd verschillende toegangsdeuren en OV-chipkaartpoortjes gesloten. NS zet extra servicemedewerkers in om reizigers bij de poortjes te assisteren.
Werkterrein en bouwschutting
De hal en de Oostvleugel blijven tijdens de werkzaamheden toegankelijk voor reizigers en publiek: het werk wordt in fases uitgevoerd. Met bouwschuttingen worden plekken in de hal waar wordt gewerkt, afgezet. Dit verschilt per fase. Buiten voor het station komt een bouwterrein, veilig afgezet met hekken. Tijdens de bouwwerkzaamheden worden omlooproutes via borden aangegeven.
Renovatie monumentale stationsgebouw
Medio 2017 zijn de voormalige Wachtkamer 3e klasse en de corridors naar de horeca op het eerste perron van Amsterdam Centraal gerenoveerd. |