Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
NS Sprinter na 46 jaar uitgesprint
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

13-12-2021 / 15.45 uur
ZWOLLE - Na 46 jaar neemt NS afscheid van het Stadgewestelijk Materieel (SGM) zoals de eerste en oudste Sprinter van NS officieel heet. De trein is verouderd en de nieuwe Sprinters (SNG) staan klaar om de plekjes van de laatste SGM's over te nemen. In het Spoorwegmuseum, waar jaren spoorgeschiedenis bewaard blijft, staat inmiddels een tweedelige SGM (nr.2133). Spoorbeheerder ProRail heeft ook een SGM overgenomen van NS. Deze gebruiken ze voor instructiedoeleinden voor hun incidentenbestrijders. Bij deze SGM, die in Amersfoort staat, zijn de gele vlakken rood gemaakt.
.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

In totaal heeft NS 90 SGM-treinstellen gehad, die zijn gebouwd door treinenbouwer Talbot. Reizigers kwamen de treinen de afgelopen jaren al steeds minder tegen. De afgelopen maanden reden er nog 25 treinstellen van dit type rond, onder andere tussen Den Haag en Dordrecht en tussen Utrecht en Baarn. Na het afscheid van de laatste SGM heeft vanaf dan elke NS-trein airconditioning en een toilet. Veel reizigers zullen de trein namelijk herinneren aan het ontbreken daarvan. Ook hebben alle Sprinters dan een gelijkvloerse instap.

Terug in de tijd
In maart 1975 rolde de allereerste SGM uit de fabriek. Een heel nieuw type trein, die we nu allemaal kennen als de Sprinter. Met meer en bredere deuren en meer motoren dan ouder materieel, reed hij vanaf 1977 op de Zoetermeer Stadslijn. Die metroachtige verbinding naar en door Zoetermeer vroeg om treinen die snel konden optrekken en afremmen en maar kort op de stations hoefden te stoppen.

Tot 1983 kocht NS in totaal 90 SGM-treinstellen, 30 tweedelige en 60 driedelige. Ze reden vooral veel rond Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. In de jaren ’90 kwamen reizigers de SGM als SpitsPendel ook tegen tussen Vlaardingen en Rotterdam en als StrandSprinter van Haarlem naar Zandvoort.

Iconisch geel
Begin jaren 2000 kreeg de SGM een volledige metamorfose. Zo veranderde de iconische kleur geel naar een combinatie van wit, blauw en geel en werd het interieur volledig vernieuwd. De SGM werd het voorbeeld voor alle nieuwe sprinters die NS daarna aanschafte. Tegelijkertijd werd de bijnaam Sprinter nu de standaard voor het regionale treinverkeer van NS: geen stoptrein meer, maar Sprinter.

Eind 2018 kwam de Sprinter Nieuwe Generatie op het spoor die de oer-Sprinter vervangt. Vanaf toen is NS stapsgewijs begonnen met het verkleinen van de SGM-vloot.

Duurzaam afscheid
De SGM-treinen krijgen een tweede leven door middel van hergebruik en recyclen. Zo zijn verschillende onderdelen hergebruikt in andere treintypes en zijn er 800 treinramen gedemonteerd voor de bouw van een fietsenstalling nabij station Eindhoven. Nadat alle bruikbare materialen en onderdelen een tweede leven hebben gekregen, wordt de trein circulair ontmanteld en worden de overgebleven onderdelen zo goed mogelijk gescheiden voor recycling.

Op zaterdag 11 december reed de allerlaatste trein zijn laatste rit tussen Zwolle en Utrecht. Vanwege de coronamaatregelen was het helaas niet mogelijk een afscheidsrit te organiseren.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden van Sprinter 2995.
 
De treinstellen 2995 en 2951 komen het station van Zwolle binnengereden.
 
 
 
 
 
 
 
NS Sprinter 2995 naast Arriva GTW ..... te Zwolle.
 
 
Van de afscheids-SGMm was het roostertje aan de voorkant aan één kant blauw gemaakt.
 
 
De afscheids-SGMm met even verderop zijn opvolger die klaarstaat voor vertrek.
 
 
 
 
 
De Sprinters 2951 en de 2995 staan klaar voor vertrek richting Groningen.
 
#DagSGMm