Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info |
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl |
||||||||||
OVnieuws.info Index |
ProRail test robots voor het spoor | ||||||||||
Actueel OVnieuws | |||||||||||
OV bedrijven | 12-07-2022 / 16.30 uur Robotica klinkt nog altijd futuristisch. Maar dat is het niet. Robots bestaan al en kunnen van alles: foto’s en scans maken, stoffen detecteren en analyseren, infraroodbeelden doorsturen en 3D-modellen maken. ProRail ziet hier kansen. Ze kunnen ze bijvoorbeeld inzetten bij calamiteiten of voor schouw- en inspectiewerk. Dat maakt het werk veiliger en ze hopen in de toekomst |
||||||||||
Railbouw / onderhoud | |||||||||||
Specials over het OV | |||||||||||
Ongevallen in het OV | |||||||||||
OV werkplaatsen | |||||||||||
Back to the 90's | |||||||||||
Reclame treinen / loc's | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Spoorbouwprojecten | |||||||||||
Spoorwegmusea | ook minder geplande buitendienststellingen nodig te hebben als er robots taken van mensen kunnen overnemen. Spoor-proof Veiliger, efficiënter, aantrekkelijker Robotica kan dus werk bij calamiteiten veiliger maken. Dit geldt ook voor gepland schouw- en inspectiewerk voor het spooronderhoud. Een ander verwacht voordeel is, dat als robots dusdanig goed gaan manoeuvreren, er minder geplande buitendienststellingen nodig zijn, waardoor de capaciteit van het spoor wordt verhoogd. Daarnaast maakt de inzet van robotica van ProRail mogelijk een meer aantrekkelijke werkgever voor mensen die graag met megatronica werken. Mens en hond zijn altijd met elkaar opgetrokken. Zoals honden mensen helpen als hulp-, jacht-, drugs- of reddingshond, kan deze ‘robothond’ aan het werk in het spoor. Dataverzamelaar In de nabije toekomst lijkt autonome robotica vooral geschikt voor vrij eenvoudige, repeterende taken, voorspelt Stam. Robots als SPOT en ANYmalD kunnen allereerst als dataverzamelaar worden ingezet. Om informatie over wissels, spoorgeometrie en ander spoorse objecten en objecten uit de omgeving te verzamelen en door te sturen. De data-analyse wordt vervolgens gedaan door data-analisten of algortimes van de back office. Een voordeel van niet-spoorgebonden robots is, dat ze niet per se het spoor ‘in moeten’, met alles wat daarbij komt kijken, maar wel heel dichtbij kunnen komen. “Dat maakt de kwaliteit van de schouwen en inspecties hoog. Vooral bij emplacementen is het een voordeel om niet spoorgebonden te zijn. Om maar wat te noemen: emplacementen hoeven dan niet ‘leeg te zijn’ of leeg gehaald te worden om de schouwen en inspecties te kunnen doen.” Binnen een aantal jaar hoopt ProRail robots als SPOT en ANYmalD in te kunnen zetten voor eenvoudige, repeterende taken. Foto's en filmbeelden: © ProRail |
||||||||||
Goederentreinen.nl | |||||||||||
175 jaar Spoorwegen | |||||||||||
Foto's | |||||||||||
Busfoto's | |||||||||||
Metrofoto's | |||||||||||
Tramfoto's | |||||||||||
Treinenfoto's | |||||||||||
Contact | |||||||||||
Mail ons | |||||||||||
Bekijk de filmbeelden van ProRail. |
|||||||||||