Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Uitstel onderhoud en gebrekkige inspectie oorzaak ontsporing Groningen
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

08-06-2022 / 09.00 uur
GRONINGEN -
De ontsporing van een Arriva-reizigerstrein op 27 juni 2021 op station Groningen kwam door een combinatie van gebrekkig onderhoud en onvoldoende toezicht op de staat van het spoor. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport dat ProRail naar aanleiding van het incident heeft laten opstellen. Bij de ontsporing was alleen sprake van materiële schade, inzittenden konden de trein veilig verlaten. Wel ondervonden veel reizigers geruime tijd hinder door de noodzakelijke herstelwerkzaamheden.

Foto: © ProRail

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Uitgesteld onderhoud
ProRail is eindverantwoordelijk voor de veilige berijdbaarheid van het Nederlandse spoor. De spoorbeheerder onderzoekt veiligheidsincidenten om vervolgens verbeteringen door te voeren. Uit het eindrapport ‘Ontsporing te Groningen 27 juni 2021’ blijkt onder meer dat onderhoud van het spoor waarop de trein ontspoorde lang is uitgesteld.

Ondertussen voerden ProRail en de aannemer onvoldoende inspecties uit om te zien of het spoor nog veilig berijdbaar was. Ook liet de aannemer na om extra onderhoudswerkzaamheden uit te voeren aan het verouderde spoor.

Verbeterprogramma 
ProRail heeft een verbeterprogramma ‘Aantoonbaar Veilige Berijdbaarheid’ (AVB) opgezet om deze oorzaken aan te pakken. Dit programma ziet erop toe dat we de uitvoering van en controle op onderhoudscontracten met hun aannemers verbeteren en dat ze meer gaan meten om de staat van het spoor beter in de gaten te houden. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt toezicht op de uitvoering van het programma. 

Het programma AVB is mede ingegeven door andere onderzoeken die ProRail in 2021 liet uitvoeren naar veiligheidsincidenten of naar situaties waarbij veel treinhinder ontstond. Dit gebeurde onder meer doordat ze ongepland stukken spoor buiten dienst moesten stellen na constatering van gebreken aan het spoor. Dit speelde niet alleen in Groningen, maar bijvoorbeeld ook na de ontsporing van een goederentrein bij Terneuzen en op stukken spoor op de MerwedeLingelijn en tussen Geldermalsen en Tiel.

Spoedonderhoud
Onderzoek toont aan dat veel van de situaties waarbij spoedonderhoud leidde tot treinhinder, samenhangen met het niet tijdig onderhouden en vervangen van dwarsliggers (de balken tussen de sporen) en van klemmen die de spoorstaven vastmaken aan de dwarsliggers (bevestigingsmiddelen). ProRail heeft de onderdelen op sporen waar dit speelde versneld laten inspecteren en waar nodig met spoed laten repareren of vervangen.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons