Binnenkort verschijnen hier twee nieuwe interessante pagina's

Blijf ons volgen!

Binnenkort online
.
Binnenkort online
.
Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Kracht van mobiele werkplaats gebleken uit succesvolle pilot

15-10-2022 / 13.00 uur
UTRECHT -
Op het emplacement Kijfhoek en op de vrije baan van de Betuweroute zijn tussen 15 en 26 september tijdens vijf treinvrije periodes in totaal twaalf spoorstaafdefecten verwijderd. ProRails afdelingen Asset- en Capaciteitsmanagement (AM en CM) zijn samen met aannemer VolkerRail al sinds januari bezig geweest om dit voor elkaar te krijgen.

Minder hinder
Dat deze werkzaamheden nodig waren, bleek afgelopen jaar na ultrasoon-metingen.

Binnenkort online
Binnenkort online

Over het algemeen moeten spoorstaafdefecten binnen een jaar gerepareerd worden, om aan de ProRail-regelgeving te voldoen. Dit zorgt normaalgesproken voor veel hinder op het spoor. Maar door gebruik te maken van de mobiele werkplaats kon met veel kleinere treinvrije periodes gewerkt worden. Gevolg: veel minder logistieke hinder en de werkzaamheden konden op doordeweekse dagen overdag worden uitgevoerd in plaats van in de nachten en het weekend.

Puntjes op de i
Om dit idee nieuw leven in te blazen is op 27 juni een demodag georganiseerd. Op basis hiervan zijn de restrisico’s van het werken met de mobiele werkplaats besproken met Incidentenbestrijding (ICB) en met de Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) en werden laatste aanpassingen gedaan. Daardoor konden er tussen 15 en 26 september op vijf locaties in totaal twaalf spoorstaafdefecten verholpen worden.

Op Kijfhoek moesten aanvullende maatregelen genomen worden om een ‘heetwerk-verklaring’ te verkrijgen. Dit zijn de voorwaarden waar aan voldaan moet worden bij werkzaamheden waarbij vuur en vonken vrijkomen op een emplacement met gevaarlijke stoffen. Zo mag er geen wagon met gevaarlijke stoffen binnen een straal van 15 meter van de werkplek staan. Om de situatie veilig te houden voerde ICB diverse ‘explosiegevaarmetingen’ uit. Daarnaast werden zo veel mogelijk treinen planmatig uit het gebied van de werkzaamheden gehouden en over andere sporen geleid.

Foto's
 
Contact