Het station en het gebied daar omheen zijn de afgelopen jaren compleet vernieuwd. Er is een nieuwe fietsenstalling, parkeergarage en busstation gebouwd.
Samenwerking
“Je ziet dat stations die we in samenwerking met gemeenten de afgelopen jaren hebben aangepakt vrijwel direct komen bovendrijven”, aldus Ans Rietstra, Chief Operational Officer bij ProRail. “Dat geldt zeker voor Driebergen-Zeist en Waddinxveen, waar sprake was van herontwikkeling van het stationsgebied. Daardoor neemt de vervoerscapaciteit toe, maar ook het comfort van reizigers. Het is onze ambitie om samen met NS en gemeenten de komende twintig jaar tientallen stations, van klein tot groot, naar een hoger niveau te tillen.”
Grootste stijger in 5 jaar
De afgelopen vijf jaar is station Waddinxveen het meest gestegen in waardering. In 2015 gaf 42 procent van de reizigers een 7 of hoger, nu is dat 92 procent. Het station kreeg in 2019 nieuw stationsmeubilair, zoals bankjes en verlichting. Daarnaast werd de perronhoogte aangepast waardoor gelijkvloerse instap mogelijk werd. Ook de stationsomgeving werd vernieuwd en de fietsenstalling werd uitgebreid.
Investeren
“We zien al jaren dat de waardering voor onze stations stijgt”, vertelt Anneke de Vries, Raad van Bestuur van NS. “Sinds 2018 zijn we samen met ProRail volop aan het investeren in onze stations. Het resultaat daarvan zien we terug in deze cijfers. Door de lage reizigersaantallen was het rustiger op het station en dat heeft afgelopen jaar een positieve invloed op de beleving van onze reizigers. Maar we hebben er ook alles aan gedaan om de stations in coronatijd aangenaam te houden, voor onze reizigers, maar ook voor onze ondernemers die een winkel of eetgelegenheid hebben op het station.”
In de top 10
Van de grotere stations zijn Arnhem Centraal en Rotterdam Centraal de toppers. Beide stations staan in de top 10. Arnhem Centraal krijgt van 93 procent van de reizigers een 7 of hoger. Bij Rotterdam Centraal is dat 92 procent van de reizigers.
Onderzoek
Het onderzoek heeft plaatsgevonden door reizigers op stations te vragen naar hun mening over het station. De reizigersaantallen waren afgelopen jaar flink lager waardoor er op sommige kleine stations onvoldoende reizigers ondervraagd konden worden. De cijfers van reizigers op deze stations zijn wel apart opgenomen in het overzicht.
Verder heeft vanwege de lockdown in het voorjaar het onderzoek in het tweede kwartaal van 2020 op alle stations stilgelegen. In het derde en vierde kwartaal zijn reizigers naast de algemene vragen ook bevraagd hoe zij de corona-maatregelen op het station ervaren. Reizigers gaven een ruime 7 voor de corona-aanwijzingen op het station, zoals bestickering en looproutes. |