Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Hyperloop-Pod van TU Delft te zien in het Spoorwegmuseum in Utrecht
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

16-10-2021 / 17.30 uur
UTRECHT - Je zou het niet gelijk in een museum verwachten maar sinds vandaag staat de Hyperloop-Pod (voertuig) van de TU-Delft in het Spoorwegmuseum.

En als je er langer over nadenkt is misschien helemaal zo gek nog niet want dit zou zomaar eens moderne geschiedenis kunnen worden. Misschien is de Hyperloop over 100 jaar wel een ingeburgerd vervoersmiddel en staat het eerste type dan nog steeds in het Spoorwegmuseum.
.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

De Hyperloop is een interessant transport middel. Enkele voordelen er van zijn:

- Je hebt geen last van regen, mist, sneeuw of blaadjes op het spoor
- Comfortabelreizen, hobbelt niet over de weg of schommelt over een wissel
- Minder files
- Klimaat neutraal en energiezuinig
- Sneller dan een vliegtuig (kan tot 1200 km/u)
- Kan snel en vaak achter elkaar vertrekken

De Hyperloop
De Hyperloop is het concept voor een vacuümtrein. Het idee hierachter is dat een voertuig zich met hoge snelheid kan verplaatsen in een buis zonder luchtweerstand. Omdat de buis bijna compleet vacuüm wordt gemaakt, en het transportmiddel geen wielen heeft maar op magneten zweeft, is er geen remmende wrijvingsweerstand en kunnen snelheden van boven de 1000 km/u worden gehaald.

Idee bestaat al langer
Het idee van een vacuümtrein is al heel oud, Al in 1799 (!) bedacht de Engelsman George Medhurst een systeem op luchtdruk voor goederenvervoer. Daarna probeerden verschillende ingenieurs het concept te realiseren.

Dalkey Atmospheric Railway (1844)
De allereerste spoorlijn die gebruik maakte van luchtdruk als voortstuwing was de Ierse Dalkey Atmospheric Railway in 1844. Op het traject van 3 kilometer ten zuiden van Dublin zorgde een stoommachine voor onderdruk om de wagens een heuvel op te zuigen, de zwaartekracht zorgde voor de terugrit. De vacuümkracht kwam uit een buis die zich onder de trein tussen de rails bevond. Om de reis te beginnen moest de trein met de hand worden voortgeduwd totdat de zuiger in de buis kwam.

South Devon Railway (1847)
Het succes van de bijzondere spoorlijn in Dalkey maakte velen nieuwsgierig. Uit binnen- en buitenland kwamen ingenieurs kijken. In augustus 1844 bezocht Isambard Kingdom Brunel, hoofdingenieur van de Great Western Railway in Devon, de bijzondere spoorlijn in Ierland. Het leidde tot de 32 km lange South Devon Railway, die een jaar lang met atmosferische voortstuwing werkte. De trein bereikte tussen 1847 en 1848 snelheden van rond de 100km/u.

Ligne de Saint-Germain (1847)
Ook in Frankrijk experimenteerde men met de nieuwe techniek. De Franse regering had in november 1843 een afgevaardigde gestuurd voor een gedetailleerde studie van de spoorlijn in Dalkey. Het positieve rapport inspireerde in 1847 tot de aanleg van de 8,5 kilometer lange atmosferische spoorlijn Ligne de Saint-Germain tussen Saint-Germain en Parijs. Dertien jaar lang reden er op dit traject treinen met atmosferische aandrijving alvorens ze in 1860 vervangen werden door conventionele locomotieven.

Crystal Palace Pneumatic Railway (1864)
In Londen experimenteerde de Crystal Palace Pneumatic Railway in 1864 met een vacuümtrein. Dit deden ze niet door middel van een vacuümbuis, zoals in Ierland. De trein reed door een 500 meter lange vacuüm tunnel in Chrystal Palace Park in Zuid-Londen. De bakstenen tunnel werd afgesloten met ijzeren scharnieren deuren, waarop met een door een stoommachine aangesloten ventilator de luchtdruk werd verlaagd tot 11 mbar, waardoor de trein tot het eindpunt werd voortgestuwd. Mensen konden meerijden, een kaartje kostte 6 cent per stuk en de rit duurde 50 seconden. Een krantenbericht waarschuwde reizigers dat zij zich als ‘kikkers onder een vacuümpomp’ zouden voelen.

Beach Pneumatic Transit (1870)
Ook in Amerika werd geëxperimenteerd met deze nieuwe techniek. De uitvinder Alfred Ely Beach bouwde in 1869 Amerika’s eerste metro in New York, de Beach Pneumatic Transit, die functioneerde volgens het vacuüm principe. Hij bouwde in slechts 58 dagen een tunnel onder Broadway van 90 meter lang met een diameter van 2,40 meter. De luchtdruk werd geregeld door een zogenaamde ‘Rootsblower’ met de welluidende bijnaam ‘The Western Tornado’. Als het rijtuig het eindpunt bereikt had, werden de schotten op het ventilatorsysteem omgekeerd en werd deze door de zuigkracht teruggetrokken. Tussen 1870 en 1873 reed hier een metro waar je voor 25 cent kon meerijden. Het project werd aangeprezen als attractie, in de eerste twee weken werden maar liefst 11.000 kaartjes verkocht aan nieuwsgierige New Yorkers. In het treinstel konden 22 personen plaatsnemen die op het traject heen en terug reden. De bedoeling was om de lijn te verlengen richting Central Park, een afstand van 8 kilometer. Ondanks het enthousiasme van de reizigers ging het project ten onder door politieke tegenwerking en gebrek aan investeerders. Ondanks de mislukking van de metro kreeg het project wel een vervolg: het principe werd gebruikt voor een postbuizensysteem dat tot 1953 gefunctioneerd heeft in New York.

Toepasbaarheid
De uitvinder van de stoomlocomotief, Robert Stephenson, bracht in 1844 ook verslag uit aan de Chester and Holyhead-spoorweg over een uitgebreide reeks tests die hij voor de lijn had bedacht. Stephenson keek naar de toepasbaarheid van het atmosferische systeem voor verschillende doeleinden en kwam tot de conclusie dat het alleen economisch voordeel had op korte trajecten met lichte treinen en steile hellingen. Op de langere trajecten was de stoomlocomotief een beter alternatief, de experimenten met de vacuümtreinen stierven een stille dood. Tot ene Elon Musk ruim anderhalve eeuw later het principe nieuw leven inblies.

Elon Musk
Een Hyperloop is volgens Elon Musk sneller dan de trein, veiliger dan de auto en minder vervuilend dan vliegen. Musk gaat niet uit van een volledig vacuüm getrokken buis (wat vrijwel onmogelijk is over langere afstand), maar van een ‘middenvacuüm’ (een heel lage luchtdruk). De supergeleidende magneten die de capsules laten zweven zorgen ook voor de voortstuwing.

Hyperloop Pod Competition
Om de ontwikkeling van de Hyperloop te stimuleren kondigde het bedrijf Space X van Elon Musk in 2015 een internationale Hyperloop Competitie aan. Bedrijven en studenten werden uitgedaagd om een transportvoertuig (‘pod’) te bedenken voor de 1,28 kilometer lange testbaan in Californië. De pods werden beoordeeld op snelheid, veiligheid, duurzaamheid en uitvoerbaarheid.

TU-Delft
De studenten van de TU Delft gingen de uitdaging aan. Zij bouwden een Hyperloop-pod die in 2017 meedeed aan de eerste Space X competitie. Van de meer dan 2000 deelnemers kwam het 1:2 prototype van het Delft Hyperloop Team als winnaar uit de bus. Sindsdien is de wedstrijd een jaarlijks terugkerend fenomeen en heeft de pod van de TU Delft meerdere opvolgers gehad. Het prototype van de eerste Delftse Hyperloop is te zien in het Spoorwegmuseum. Het maakt deel uit van het Techlab waar de techniek achter de trein wordt uitgelegd.

OVnieuws.info was uitgenodigd om bij de opbouw van de Hyperloop-pod in het Spoorwegmuseum te komen kijken.
Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk hier onze filmbeelden met uitleg over de Hyperloop-pod
 
De Hyperloop-pod in het Spoorwegmuseum. Decorbouwers zijn nog hard aan het werk om de omgeving af te werken.
 
Het voorste onderstel van de Hyperloop-pod. Het gaat door middel van magneten zweven in de tunnelbuis.
 
Vooraanzicht van de Hyperloop-pod.
 
Op de zijkant de namen van bedrijven die het Hyperloopteam gesponsord hebben.
 
 
Het achterste onderstel van de Hyperloop-pod.
 
 
Om het zo echt mogelijk te maken zitten er poppen in het voertuig.
 
 
Deze moeten nog instappen.
 
 
Een kijkje in de Hyperloop-pod
 
 
Dit gedeelte van het Spoorwegmuseum gaat het "Hightechlab / Treinen van de toekomst" heetten.
 
Elon Musk in het rijtje beroemde spoorwegpioniers.