Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
ProRail organiseert proeftuin voor het testen van innovatieve maatregelen
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

03-10-2022 / 18.30 uur
UTRECHT -
ProRail organiseert een proeftuin voor het testen van innovatieve maatregelen, die spoordijken moeten versterken. De proeven zijn nodig, omdat treinen zwaarder en sneller worden en vaker rijden. Dat vormt een extra belasting voor de spoordijken. De resultaten uit de proeftuin leert de spoorbeheerder welke oplossingen goed werken voor een bepaald type bodem.

Bedrijven kunnen zich inschrijven
De proeftuin is een vervolg op de eerder gehouden marktconsultatie.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Incidenten in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Daarin bleek dat de markt mogelijk interessante innovatieve oplossingen heeft om spoordijken te versterken. Tijdens de proeftuin wil ProRail de meest kansrijke oplossingen testen in de praktijk. Bedrijven kunnen zich inschrijven voor deelname aan de proeftuin.

De praktijkproeven zijn gepland vanaf 2023 en lopen tot en met 2024. ProRail onderzoekt momenteel welke locaties in aanmerking komen voor de proeftuin. De verwachting is dat de innovatieve maatregelen die ze gaan testen bijkomende voordelen hebben: minder hinder voor de reiziger door het verkorten van de bouwtijd en lagere kosten dan traditionele verstevigingsmaatregelen zoals damwanden en steunbermen.

Spoordijken belast door meer treinen en klimaatverandering
In Nederland heeft ProRail meer dan 3.000 kilometer aan baanlichamen, oftewel spoordijken, de verhoogde ondergrond onder het spoor. En daar ligt zo'n 7.000 kilometer spoor op. Van de spoordijken is 80 procent gebouwd voor 1920 met de kennis en kunde van toen.

De mobiliteitsgroei van de komende jaren heeft grote impact op het spoor. Er gaan meer treinen rijden, die ook nog zwaarder en sneller zijn. Daardoor worden de spoordijken steeds zwaarder en anders belast. Dit leidt tot hoge onderhoudskosten en soms tot tijdelijke maatregelen, zoals het invoeren van snelheidsbeperkingen voor treinen vanwege de slechte kwaliteit van de ondergrond.

Ook de klimaatverandering van de komende jaren krijgt invloed op de stevigheid van onze spoordijken. Het noodweer met extreme wateroverlast en overstromingen vorig jaar in Limburg zijn voorbeelden daarvan. ProRail wil meer kennis krijgen van de opbouw van hun spoordijken en van de maatregelen die ingezet kunnen worden.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons