Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Vernieuwde Amstelveenlijn officieel geopend
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

14-12-2020 / 17.00 uur
AMSTELVEEN - De vernieuwde Amstelveenlijn is zondag officieel geopend. Dit kon op belangstelling rekenen van de Amstelveners maar ook van (tram)liefhebber uit het hele land. Ondanks dat de officiele opening niet live bijgewoond kon worden wegens de geldende coronamaatregelen was er toch belangstelling voor de vernieuwde lijn. Ook was er belangstelling voor de nieuwe 15G-trams van GVB. Mensen wilde wel een ritje met één van de nieuwe trams over de vernieuwde lijn maken. Ondanks dat er aardig wat belangstelling was heeft dat door de uitgestrektheid van de lijn nergens tot drukte geleid.
.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Geschiedenis van de Amstelveenlijn
De Amstelveenlijn is de railverbinding tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen Westwijk. Het mocht nooit een echte metrolijn zijn, maar het midden hield tussen een metro en een tram en daardoor de nodige technische problemen over zich afriep.

Ruim 30 jaar later is de lijn omgebouwd tot een hoogwaardige tramverbinding, waarvan het uiteindelijk de bedoeling is dat deze doorrijdt naar Uithoorn.

De Amstelveenlijn werd op 30 november 1990 officieel geopend. Kort daarna gaat het mis. De traptreden blijken niet bestand tegen de winter, de hydraulica van de deuren hapert en de deuren moeten worden vervangen. Konijnen vraten de kabels op langs de baan. Een zware aanrijding tussen twee sneltrams tijdens het proefbedrijf, maakt dat twee treinstellen langdurig buiten gebruik waren. In 1991 wordt de lijn voor 7 maanden gesloten om noodzakelijke verbeteringen te realiseren. Het bestellen van 12 extra trams loopt bovendien vertraging op en dat legt extra druk op de dan toch al veelgebruikte verbinding. Door de gelijkvloerse kruisingen krijgt het traject naar Amstelveen regelmatig te maken met ongevallen, sommige dodelijk. In 1995 zelfs drie in één maand. Dit leidt tot klachten uit de omliggende wijken, die slagbomen eisten. Doordat het aantal reizigers blijft groeien, reden de sneltrams die inzetbaar waren noodgedwongen veel meer kilometers dan waar op was gerekend. Hierdoor was er aanzienlijk meer onderhoud nodig aan de voertuigen dan vooraf was gepland. Vanaf 2021 maken de S1 en S2 metrostellen definitief plaats voor zijn opvolger: de nieuwe M7.

Op zaterdag 2 maart reed Lijn 51 voor het laatst over de Amstelveenlijn. Het werd een bijzondere laatste dag. Tientallen fotografen stonden zaterdag langs de lijn om lijn 51 nog één keer in Amstelveen op de foto te zetten.

'Hoogwaardige' Amstelveenlijn voor 300 miljoen euro
Op 9 februari 2012 hebben de Stadsregio Amsterdam, de gemeente Amsterdam, Amstelveen en stadsdeel Zuid besloten 225 miljoen euro te investeren in een vernieuwde, 'hoogwaardige' tramverbinding tussen Amsterdam-Zuid en Amstelveen. De bedoeling van dit besluit was om de Amstelveenlijn betrouwbaarder, sneller en comfortabeler te maken. Amstelveen en de zuidelijk daarvan gelegen gemeenten krijgen hiermee een goede verbinding met de Zuidas, de treinen en de Noord/Zuidlijn. Het Rijk heeft 75 miljoen euro bijgedragen aan het project.

Betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding
Voor de nieuwe Amstelveenlijn is de infrastructuur vernieuwd, en zijn er drie ongelijkvloerse kruispunten, vijftien nieuwe haltes en een opstelterrein in Amstelveen aangelegd. In iets minder dan twee jaar heeft hoofdaannemer VITAL de bouwwerkzaamheden uitgevoerd. Met als een van de belangrijkste hoogtepunten de gigantische zesweekse zomeroperatie in 2019, waarbij twee ongelijkvloerse kruisingen zijn aangelegd en vijftien haltes gesloopt en opnieuw gebouwd in druk stedelijk gebied. Het resultaat mag er zijn: een betrouwbare, snelle, veilige en comfortabele tramverbinding tussen Amstelveen Westwijk en Station Zuid.

Resterende werkzaamheden
Nu de lijn is geopend, betekent dit niet dat alle werkzaamheden van het project helemaal klaar zijn. Zo knapt VITAL in het nieuwe jaar nog de onderdoorgangen van een aantal haltes op. Ook worden nog wat andere restpunten opgelost, zoals het verplaatsen van de reisinformatieborden op de haltes. Deze krijgen een andere plek, zodat ze beter zichtbaar worden. Verder gaat de gemeente Amstelveen nog aan de slag met het herstellen van het groen en vinden er aanpassingen plaats bij de rotondes op de ongelijkvloerse kruisingen aan om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren. Ook gaat de gemeente Amstelveen kijken hoe de kwaliteit van alle tussenliggende fietspaden langs de Beneluxbaan te verbeteren.

Gloednieuwe trams op vernieuwde lijn
Op de vernieuwde Amstelveenlijn rijden gloednieuwe trams. Het is de 15de generatie gelede trams bij GVB. De tram is geleverd door het Spaanse CAF en is van het type Urbos 100. De 100 staat voor de 100% lage vloer die de tram heeft. De vloer hoogte is 300 mm. Dit maakt het instappen voor mindervalide reizigers en voor mensen met een kinderwagen extra gemakkelijk. Tevens beschikt de tram over een elektronische uitschuiftrede (rolstoelplank) die door de bestuurder bediend kan worden.

Om het piepen in bogen tegen te gaan zijn de trams voorzien van wielflenssmering. De trams zijn uitgerust met zandstrooiers, camera's aan de zijkant en een black box. Dit type tram leverde CAF ook aan o.a. Utrecht (voor de Uithoflijn), Belgrado, Birmingham, Sydney en Zaragoza. De trams worden voorzien van klimaatbeheersing voor zowel bestuurder als passagiers.

De trams zijn 30 meter lang, 2,40 meter breed en zijn geschikt om op het Amsterdamse 600 Volt netwerk te rijden. De tram heeft 50 zitplaatsen en 125 staanplaatsen. Omdat de tram twee cabines heeft zullen de trams, net als de serie 11G en 12G (serie 800 / 900) en de vier tweerichting-Combino's (serie 2201-2204), niet worden uitgerust met een servicebalie. De 15G trams hebben het serienummer 3000.

Het GVB heeft 63 nieuwe trams aanschaft, met een optie op 60 extra trams. Van de in totaal 63 15G-trams worden er 25 trams uitgevoerd in de R-net kleurstelling. Deze gaan in gezet worden op Lijn 25. Er worden 38 15G trams in het GVB blauw-wit worden afgeleverd. De eerste blauw-witte tram is op 25 september bij de GVB Hoofdwerkplaats Rail in Diemen afgeleverd. Momenteel worden er nog testritten met deze trams gereden.

Korte geschiedenis 15G Tram
- In de nacht van 25 op 26 april 2019 arriveert de eerste 15G tram van het GVB bij de Hoofdwerkplaats Rail (HWR) in Diemen.
- Sinds de nacht van dinsdag 28 op woensdag 29 mei rijdt de tram testritten buiten de poorten van het GVB. De testritten vinden 's nachts plaats om het overige tramverkeer niet te storen.
- Eind juli wordt de tweede 15G Tram (de 3002)  getest  in een zogenaamde klimaatkamer. In het Duitse Minden worden onder grote temperatuurverschillen alle systemen en functionaliteiten van de nieuwe tram getest. 
- Vanaf donderdag 19 september rijdt de 15G tram (de 3003) ook overdag door Amsterdam. De testtram rijdt - zonder reizigers - tussen het normale tramverkeer van GVB in.

Binnenkort verschijnt er op deze website een uitgebreide special over de Amstelveenlijn en de 15G trams.

Voor alle foto's en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
 
Tramstel 3004 komt aanrijden bij eindhalte Westwijk. Alle haltes waren versiert met spandoeken met de tekst: "Lijn 25 is er!".
Ook hingen er aan diverse palen een grote 25.
 
Een "duifie" van tramstel 3022 op eindhalte Westwijk.
 
Tramstellen 3017 en 3018 bij eindhalte Westwijk.
 
Tramstellen 3011 en de 3012 (l) en de 3004 (r) staan bij halte Poortwachter.
 
Tramstel 3024 bij vertrek vanaf halte Poortwachter richting Brink.
 
Tramstellen 3017 en 3018 rijden over een overweg aan de Willem Dreesweg richting halte Meente.
 
Tramstel 3007 en de 3008 bij halte Meent.
 
Sommige kleine details, zoals dit bordje, herinneren ons nog aan oude tijden.
Er staat namelijk nog een oude S1/S2 metro op afgebeeld.
 
De tramstellen 3018 en de 3017 rijden net voorbij het kruispunt van de Gondel met de Groenelaan.
 
Tramstellen 3002 en de 3001 rijden over het kruispunt van de Gondel met de Groenelaan.
Rechts in beeld staat het grote reclamebord waarop de Amstelveenlijn wordt aangekondigd.
 
Tramstel 3024 bij vertrek vanaf halte Sportlaan. Deze halte is één van de drie haltes die verdiept is aangelegd.
 
Tramstel 3012 staat langs het perron bij halte Ouderkerkerlaan.
 
Er werden her en der kleine verrassingen aan reizigers uitgedeeld zoals mondkapjes met "lijn 25 is er!" er op en zoals deze tulpenbol.
 
 
Tramstellen 3002 en de 3001 komen aangereden bij halte Ouderkerkerlaan.
 
Tramstel 3024 bij halte Oranjebaan.
 
Tramstel 3022 komt bij halte Kronenburg aangereden.
 
15G-tram 3004 rijdt over de Buitenveldertselaan richting Amstelveen.
 
Waar vroeger Metro lijn 51 hier rechtsaf sloeg naar de tunnel onder de A10 door rijdt lijn 25 rechtdoor
naar de voorkant van station Amsterdam Zuid/WTC .
 
De nieuwe 15G-tram 3014 staat op het keerspoor te Amsterdam Zuid.