Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Aanpassingen aan overwegen en treinen na uitkomst rapport Hooghalen
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

10-03-2021 / 20.00 uur
UTRECHT - De komende tijd zullen diverse Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO) aangepast worden. Dit is één van de uitkomsten van het onderzoeksrapport van de botsing tussen een trekker met en een SNG-trein. Het ongeluk vond plaats op 22 mei 2020 op het traject Zwolle - Assen. Op een NABO bij Hooghalen kwam een NS Sprinter, type SNG, in botsing met een zwaar landbouwvoertuig. Door deze zware aanrijding verloor de NS-machinist zijn leven. NS en ProRail hebben direct een onderzoeksteam aangesteld om lering te trekken uit dit tragische ongeval.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

De resultaten van de onderzoeken zijn vandaag gepresenteerd. Per direct worden extra maatregelen genomen. Deze komen bovenop de huidige extra maatregelen en gelden totdat de NABO zijn opgeheven.

Onderzoeksresultaten
De onderzoeken richten zich op het incident Hooghalen specifiek en daarnaast ook breder op de problematiek van Niet Actief Beveiligde Overwegen. De oorzaak van het ongeval Hooghalen ligt in een combinatie van factoren, zo blijkt uit het onderzoek. De bestuurder van de tractor heeft de trein niet of te laat gezien en is de overweg opgereden. Hierbij speelden de weersomstandigheden onder andere een rol. Een van de hoofdconclusies uit diepgaand vervolgonderzoek is dat zwaar en/of lang verkeer in bepaalde gevallen te weinig tijd heeft om een NABO over te steken, ook al voldoen ze aan wettelijke eisen. Uit de onderzoeken komen dertien aanbevelingen voort over het verbeteren van de veiligheid en de samenwerking in de sector met betrekking tot NABO’s. ProRail heeft inmiddels 137 overwegen in kaart gebracht waar deze situatie zich voor kan doen.

Extra maatregelen: NABO sluiten
NS en ProRail starten met extra maatregelen bij 28 NABO waar NS rijdt en een verhoogd risico geldt doordat zwaar wegverkeer frequent oversteekt. De eerste maatregelen worden direct ingevoerd. Zes NABO worden met spoed opgeheven, waarbij tussentijds met de gebruiker is overeengekomen dat deze niet met zwaar wegverkeer worden gebruikt, totdat deze met spoed zijn gesloten. Voor één NABO geldt dat deze sporadisch door de gebruiker met zwaar wegverkeer gebruikt kan worden, maar alleen onder begeleiding via een “procedure bijzondere oversteek” en totdat deze eind dit jaar officieel gesloten is, zodra een nieuwe ontsluitingsweg gereed is.

NABO in Nederland;

  • Aantal NABO in Nederland: 277
  • Aantal NABO waar NS rijdt:109
  • Aantal NABO waar NS rijdt met hoog risico door frequent overstekend zwaar wegverkeer: 28
  • Waarvan per direct niet meer gebruikt wordt: 6
  • Waarvan boer met procedure bijzondere oversteek gebruik van maakt: 1
  • Waarvan vanaf de nacht van 10 op 11 maart een snelheidsverlaging geldt: 4
  • Waarvan binnen twee weken aanvullende maatregelen worden genomen: 17

Tijdelijk snelheidsbeperking
Voor vier NABO geldt vanaf morgen – in de nacht van woensdag 10 op donderdag 11 maart - een tijdelijke snelheidsbeperking (TSB), waarbij de trein maximaal 90 km/ uur mag rijden, totdat ProRail andere maatregelen genomen heeft of de overweg is opgeheven. Door langzamer te rijden krijgen machinisten en weggebruikers langer de tijd en heeft de trein – in geval van een noodsituatie – een kortere remweg. Deze snelheidsbeperkingen hebben minimale impact op de reistijd voor reizigers. Ook voor 17 andere NABO op trajecten waar NS rijdt is een snelheidsbeperking voorzien. Inzet is dat dit binnen twee weken gebeurd. Voordat dit doorgevoerd wordt, werkt ProRail nog aan een laatste veiligheidscheck. NS en ProRail willen bij nieuwe snelheidsbeperkingen de overlast voor reizigers zoveel mogelijk beperken, maar kunnen dat niet op voorhand uitsluiten. NS neemt daarnaast nog meer maatregelen. Want hoewel de zichtbaarheid van de treinen aan de nieuwe Europese normen voldoet, gaat NS de kleurstelling van haar treinen aanpassen.

Ook ProRail neemt meer extra maatregelen. Voor de andere 109 NABO’s op het Nederlandse spoor inventariseert ProRail momenteel, in overleg met reizigersvervoerders en decentrale overheden, welke tijdelijke maatregelen ze hier op korte termijn kunnen doorvoeren. Met onder andere de classificatie van risico’s bij NABO en het afwegingskader, kan de spoorbeheerder de maatregelen bepalen en inplannen.

Welke maatregelen namen ProRail en NS direct na ongeval?

  • 1. Direct na het ongeval en in de zomer en het najaar van 2020 hebben NS en ProRail extra acties ondernomen om de veiligheid bij NABO te vergroten.
  • 2. Bij meerdere NABO is extra snoeiwerk uitgevoerd om het zicht te verbeteren.
  • 3. Om de zichtbaarheid van de Sprinter te vergroten, hebben machinisten direct na het ongeval instructie gekregen om de frontlampen feller te zetten tijdens het rijden.
  • 4. Kort na het ongeval kon versneld overeenstemming worden bereikt met betrokken eigenaren voor het opheffen van NABO 38.6 en 39.3 bij Hooghalen en is een nieuwe ontsluitingsroute in hoog tempo aangelegd. Tot de opheffing van beide NABO zijn hier tijdelijke snelheidsbeperkingen voor treinen (TSB) en observanten, die weggebruikers attendeerden het naderen van een overweg, actief geweest.
  • 5. ProRail en NS werken structureel samen aan de verbetering van de veiligheid op en rondom NABO in een gezamenlijke Taskforce. Door ProRail zijn in totaal bij 28 NABO extra waarschuwingsborden geplaatst om weggebruikers te attenderen op de NABO. Bij drie van deze NABO is ook een Tijdelijke Snelheids Beperking ingesteld. Totdat deze van kracht waren, zijn door NS observanten geplaatst die overstekend verkeer waarschuwden gedurende de treindienst.
  • 6. ProRail onderzoekt doorlopend innovatieve maatregelen die de veiligheid kunnen verhogen totdat de NABO zijn opgeheven.

Structurele maatregelen
De tijdelijke snelheidsbeperkingen op bepaalde NABO met een hoog risico, moeten zo snel mogelijk vervangen worden door structurele maatregelen. Alles er op gericht is om de betreffende NABO snel te sluiten dan wel andere maatregelen te nemen. ProRail voert gesprekken met rechthebbenden over het niet meer gebruiken van de overgangen, maar ze werken ook aan het ontwikkelen van treinsignaleringsmaatregelen. Ook decentrale overheden vragen ze mee te werken, bijvoorbeeld door een verbod op zwaar en/of lang verkeer bij NABO’s

Marjan Rintel, NS Onbeveiligde overwegen zijn fossielen
Marjan Rintel, president-directeur NS: “De dood van onze machinist vorig jaar bij een ongeval bij een onbeveiligde spoorwegovergang heeft ons diep geraakt. Onze collega heeft vlak voor dat fatale moment gehandeld zoals je van een machinist mag verwachten. Hij had dit trieste ongeval niet kunnen voorkomen. Onbeveiligde spoorwegovergangen zijn fossielen uit de tijd dat er twee keer per dag een stoomtrein kwam. Dat was toen, nu hebben we het drukst bereden spoornet van Europa. We rijden voor onze reizigers veel en snelle treinen. Al jaren roept iedereen dat we van deze spoorwegovergangen af moeten. Hier wordt aan gewerkt, maar het gaat te langzaam. De veiligheid van onze mensen en reizigers staat voorop. Tot deze onbeveiligde overgangen verleden tijd zijn, zal NS op een aantal trajecten langzamer rijden."

Ans Rietstra, ProRail: Grote impact
Ans Rietstra, COO ProRail: “Wij zijn nog steeds onder de indruk van het ongeval dat bij Hooghalen plaatsvond. Het heeft ook grote impact binnen onze organisatie. ProRail vindt NABO al lange tijd onwenselijk: deze overwegen passen niet meer bij deze tijd. We pakken ze daarom al sinds 2018 in een programma aan, gevaarlijkste het eerst. Bij voorkeur door ze op te heffen, zoals bij 67 al gelukt is. Maar we willen nog meer ingrijpen door per direct tijdelijke maatregelen met het oog op de veiligheid te treffen. De brede onderzoeken naar het tragische ongeval in Hooghalen geeft daar aanleiding toe. Want opheffen van overwegen is een langdurig proces vanwege juridische drempels. Dat moet korter en we vragen de wetgever daarin stappen te zetten. Maar daarnaast nemen we tegelijk nieuwe tijdelijke maatregelen, zodat we die gevaarlijke overwegen zolang als ze bestaan in veiligheid verbeteren. Op een aantal NABO zijn direct maatregelen mogelijk en afgesproken. Bij overwegen die nog open blijven gaan we daar verder mee, maar laat als een paal boven water staan: een opgeheven overweg is de beste overweg.

Aanpassen voorzijde treinen
NS gaat de zichtbaarheid van de treinen zoveel mogelijk conform Railned richtlijn M-014 aanpassen. Dit betekent dat de kleurstelling van de nieuwe NS livery voor VIRMm 2-3, ICNG NL, ICNG B, Vectron en de huidige SNG worden aangepast. In de referentie architectuur voor toekomstige aanbestedingen en modernisering worden aangescherpte eisen in de geest van de Railned richtlijn M-014 met betrekking tot het kleurvlak en de kleur van een treinfront opgenomen. NS onderzoekt of de afstelling van de huidige frontsein verlichting van SNG binnen de specificaties van de Technische Specificaties voor Interoperabiliteit (TSI) aangepast kan worden om de zichtbaarheid van de trein voor overweggebruikers te bevorderen.
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons