Voorzitter van de Vervoerregio Egbert de Vries: “Ik feliciteer EBS met het winnen van deze mooie,
nieuwe, ambitieuze, duurzame en inclusieve vervoerconcessie.
Ik denk dat Vervoerregio en EBS
samen de reizigers in dit gebied een heel goed en hoogwaardig openbaar vervoeraanbod bieden. Ik
dank beide vervoerders voor hun inschrijving. Het getuigt van lef dat zij dit in deze onzekere tijd voor
het openbaar vervoer aan hebben gedurfd.”
Ambitieus en flexibel
De nieuwe vervoerder stapt in een ambitieuze en flexibele concessie. Ondanks de inschatting dat de
gevolgen van de Corona pandemie nog niet volledig zullen zijn verdwenen, zal EBS starten met een
hoog vervoersaanbod. Verder zal de vervoerder snel inspelen op veranderende omstandigheden als
groeiende reizigersaantallen en inzetten op technologische vernieuwing, zoals betalen met andere
middelen dan de OV-chipkaart en het plannen van deur-tot-deur reizen. Ook zal EBS nog meer dan in
de huidige concessie inzetten op inclusiviteit, zodat alle verschillende doelgroepen optimaal van het
OV gebruik kunnen maken.
Zero emissie
De Vervoerregio heeft de ambitie om alle bussen vanaf de start van de nieuwe concessie volledig
emissieloos te laten rijden. Portefeuillehouder duurzaamheid van de Vervoerregio en wethouder in
Zaanstad Gerard Slegers: “Als het aan ons ligt, rijden over anderhalf jaar alle bussen in Zaanstreek-Waterland uitstootloos. Daar gaan we, ondanks enkele onzekerheden zoals de stroomvoorziening
nog steeds voor. Samen met de transitiestappen van stadsvervoerder GVB en de verduurzaming van
de bussenvloot in concessiegebied Amstelland-Meerlanden, zitten we dan hopelijk in december 2023
op tachtig procent zero emissievervoer in de Vervoerregio. Als dat lukt, Dan zijn we weer koploper
zero emissie in Nederland. Mooi om dit met de expertise van de Vervoerregio samen met de
professionals van EBS te doen.”
Noodconcessies
De huidige OV-concessies voor het busvervoer in de concessies Zaanstreek en Waterland liepen op
12 december 2021 af. Vanwege de Covid-19 pandemie is de eerdere aanbesteding stopgezet en zijn met de twee huidige vervoerders noodconcessies overeengekomen. De noodconcessies lopen tot en
met 9 december 2023. In 2018 is besloten deze concessies bij afloop samen te voegen tot één
concessie Zaanstreek-Waterland. Het gebied bestaat uit de gemeenten Edam-Volendam, Landsmeer,
Oostzaan, Purmerend (inclusief Beemster), Waterland, Wormerland en Zaanstad. |