Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Noordelijk Nederland wil 220.000 extra woningen bouwen in ruil voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

19-04-2021 / 20.00 uur
GRONINGEN - Vandaag is het plan ‘Bouwstenen voor het Deltaplan’ gepresenteerd. Het plan is ontwikkeld door de vier noordelijke provincies Fryslân, Groningen, Drenthe en Flevoland, in samenwerking met de gemeenten Leeuwarden, Groningen, Assen en Emmen. Deze bouwstenen zijn het aanbod van Noordelijk Nederland in reactie op de nationale opgaven op het gebied van woningbouw en economische structuurversterking.

De vier provincies zien mogelijkheden voor de bouw van 220.000 extra woningen, bovenop de bestaande 100.000 woningen

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

die zij al willen realiseren. Om de noordelijke bijdrage aan de woningbouwopgave en het economische groeipotentieel te kunnen realiseren, is uitstekende (inter)nationale en (inter)regionale bereikbaarheid noodzakelijk. Een drietal samenhangende investeringen in het spoor is noodzakelijk voor verbeterde bereikbaarheid: de bouw van de Lelylijn en de Nedersaksenlijn en het verbeteren van het bestaand spoor.

Lelylijn
De Lelylijn is de drager van een verbeterde (inter)nationale bereikbaarheid van Noordelijk Nederland. Deze verbinding van landsdelen zorgt voor een landelijke schaalsprong in spreiding van werk, wonen en welvaart en levert een buitengewoon grote bijdrage aan het duurzaam verdienvermogen van Nederland. Bovendien is de Lelylijn een belangrijke schakel in de toekomstige spoorverbinding Amsterdam – Groningen – Bremen, Hamburg – Scandinavië. Ten slotte is de aanleg van deze nieuwe verbinding een oplossing voor de kwetsbaarheid van de flessenhals tussen Zwolle en Meppel (gemiddeld 9 uur per week verstoring of stremming). Een tweede toegangspoort naar Noordelijk Nederland is ook daarom noodzakelijk.

Door de Lelylijn worden Groningen, Heerenveen, Drachten, Emmeloord, Lelystad en Leeuwarden (als mede ook de omliggende regio) veel sneller onderling en met de rest van Nederland verbonden. Deze nieuwe verbinding levert een reistijdwinst tot 40 minuten van en naar de Randstad op. Zo gaat de reistijd van Leeuwarden naar Amsterdam Zuid terug van twee uur naar een uur en een kwartier en is dit voor Groningen anderhalf uur. Hierdoor krijgen deze noordelijke steden een verbeterde positie in het Stedelijk Netwerk Nederland als ook bijbehorende ontwikkelingsmogelijkheden.

Nedersaksenlijn
Ten behoeve van een sterk verbeterde regionale bereikbaarheid dient ook ingezet te worden op de aanleg van de tweede ontbrekende spoorschakel in Noordelijk Nederland: de Nedersaksenlijn. Deze lijn is een ‘game changer’ voor de regionale economie en de regionale bereikbaarheid van Noordoost-Nederland. De Nedersaksenlijn verbindt Enschede via Emmen direct met Groningen, inclusief een verbinding met het Duitse spoornetwerk. In combinatie met de verbindingen over het bestaande spoor ontstaat op deze wijze een goed dekkend regionaal netwerk.

Verbetering van het bestaand spoor
Verbetering van het bestaand spoor tussen Zwolle - Groningen/Leeuwarden en Zwolle - Emmen is noodzakelijk om Noordelijk Nederland al op zo kort mogelijke termijn, via de Hanzelijn, sneller en betrouwbaarder te verbinden met de Randstad en met andere regio’s in ons land. Dit maakt hoogfrequente en versnelde (regionale) treinen mogelijk op de verbindingen Groningen/ Leeuwarden via Zwolle naar Lelystad en Almere, alsmede tussen Zwolle-Emmen. De verbeteringen leiden ertoe dat bijvoorbeeld Assen ruim 20 minuten dichter bij de Randstad komt te liggen.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons