Dit is een apart traject. De nieuwe 15G trams komen van de Spaanse fabrikant CAF. De aankoop gebeurt met subsidie van de Vervoerregio Amsterdam en in samenwerking met de gemeente Amsterdam.
Vergunning
De vergunning die is verleend, is een type-vergunning. Dit betekent dat op basis van de veiligheidsbewijsvoering van het eerste voertuig van dit type, een vergunning is verleend. Voor de overige voertuigen van dit type worden daarna – op basis van een conformiteitsverklaring, die aantoont dat ze hetzelfde zijn als het eerste voertuig, vergunningen verleend. Het voertuig voldoet aan alle wettelijke toelatingseisen zoals die gesteld worden in de Wet lokaal spoor. Nu deze Indienststellingsvergunning verleend is, staat de weg dus vrij voor GVB om reizigers te gaan vervoeren met de nieuwe 15G tram.
Lijn 25
De nieuwe 15G trams gaan in elk geval vanaf eind 2020 met reizigers de dienstregeling in op lijn 25, de vernieuwde Amstelveenlijn. Voor die tijd wordt er nog uitvoerig getest op de Amstelveenlijn zelf. Dat gebeurt door het indienstellingsteam van de Amstelveenlijn, tijdens de ‘test en oefenperiode’. Het is mogelijk dat GVB voor die tijd ook een aantal nieuwe 15G trams op een andere, bestaande lijn(en) in de stad inzetten. Mocht dat het geval zijn, melden ze dat zoveel mogelijk op hun website en social media kanalen.
@GVBnieuws
Inmiddels zijn er, op het moment van schrijven, 11 nieuwe 15G trams in Nederland. Op 2 juli rolde grootwagennummer 3011 van het transport op het inzetspoor in Diemen. Op 9 juli volgde grootwagennummer 3022. Tram 3001 is nog in Spanje voor wat aanpassingen, maar komt uiteraard ook weer terug naar Nederland. De 15G trams blijven de komende periode druppelsgewijs binnenkomen. Telkens als een nieuwe tram aankomt vanuit Spanje, meldt GVB dat op hun @GVBnieuws twitteraccount. |