Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Zuidasdok bereidt zich voor op spannend lang Paasweekend
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

14-03-2021 / 20.00 uur
AMSTERDAM - Vanaf donderdag 1 april om 20.00 uur begint het plaatsen van de fundering van twee stukken dak voor de extra reizigerstunnel onder station Amsterdam Zuid. Een trein- en een metrospoor worden voor de klus weggehaald.

Op de website van de Zuidas vertelt de werkvoorbereider van bouwcombinatie ZuidPlus, Bas van Sinten, dat de bouwers niet alleen overdag maar ook ’s nachts meters maken. "In de week van 8 maart 2021 brachten ze tussen middernacht en 05:00 ’s ochtends damwanden aan. Deze plaatsen we dwars op het spoor,

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

op de plekken waar straks de trappen van de nieuwe reizigerstunnel, de Brittenpassage, naar het perron komen", legt Van Sinten uit. "Als alle delen van het dak van de stationspassage er liggen (dat zijn er in totaal 7), begint daaronder het bouwen van de nieuwe passage. ‘De damwanden hebben dan als functie dat ze de grond erachter tegenhouden als we de passage bouwen."

6 damwanden
In totaal zijn 6 damwanden van 9 meter lang en 1,40 meter breed geplaatst. "Bij het treinperron waaraan de sporen 3 en 4 liggen, hebben we een stuk van het tijdelijke perron dat daar ligt verwijderd en sleuven aangebracht. Hierin hebben we de damwanden door de dijk waarop het station ligt getild, waarbij ze qua diepte ongeveer op straatniveau uitkomen", zegt Van Sinten. Hij wijst naar de plek, waar nu geregeld een trein voorbij raast. "Daarom werken we ’s nachts: het is veiliger, reizigers en bouwers hebben geen last van elkaar en het openbaar vervoer kan overdag zijn gewone dienstregeling rijden." De damwanden zijn ingetrild. ‘Het drukkend inbrengen van de damwanden was niet mogelijk, omdat je hier niet genoeg ruimte hebt voor de machines die deze klus in korte tijd kunnen klaren.

Landhoofden
Ook overdag werken de bouwers flink door om straks gereed te zijn voor de klus met Pasen. Dan bouwen we de landhoofden – de fundering – van de twee nieuwe dakdelen. Van Sinten: ‘Op donderdag 1 april om 20.00 uur beginnen we en stipt om 05.00 uur 6 april moeten we klaar zijn. De landhoofden maken we door treinperron 2 en een trein- en metrospoor gedurende vier dagen te verwijderen en eerder ingebrachte funderingspalen vrij te graven. Hier laten we de wapening van de landhoofden overheen zakken en vervolgens storten we er beton in. Op deze nieuw aangelegde fundering komen in augustus dan de twee dakdelen te liggen.’ Zo’n solide constructie is nodig, omdat deze straks niet alleen de dakdelen moet dragen maar ook het definitieve, verbrede perron, de perron-kapconstructie en de trein- en metrostellen. Het eerste dakdeel van de in totaal 7 dakdelen ligt al op zijn plek, het tweede dakdeel is klaar om in te schuiven en doet momenteel dienst als werkterrein.

Spoor verleggen
Waar de meeste mensen nu naar Pasen uitkijken vanwege de extra vrije dagen, werkt het team dus toe naar een extra lang werkweekend. "Met alleen de landhoofden zijn we er nog niet. Daarnaast verleggen we in datzelfde Paasweekend treinspoor 4 en de bovenleiding naar de juiste plek, om het perron te kunnen verbreden", licht Van Sinten toe. Voor de OV-reiziger betekent dit extra lange werkweekend beperkt trein- en metroverkeer. Op dinsdagochtend 6 april rijden de treinen en metro’s weer volgens de normale dienstregeling. Denkt Van Sinten ook al verder dan Pasen? "Zeker, direct na Pasen starten we met de bouw van het derde dakdeel. Tussen 20 en 23 augustus schuiven we de twee dakdelen boven op de landhoofden, onder treinspoor 4 en metrospoor 1, op hun plek. Ook weer een weekend waar we naar uitkijken, maar nu concentreren we ons vooral op de grote klus met Pasen." Benieuwd naar de werkzaamheden? U kunt ze live volgen via de webcam op Zuidas.nl. (Tekst Saskia Blaas bewerkt door OVnieuws)

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons