Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Achter de schermen en rit met de vernieuwde attractie "Stalen Monsters"
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

14-01-2021 / 20.00 uur
UTRECHT - Na een grondige verbouwing is "de achtbaan" van het Spoorwegmuseum in Utrecht op 8 december 2020 heropend.

Iedereen die weleens in het museum is geweest is wel een keertje met de achtbaan meegegaan. Eerst liep je over de zolder van opa Gommers en zijn kleinzoon en daarna volgde de rit met de achtbaan. Nu is de attractie na 15 jaar aangepast en moderner gemaakt.

Stalen Monsters werden ze genoemd. De kolossale, zware stoomlocomotieven die puffend en sissend

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

hun weg door het landschap vonden. Machtig en indrukwekkend zijn ze. Maar zelfs deze monsters rijden alleen dankzij de mensen die het werk doen. Je ziet ze op het perron of in de trein, maar ook achter de schermen wordt hard gewerkt.

Als je de attractie binnen loopt komt je nog steeds op een zolder terecht. Alleen de poppen van vroeger zijn weggehaald. Nu hangt er in het midden van de zolder een televisiescherm waarop een quiz gespeeld kan worden. Er worden vragen gesteld over voorwerpen die op de zolder liggen en extra uitgelicht zijn. De voorwerpen hebben te maken met werken op het spoor, zoals treinkaartjes, lampen en borden. Aan het eind van de zolder staan overweglichten. Bij rood licht dienen bezoekers te wachten. Wanneer de overweglichten op wit springen mogen er acht bezoekers op twee grote stickers gaan staan. Op de stickers staan de voertuigen van bovenaf afgebeeld. Hierna opent zich een witte schuifdeur en mogen de achter bezoekers plaats nemen in de voorshow. Hier wordt een video getoond over een fotoboek waarin foto's staan van spoorse beroepen. Het boek gaat terug van het heden naar het verleden. En als je in de sfeer van het verleden zit gaat de deur open naar achtbaan.

Het karretje, een oude mijnwagon waarin 4 personen plaats kunnen nemen, rijdt omhoog langs een seinhuis en gaat vervolgens rechtsaf en langs stoomlocomotief 6317. Als je langs de locomotief bent gereden volgt bijna aanrijding met de Berg Koninging. Dit is de Indonesische Stoomlocomotief 1622 uit 1928. Dan gaat het karretje via een draaischijf naar rechts en gaat dan via een loodsdeur naar een werkplaats. Hier rij je langs de Berg Koningin. Op het einde stopt het karretje wederom op een kleine draaischijf die het voertuig een kwartslag naar links laat keren. Je kijkt nu naar "de vuurplaat" van de Berg Koningin. Dan gaat het licht uit en zakt het karretje enkele meter naar beneden. Je rijdt dan onder de mooi uitverlichte onderkant van de Berg Koningin heen. Hierna maakt het karretje een negentiggraden bocht en kom je in het tijdperk van de eerste electrische reizigerstreinen. Nieuw is dat er in de attractie bewegende schaduwen voor spoorwegpersoneel is te zien en dat sommige wanden beschilderd zijn met spoorse afbeeldingen. Hierna rijdt het karretje tussen twee Blokkendozen door (dit zijn treinstellen uit de jaren 30 van de vorige eeuw en rijd je recht op een DE-3 (ook uit de jaren 30) af. Gelukkig wordt een aanrijding op het laatste moment voorkomen en rij je langs de trein. In de laatste ruimte is een werkkantine te zien waar allemaal afbeeldingen van spoorwegpersoneel van de afgelopen 100 jaar te zien is. Hierna komt het mijnkarretje bij het uitstapstation.

OVnieuws.info kreeg een rondleiding achter de schermen en maakte uiteraard ook een rit daar de spoorwereld van vroeger.

Helaas is het museum momenteel door de huidige coronaregels gesloten.

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
De ingang van "De Stalen Monsters".
 
De grote familie die werkt aan het spoor.
 
Aan het begin van de attractie loop je nog steeds de welbekende zolder op, maar de poppen van opa Gommers en zijn kleinzoon zijn verdwenen.
 
In plaats daarvan hangt dit televisiescherm in het midden waarmee een quiz gespeeld kan worden.
De quiz gaat over voorwerpen die op de zolder te zien zijn.
 
Dit is een grote geldkist die vroeger met de trein mee vervoerd werd. Deze kisten konden ze dan ook vastmaken aan de vloer van de wagon waardoor hij niet zomaar met te nemen viel. Alleen al de lege kist is amper met twee man te tillen, laat staan een volle.
 
 
De verschillende maten spoor die de afgelopen 181 jaar zijn gebruikt bij de spoorwegen.
 
Een telerail uit het verleden.
 
Een apparaat waarmee het spoor gecontroleerd kon worden.
 
Een rek met oude treinkaartjes. Je weet wel... kaartje die nog echt geknipt konden worden....
... kaartjes die je nog in je plakboek kon plakken als herinnering aan een leuke dag of vakantie.
 
 
Aan het eind van de zolder staat een overweglicht. Bij rood licht dienen bezoekers te wachten. Wanneer het licht op
wit springt mogen er acht bezoekers op twee grote stickers gaan staan.
 
Vervolgens kom je in een wachtruimte terecht waarin een scherm hangt waarop dit fotoboek wordt getoond.
In dit boek staan foto's over het spoor van heden terug naar verleden.
 
 
Dan ga je door deze deur en kom je bij de achtbaan terecht.
 
Dan kan je in een mijnkarretje stappen waar vier personen in kunnen.
 
De rit start met het voorbij rijden van dit seinhuis.
 
Nieuw in deze "ride" zijn de bewegende schaduwen op de wand van spoorwerkers.
 
Een stukje wagon van de SS 781.
 
De achterkant van stoomloc 6317.
 
Stoomloc 6317.
 
Een "werknemer" is bezig met het schoonmaken van de ketel.
 
Dan rij je recht op de Berg Koningin af. Gelukkig stopt het mijnkarretje nog net op tijd.
 
Op deze draaischijf maakt het mijnkarretje en draai van 90 graden naar rechts.
 
 
Vervolgens kom je in deze werkplaats terecht waar de Berg Koningin staat.
 
 
Op deze draaischijf maakt het mijnkarretje en draai van 90 graden naar links en dan zakt het ongeveer 3 meter naar beneden.
 
Dan rij je onder de Berg Koningin door.
 
Op diverse plekken zijn de muren voorzien van spoorse beschilderingen.
 
Hierna rijdt het karretje tussen twee Blokkendozen door (dit zijn treinstellen uit de jaren 30 van de vorige eeuw en rij je recht op een DE-3 (ook uit de jaren 30) af. Gelukkig wordt een aanrijding op het laatste moment voorkomen en rij je langs de trein.
 
 
De DE-3.
 
 
Dan kom je in een kantine terecht waarop de wand allemaal foto's leden van de spoorfamilie zijn afgebeeld.
 
 
Bij het begin/einde van de rit staat de controlekamer van de achtbaan.
 
Een kijkje in de controlekamer.
 
En dan zijn we bij het einde van de ride en ga je door deze deuren weer naar buiten.