Socialmedia-kanalen Goederentreinen.nl |
Socialmedia-kanalen OVnieuws.info |
||||||||||
Goederentreinen.nl |
ProRail gunt Movares contract voor Zuidwestboog Meteren |
||||||||||
Index | 15-04-2021 / 20.30 uur Meer treinen |
||||||||||
Actuele Fotoreportages | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Goederen vervoerders | |||||||||||
Goederen locomotieven | |||||||||||
BetuweRoute | |||||||||||
Railbouw / -onderhoud bedrijv. | |||||||||||
Ongevallen met goederen | |||||||||||
Andere websites van ons | |||||||||||
OVnieuws.info | |||||||||||
Contact | Het project Zuidwestboog Meteren vormt onderdeel van de PHS Corridor Goederenroutering Zuid-Nederland. Tussen de haven van Rotterdam en het zuiden van het land gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Daarom wordt bij het Gelderse Meteren tussen de Betuweroute en de A2 een extra, dubbelsporige boog gebouwd om goederentreinen vanaf de Betuweroute te laten aftakken naar het zuiden. Door de Zuidwestboog bij Meteren benut ProRail de Betuweroute en maken ze meer ruimte voor goederenvervoer. Een deel van de Betuweroute komt door de nieuwe spoorboog 60 meter verder naar het noorden te liggen. Het bestaande geluidsscherm komt hier terug. De nieuwe spoorboog kruist de Betuweroute en de A15 bovenlangs met spoorviaducten en er komt een spoorviaduct over het spoor van Utrecht naar Eindhoven. Aandacht voor samenwerking Een bijzonder contract Alberto noemt de overeenkomst met Movares een bijzonder contract: “Het is een van de vele saillante markeringen van het steeds meer afscheid nemen van het vroegere ‘markt tenzij’-inkoopbeleid. Eens was de markt creatiever en efficiënter, was privatisering het antwoord op alle publieke kwalen. Sindsdien heeft de markt zichzelf in de vingers gesneden en is ProRail ook wijzer geworden bij het spoor. Tegenwoordig is het motto meer ‘met de markt’ meebewegen.” |
||||||||||
Mail ons | |||||||||||