Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Wekenlang nachtwerk aan het spoor bij Tiel
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

22-11-2021 / 15.30 uur
TIEL - Aannemer Strukton werkt vanaf woensdagnacht 17 november wekenlang aan het spoor tussen Tiel en Geldermalsen. Onlangs constateerde een inspecteur van ProRail dat één van de twee sporen niet meer aan de veiligheidsnorm voldoet. Om die reden mogen er geen treinen meer over dit spoor rijden. Door in de nacht te werken, beperkt ProRail hinder voor reizigers. Overdag rijden er nu wel minder treinen dan gebruikelijk doordat maar een van de twee sporen beschikbaar is.

Te zacht hout
Het gaat om zes kilometer spoor,

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

waarop een deel van de dwarsliggers moet worden vervangen. Dat zijn houten dwarsliggers die de inspecteur heeft afgekeurd omdat bouten niet meer goed vastzitten. Dat komt doordat het hout te zacht is geworden. Spoorwerkers gaan ter controle alle tachtigduizend bouten opnieuw aandraaien om te kijken of ze goed vastzitten. ProRail weet dan precies welke dwarsliggers ze moeten vervangen.

Volledige vernieuwing van dit spoor staat gepland voor 2023. Dan wordt ook overgestapt van houten dwarsliggers, naar dwarsliggers van beton. ProRail heeft ervoor gekozen niet nu al over te gaan op vernieuwing van het gehele spoor omdat dit veel omvangrijkere werkzaamheden betreft en de reiziger dan nog langer met vertragingen te maken heeft.

Nachtwerk
ProRail heeft ervoor gekozen het herstelwerk in de nachten te laten uitvoeren, omdat de treinen dan overdag zo veel mogelijk kunnen blijven rijden. ‘s Nachts rijden over dit traject geen treinen, dus kunnen de spoorwerkers veilig werken.

Inspecties
Het spoor wordt continu gemonitord en geïnspecteerd door ProRail, in samenwerking met hun onderhoudsaannemers. Dat is een enorme klus, aangezien ze in Nederland zevenduizend kilometer spoor hebben. De normen en onderhoudsacties zijn erop gericht om het spoor veilig te houden. Soms zijn er normoverschrijdingen doordat het spoor sneller slijt dan verwacht. Dan grijpt ProRail in om onveiligheid te voorkomen, zoals nu tussen Tiel en Geldermalsen.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons