Socialmedia-kanalen
OVnieuws.info
Socialmedia-kanalen
Goederentreinen.nl
OVnieuws.info Index
Perrons station Oosterbeek circulair en innovatief vernieuwd
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

01-09-2021 / 20.30 uur
OOSTERBEEK - Station Oosterbeek heeft compleet vernieuwde perrons. Tussen 10 en 27 augustus zijn over de hele lengte de verouderde keerwanden vervangen en is meteen alle bestrating vernieuwd. Ook de hoogte van het perron is aangepast om een drempelloze instap mogelijk te maken.

Nieuw meubilair
Nieuw perronmeubilair zorgt ervoor dat het station weer meer van deze tijd is. ProRail liet nieuwe houten banken, afvalbakken, informatieborden en zitranden aanbrengen.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Eind september volgen er nog restwerkzaamheden aan de trap van perron 2 en wordt het (reis)informatiepaneel met de verkoopautomaat geplaatst. De werkzaamheden zijn uitgevoerd vanuit het ProRail Perron Programma, waarin veel aandacht gaat naar duurzaam en innovatief werken. ProRail doet dit samen met haar partners.

Circulaire perrontegel
De nieuwe bestrating bestaat uit een nieuwe circulaire perrontegel. Aannemer Van Ooijen Gouda vroeg de Nederlandse Inkoopcombinatie Wegenbouw (NiCW) om daarover mee te denken. Het resultaat is een bestrating met tegels die voor meer dan 85 procent bestaan uit granulaat uit gebroken betonpuin.  

Nieuwe manier van bestraten
Voor het aanbrengen van de bestrating bedacht Van Ooijen Gouda een nieuwe manier van machinaal straten. De bestrating is vanaf het spoor aangebracht met een speciaal ontwikkelde vacuümklem op een aangepaste spoorkraan. Door deze manier van werken, kan ook de eerste meter vanaf de keerwand machinaal worden aangebracht. Omdat er niet vanaf  het perron zelf wordt bestraat, is de kans op beschadigingen en spoorvorming minimaal.

Deze innovatie kan alleen worden toegepast wanneer leverancier en aannemer nauw samenwerken. De leverancier van de bestrating dient de tegels in een vooraf vastgesteld bestratingspatroon aan te leveren zodat de ‘lintlagen’ en de halve witte waarschuwingstegel ook direct machinaal op de juiste plek komen. Behalve duurzaamheid en arbotechnisch beter is deze methode sneller dan de traditionele, waardoor het ook nog tijdwinst oplevert. Dat is in de relatief korte buitendienststellingen een bijkomend voordeel.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons