Binnenkort verschijnen hier twee nieuwe interessante pagina's

Blijf ons volgen!

Binnenkort online
.
Binnenkort online
.
Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Weer treinen op gloednieuw station Dordrecht Zuid

07-11-2022 / 20.00 uur
DORDRECHT -
Tientallen bouwers hebben achttien dagen lang dag en nacht hard gewerkt om station Dordrecht Zuid compleet te vernieuwen. En dat was hoognodig! Het station was niet alleen vies, maar vooral niet voor íedereen toegankelijk. De komende maanden moeten de liften nog worden geplaatst, maar met een vers getapte kop koffie of thee in de hand kunnen reizigers vanaf maandagochtend weer met de trein naar Lage Zwaluwe of Dordrecht Centraal.

In contact met de omgeving
De grote opknapbeurt is een ingrijpende klus.

Binnenkort online
Binnenkort online

En niet alleen vanwege al het bouwwerk. “Al vroeg in dit project kwamen we erachter dat de omgeving een uitdagende factor is”, vertelt bouwmanager Corné Kriesels op de website van ProRail. “Vijf scholen, een ziekenhuis, kinderopvang, drie sportverenigingen en zo’n 2250 huishoudens wonen vlak rondom station Dordrecht Zuid. Als bouwmanager ervaar ik dat als een mooie uitdaging.”

Hij vervolgt: “Samen met alle betrokkenen, de gemeente Dordrecht, de aannemer en de omgeving, willen we resultaat behalen en de overlast zo klein mogelijk houden.” Toch is overlast in de praktijk niet te voorkomen: “We luisteren, halen informatie op en informeren de omgeving over onze plannen. Door vertrouwen op te bouwen en de impact te schetsen, komen we er samen uit. De winst die we daar, aan de voorkant behalen, is ontzettend belangrijk en waardevol.”

Speciale editie
André Steketee is vanuit aannemer Hegeman als hoofduitvoerder ook nauw bij het project en de omgeving betrokken: “Het is niet nieuw dat we bouwen op een plek waar het druk is, maar station Dordrecht Zuid is wel een speciale editie omdat er zóveel partijen zijn waar we mee samenwerken en hen nodig hebben om het werk te doen. Dat komt niet heel vaak voor. Met alle stakeholders hebben we ontzettend veel overlegd."

Een enorme klus
Van het slopen van het oude station tot het tijdelijk weghalen van het NS watertappunt: alle werkzaamheden zijn tot de minuut nauwkeurig gepland en uitgevoerd. In drie dagen tijd zijn er bijvoorbeeld ruim 130 perronplaten gelegd. De perronplaten moeten volledig waterpas liggen en niet verzakken. Daarvoor is het belangrijk dat de kespen (grote betonnen blokken) onder de perronplaten kaarsrecht liggen. Dat is een heel precies werkje.

Met digitale meetapparatuur is heel nauwkeurig gemeten of de kespen en perronplaten ook maar een beetje scheef liggen. Onder alle kespen zijn 167 palen de grond in geschroefd die ervoor zorgen dat de boel niet verzakt. Vervolgens zijn de perronplaten ruw gemaakt door ze te ‘gritstralen’, zodat reizigers niet over de gladde perronplaten uitglijden.

Komende werkzaamheden
En zo zijn er nog talloze bouwwerkzaamheden verricht de afgelopen 18 dagen. De komende maanden gaat ProRail aan de slag met de nieuwe liften, trappen en het stationsplein. Volgens planning kunnen reizigers eind maart 2023 van de liften gebruikmaken. Hiermee wordt het station voor iedereen toegankelijk. Tot die tijd moeten reizigers op het station nog via een aangepaste route lopen.

Corné: “In samenspraak met de omgeving en aannemer Hegeman doen we er alles aan om de overlast die we veroorzaken zo beperkt mogelijk te houden. Alle overlast wegnemen is helaas geen optie, maar nadenken en praten over verzachtende mogelijkheden kan wel."

Meer plek voor fietsen
Als de grote opknapbeurt van station Dordrecht Zuid eind maart 2023 is afgerond, werkt ProRail verder aan de nieuwe fietsenstallingen. Steeds meer reizigers komen met de fiets naar het station. Aan de zuidzijde van het station aan de Cereslaan komen honderd extra plekken voor fietsers. Bovendien schuift de fietsenstalling aan de Piersonstraat op, daar komt een klein stationsplein.

Foto's
Contact