Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
In beeld: Afscheid van de SIG-trams op de SUNIJ-lijn
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

06-07-2020 / 14.00 uur
UTRECHT / NIEUWEGEIN / IJSSELSTEIN - Op vrijdag 29 mei 2020 reden de zogenoemde SIG-trams voor het laatst door Nieuwegein en IJsselstein. En op vrijdag 3 juli reden ze voor het laatst door Utrecht. Daarmee kwam er na 37 jaar een einde aan een vertrouwd straatbeeld in de regio.

De opening van de sneltramverbinding tussen Utrecht - Nieuwegein en later IJsselstein (SUNIJ), was een mijlpaal voor het openbaar vervoer in de regio. Voor de inwoners van groeigemeente Nieuwegein was in de jaren 80 een snelle verbinding met Utrecht gewenst.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

De Nederlandse Spoorwegen bouwde de tramlijn die in 1983 in gebruik werd genomen. Eind 1985 werd de lijn uitgebreid naar IJsselstein (halte Achterveld), in 2000 naar de binnenstad en nieuwbouwwijk Zenderpark in IJsselstein. Rond de tramlijn werden veel woningen gebouwd en de nieuwe inwoners maakten en maken massaal gebruik van de tram.

Regiotram Utrecht
Het beheer van de traminfrastructuur ging in 2010 over naar Bestuur Regio Utrecht. De BRU besloot het tramnetwerk de komende decennia stap voor stap uit te breiden. Om de toegankelijkheid tussen de gemeente onderling te verbeteren. En ook om - net als een eeuw tevoren - de regionale economie verder te stimuleren. Sinds 1 januari 2015 is provincie Utrecht, afdeling Openbaar Vervoer (voorheen Regiotram Utrecht), eigenaar van de tram.

.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons

Toekomst
Provincie Utrecht werkt aan een complete renovatie van de huidige trambaan, aanpassing van alle haltes en een volledig geïntegreerd OV- systeem per 2020. Dat betekent dat de SUNIJ-lijn straks aansluit op de Uithoflijn. Dit is de tramverbinding naar Utrecht Science Park / De Uithof, met onder meer het UMC als bestemming. Ook is in november 2019 een nieuwe duurzame remise geopend waar zowel de SIG-trams als de nieuwe CAF-trams worden onderhouden.

De SIG-trams
De huidige 27 enkelgelede tramstellen zijn al sinds de opening van de SUNIJ-lijn in 1983 een vertrouwde verschijning op de trambaan. Het materieel is gebouwd door de Zwitserse fabriek Schweizerische Industrie Gesellschaft: de SIG-trams dus. De trams, wegen 37.5 ton en zijn 30 meter lang. Ze kunnen maximaal 80 kilometer per uur rijden. De trams waren aanvankelijk geel/oranje in de tijd van de eerste vervoerder West-Nederland. Later werden ze ‘Connexxion’-groen. In 2011/2012 zijn de SIG-trams overgespoten in een geel/grijs kleurstelling. 

Vernieuwing trambaan in IJsselstein en Nieuwegein
BAM Infra Rail B.V werkt vanaf 30 mei 2020 in opdracht van de provincie Utrecht aan de trambaan in IJsselstein en Nieuwegein. Er rijden vanaf dat moment geen trams op dit deel van de lijn, maar vervangende bussen.

De trambaan gaat vanaf 30 mei op de schop om een grootschalige vernieuwing mogelijk te maken. Na dertig jaar gebruik is het merendeel van de tramlijn en van de trams aan vervanging toe. Daarom heeft de provincie Utrecht nieuwe trams besteld met meer zitplaatsen en comfort. Alle 23 haltes worden vanwege deze nieuwe trams aangepast. De perrons worden daarvoor verlaagd en verlengd. Ook vernieuwt de provincie het systeem voor de aansturing van seinen en wissels.

Om de vernieuwing van de regionale tramlijn mogelijk te maken, zal in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein 15 kilometer spoor worden vervangen. Daarvoor wordt eerst een groot deel van de oude trambaan verwijderd, inclusief de bovenleiding, dwarsliggers en de ondergrond van de trambaan. Vervolgens wordt de nieuwe trambaan opgebouwd. Alle technische systemen, waaronder ook de nieuwe trams, ondergaan na de bouwperiode een uitgebreide reeks testen.

Planning
De werkzaamheden en de testen duren in elk geval twaalf weken waarbij rekening gehouden moet worden met een verlenging. Deze extra tijd is waarschijnlijk nodig vanwege beperkingen aan de bouwwerkzaamheden en de levering van bouwmaterialen (uit het buitenland) als gevolg van het coronavirus. Vanwege het coronavirus heeft in Spanje de productie en leverantie van de nieuwe trams geruime tijd stilgelegen. Hierdoor moet de provincie ook meer tijd reserveren om genoeg nieuwe trams klaar te zetten voor gebruik. Vanaf 4 juli wordt ook gewerkt aan de tramlijn in Utrecht tussen de haltes Utrecht Jaarbeursplein en P+R Westraven. De werkzaamheden op dit traject duren in elk geval zeven weken, waarbij ook hier rekening gehouden moet worden met verlenging.

Er rijden vervangende bussen op de lijnen 160 t/m 164. Voor meer informatie over de dienstregeling ga naar www.u-ov.info/tram

Alle foto- en filmopnames zijn: © OVnieuws.info tenzij anders is aangegeven.

 
Bekijk onze video.
 
Onderstaande foto's zijn genomen op 29 mei 2020, de laatste dag dat de SIG-trams door Nieuwegein en IJsselstein reden.
 
SIG-trams 5025 en 5021 bij de begin/eindhalte Nieuwegein-Zuid.
 
SIG-trams 5021 en 5025 bij de begin/eindhalte Nieuwegein-Zuid.
 
 
Vertrek van de SIG-trams 5021 en 5025 bij halte Nieuwegein Stadscentrum.
 
SIG-trams 5002 en de 5010 rijden voorbij Chinees-Japans Restaurant Far East.
 
SIG-trams 5015 en de 5027 komen van het het St. Antonius Ziekenhuis het centrum van Nieuwegein ingereden.
 
Een kleine tram-file bij City-Plaza. Terwijl de trams 5015 en de 5027 nog stilstaan bij halte Stadscentrum
staan de tramstellen 5010 en 5002 te wachten.
 
Tramstellen 5025 en de 5021 bij halte De Clinckhoeff in IJsselstein.
 
SIG-trams 5021 en de 5025 bij halte De Clinckhoeff.
 
Tramstellen 5010 en 5002 bij halte Binnenstad in IJsselstein.
 
SIG-trams 5017 en de 5012 bij vertrek vanaf halte Binnenstad richting IJsselstein-Zuid.
 
Tramstellen 5012 en de 5017 vlak voor de overgang met de Baronieweg in IJsselstein.
 
SIG-trams 5027 en de 5015 komen aangereden bij halte IJsselstein-Zuid.
 
SIG-trams 5015 en de 5027 staan te wachten op vertrek bij halte IJsselstein-Zuid.
 
SIG-trams 5027 en de 5015 bij vertrek vanaf halte Utrecht CS Jaarbeursplein.
 
Tramstellen 5010 en 5002 komen aangereden op het Jaarbeursplein.
 
Tramstellen 5004 en de 5022 waren speciaal voor deze dag uitgedorst met een sticker met de tekst:
"29 mei 2020 laatste dag SIG sneltrams naar Nieuwegein en IJsselstein."
 
SIG-tram 5022, met afscheidssticker, op het Jaarbeursplein in Utrecht.
 
 
SIG-trams 5022 en de 5004 bij vertrekt vanaf het Jaarbeursplein.
 
 
Tramstellen 5025 en de 5021 in de bocht tussen halte Nieuwegein Zuilenstein en Batau-Noord.
 
SIG-trams 5002 en de 5010 in de bocht tussen Utrecht P+R Westraven en Nieuwegein Zuilenstein.
 
"Stickertrams" 5022 en de 5004 in de bocht tussen Utrecht P+R Westraven en Nieuwegein Zuilenstein.
 
"Stickertrams" 5004 en de 5022 steken de Zuidstedeweg over in Nieuwegein.
 
Tramstellen 5027 en de 5015 staan te wachten bij halte Nieuwegein Stadscentrum.
 
"Stickertrams" 5022 en de 5004 rijden over de Europalaan in Utrecht.
 
Tramstellen 5025 en de 5021 in de bocht tussen halte Nieuwegein Zuilenstein en Batau-Noord. © Matthias van Aalst
 
Twee SIG-trams rijden langs de A.C. Verhoefweg in Nieuwegein. © Matthias van Aalst
 
SIG-trams 5022 en de 5004 rijden door de bocht tussen halte Nieuwegein Merwestein en Fokkesteeg. © Matthias van Aalst
 
Twee SIG-stellen rijden langs de 's Gravenveldseweg in Nieuwegein. © Matthias van Aalst
 
SIG-tramstellen 5022 en de 5004 rijden langs de 's Gravenveldseweg in Nieuwegein. © Matthias van Aalst
 
"Stickertrams" 5022 en de 5004 in de bocht tussen Utrecht P+R Westraven en Nieuwegein Zuilenstein. © Matthias van Aalst
 
Een SIG-tram rijdt over de brug boven het Amsterdam-Rijnkanaal. © Matthias van Aalst
 
Onderstaande foto's zijn genomen op 3 juli 2020, de laatste dag dat de SIG-trams door Utrecht reden.
 
Alle in dienst zijnde trams waren bestickerd met een afscheidsgroet. De 5017 staat met de tekst
"Na 37 jaar is het voorbij. Adieu SIG sneltrams" bij de halte Utrecht Jaarbeursplein.
 
 
De 5024 en de 5021 komen aanrijden bij het Jaarbeursplein in Utrecht.
 
De 5021 is bestickerd met de tekst "laatste dag SIG-trams. Adieu! 3juli 2020".
 
Afscheid met een traan....
 
De 5024 en de 5021 bij vertrek vanaf Jaarbeursplein.
 
De 5017 en de 5004 rijden over de Graadt van Roggenweg.
 
De 5024 en de 5021 rijden over de Graadt van Roggenweg.
 
De 5021 en de 5024 rijden over het 24 Oktoberplein.
 
SIG-trams 5004 en de 5017 rijden over de Beneluxlaan.
 
SIG-trams 5017en de 5004 komen vanaf het 24 oktoberplein de Beneluxlaan oprijden.
 
De 5004 en de 5017 rijden over het 5 Mei Plein.
 
Tramstellen 5017 en de 5004 rijden over de Beneluxlaan t.h.v. het 5 Mei Plein.
 
De 5021 bij halte 5 Mei Plein.
 
Tramstellen 5004 en de 5017 rijden over de Beneluxlaan t.h.v. het 5 Mei Plein.
 
De 5024 en de 5021 bij halte Vasco da Gamalaan.