Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
NS gaat ook de laatste deelserie VIRM4 moderniseren
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

24-02-2022 / 15.30 uur
UTRECHT - Na de revisie en modernisering van de dubbeldekker VIRM (Verlengd Inter Regio Materieel) serie 1, 2 en 3 heeft NS besloten om ook de laatste deelserie VIRM4, te moderniseren. Hiermee verdubbelt de levensduur van deze treinen. De vierde serie bestaat uit 51 treinen (204 rijtuigen). De eerste trein gaat  najaar 2023  naar NS Treinmodernisering in Haarlem om gerenoveerd te worden en fungeert als prototype voor de overige treinen. Deze fonkelnieuwe trein keert eind 2025 terug in de dienstregeling. De overige 50 treinen zullen tussen 2026 en 2028 worden gemoderniseerd.
.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Dit doet NS net als bij de vorige series op een nagenoeg volledig circulaire manier: 99% van de materialen komt terug in de nieuwe trein, krijgt een tweede leven elders of wordt gerecycled. De treinen zullen een vergelijkbare uitstraling krijgen als de huidige serie waarvan de eerste trein in juni 2021 is gepresenteerd. Door treinen een dubbele levensduur te geven, rijdt NS zo duurzaam mogelijk treinen. Het moderniseren is minder kostbaar dan nieuwe treinen bestellen. Daarnaast zijn de reizigers enthousiast over de gemoderniseerde dubbeldekkers. Met deze investering is €323 miljoen gemoeid.

Eelco van Asch, Directeur Operatie en lid RvB NS: "Voor de lange termijn bereiden we ons voor op een forse groei van het aantal reizigers. Daarom is het belangrijk, dat we ook blijven investeren in moderne treinen met meer zitplaatsen voor onze reizigers. Door deze dubbeldekkers te moderniseren, slaan we twee vliegen in één klap: een comfortabele reis voor onze reizigers en zo duurzaam mogelijk treinen rijden. Extra mooi is dat onze reizigers deze gemoderniseerde treinen heel goed waarderen, met een rapportcijfer 8.

Momenteel ondergaan de dubbeldekkers VIRM uit de series 2 en 3 een metamorfose. Naast dat ze van binnen volledig zijn gemoderniseerd en voldoen aan de laatste veiligheidseisen hebben ze ook aan de buitenzijde een nieuwe uitstraling gekregen. De eerste trein uit deze serie is in juni 2021 in de dienstregeling gaan rijden. Iedere 3 weken rolt er een nieuwe gemoderniseerde trein de hal uit in Haarlem en keert terug in de dienstregeling. Dit gebeurt volgens de lean-principes uit de auto-industrie. Hierbij worden de rijtuigen stuk voor stuk volledig gedemonteerd en daarna in 22 productiestations weer helemaal opgebouwd.Begin 2024 verwacht NS dat alle 45 treinen (242 rijtuigen) uit deze serie hun reizigers weer naar hun bestemming kunnen brengen. Vervolgens gaan we aan de slag met de laatste serie, de VIRM4.

Modernisering dubbeldekkers VIRM gestart in 2016
De eerste gemoderniseerde dubbeldekker VIRM presenteerde NS eind augustus 2016. In deze serie ondergingen 81 treinen (412 rijtuigen), die op dat moment circa 18 jaar trouwe dienst hadden gedaan, een metamorfose. In 2020 kwam de laatste terug in de dienstregeling. De modernisering verdubbelt de levensduur van de treinen. Ze kunnen er weer 18 jaar tegenaan.

Lees en bekijk onze uitgebreide reportages:

NedTrain start met modernisering eerste generatie VIRM-dubbeldekkers

NS presenteert gemoderniseerde VIRM-1

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons