![]() |
|||||||||||
Binnenkort online . |
|||||||||||
Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info |
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl |
||||||||||
OVnieuws.info Index |
NS bestelt 60 nieuwe dubbeldekkers | ||||||||||
![]() |
13-12-2022 / 20.00 uur |
||||||||||
Binnenkort online |
|||||||||||
Naar verwachting gaan de eerste treinen in 2028 rijden. NS investeert meer dan 600 miljoen in deze nieuwe treinen. “De gelijkvloerse instap van de enkeldeksrijtuigen maakt de trein beter toegankelijk, de dubbeldeksrijtuigen in het midden zorgen voor extra zitplaatsen. De trein biedt reizigers straks alle gemak tijdens hun reis, zoals oplaadpunten, wifi en comfortabele stoelen. Ook kan deze trein met een topsnelheid van 160 km/uur sneller dan de huidige dubbeldekkers, belangrijk voor het realiseren van een kortere reistijd. NS heeft goede ervaringen met deze fabrikant. De meest recente Sprinters (type SNG) zijn gebouwd door CAF. en rijden naar alle tevredenheid door Nederland. We zien uit naar de samenwerking voor deze nieuwe trein”, vertelt Roel Okhuijsen, directeur nieuw materieel van NS. “Wij zijn verheugd dat NS opnieuw op CAF rekent om deze nieuwe trein te introduceren. De afgelopen jaren hebben we nuttige ervaring opgedaan met de introductie van de nieuwste Sprinter, genaamd SNG. Deze trein rijdt sinds 2018 rond en is enthousiast ontvangen. Samen gaan we ervoor zorgen dat ook de nieuwe dubbeldekker een waardevolle aanvulling is voor reizigers”, vertelt Josu Esnaola, commercieel directeur bij CAF. Nu het contract is getekend, start de designfase met de fabrikant. Nadat het ontwerp definitief is, volgt een uitgebreide fase van productie, testen en toelating. Het contract biedt de mogelijkheid voor aanvullende bestellingen in de toekomst én voor het bestellen van soortgelijke treinen die de grens over kunnen. . |
|||||||||||
Foto's |
|||||||||||
Contact |
|||||||||||
Inversteringen in aanschaf en vernieuwing treinen van NS | |||||||||||
Treintype: | Rijtuigen | Treinen | Stoelen | Op spoor vanaf | Investering | ||||||
VIRM1 (modernisering) | 412 | 81 | 41.000 | 2016 | 450 miljoen | ||||||
VIRM 2/3 (modernisering) | 242 | 45 | 24.500 | 2021 | 500 miljoen | ||||||
VIRM 4 (modernisering) | 204 | 51 | 21.000 | 2026 | 323 miljoen | ||||||
Sprinters Flirt (Stadler) | 199 | 58 | 10.000 | 2016 | 280 miljoen | ||||||
Sprinters SNG (CAF) | 404 | 118 | 20.000 | 2018 | > 500 miljoen | ||||||
Extra SNG (CAF) | 302 | 88 | 15.000 | Vanaf 2020 | 400 miljoen | ||||||
Intercity ICNG (Alstom) | 485 | 79 | 25.000 | 2023 | > 800 miljoen | ||||||
Intercity ICNG (Alstom) België | 160 | 20 | 08.600 | 2025 | 300 miljoen | ||||||
Nieuwe dubbeldekker (CAF) | 300 | 60 | 30.000 | 2028 | 600 miljoen | ||||||
Overige introductiekosten (aanpassen van werkplaatsen, programmakosten) | 500 miljoen | ||||||||||