Socialmedia-kanalen Goederentreinen.nl |
Socialmedia-kanalen OVnieuws.info |
||||||||||
Goederentreinen.nl |
Eerste goederentrein rijdt over metrospoor Hoekse Lijn |
||||||||||
Index | 24-11-2021 / 09.20 uur Industriegebied met spoor |
||||||||||
Actuele Fotoreportages | |||||||||||
Videoreportages | |||||||||||
Goederen vervoerders | |||||||||||
Goederen locomotieven | |||||||||||
BetuweRoute | |||||||||||
Railbouw / -onderhoud bedrijv. | |||||||||||
Ongevallen met goederen | |||||||||||
Andere websites van ons | |||||||||||
OVnieuws.info | |||||||||||
Contact | Sinds de ombouw reed er geen goederentrein meer. Toen ProRail de Hoekse Lijn verkocht aan het Rotterdamse vervoersbedrijf RET, was het al de bedoeling dat goederentreinen hier gebruik van zouden maken. De verwachting is dat er vanaf 2022 ongeveer drie keer per week een goederentrein overheen rijdt. Dat aantal zou in de toekomst nog kunnen groeien, stelt Kees van Dongen, projectmanager bij ProRail. “Je hebt hier nu een industriegebied mét spoor. Dat is een enorme asset als regio.” Stabiele exploitatie Hij legt uit: “Omdat de Hoekse Lijn beheerd wordt door RET, en niet door ProRail, is dat stuk spoor voor ons een soort buitenlandse enclave. Een goederentrein die eerst op het hoofdnet rijdt en vervolgens op lokale net van RET, gaat eigenlijk een grens over. Die grens heeft te maken met onder andere de verschillen in bovenleidingspanning, het beveiligingssysteem en de verkeersleiding.” Overdracht Ilse Oldenburger is manager Verkeersleiding bij ProRail in de regio Randstad Zuid. Ook zij is de afgelopen jaren betrokken geweest bij dit project. “Inmiddels zijn er goede afspraken gemaakt met RET en onze VL-post in Rotterdam is geïnstrueerd. En omdat we zeker willen weten dat beide verkeersleidingsposten goed samenwerken, wordt er een jaar gemonitord. Om zo te kijken of alles goed werkt.” Heugelijk feit Lees en bekijk ook: Zonnig afscheid van de Hoekse lijn Grote belangstelling voor allerlaatste passagierstrein over de Hoekse Lijn |
||||||||||
Mail ons | |||||||||||