Wel hadden we op een aantal trajecten te maken met treinen waar het niet altijd lukte om genoeg afstand te bewaren en was de reistijd met name over de lange afstand langer geworden.
Met het toevoegen van een aantal intercity’s aan de speciale basisdienstregeling zorgt NS enerzijds voor dat het makkelijker wordt om die anderhalve meter afstand te houden omdat er meer treinen zijn. Anderzijds wordt de verbinding tussen steden sneller waardoor reizigers, die echt noodzakelijk met de trein moeten reizen, over langere afstanden eerder op hun werk kunnen zijn.
Maar let op: reis alleen indien strikt noodzakelijk
Hoe ziet de verstevigde dienstregeling er uit?
- Vanaf ieder station in Nederland rijden, in alle richtingen, minstens twee treinen per uur;
- Vanaf stations waar normaal één keer per uur, per richting, een trein vertrekt, blijft dit zo;
- Vanaf bijna ieder station in Nederland waar normaal ook intercity’s stoppen, rijdt nu minstens 1 keer per uur een intercity.
- De intercity uit Vlissingen stopt zoals gebruikelijk op alle tussengelegen stations en rijdt weer de gebruikelijke route naar Rotterdam en Amsterdam.
- Het nachtnet Utrecht Centraal-Amsterdam Centraal-Schiphol-Leiden Centraal-Den Haag Holland Spoor en Rotterdam Centraal rijdt weer.
- De IC direct rijdt twee keer per uur tussen Amsterdam en Rotterdam.
- De intercity Den Haag- Eindhoven rijdt niet.
- Ook de internationale treinen rijden volgens een sterk aangepaste dienstregeling. Dit is ook afhankelijk van het beleid in het buitenland en de beschikbare capaciteit.
- De intercity Brussel rijdt ieder uur van Rotterdam Centraal via Breda naar Antwerpen en terug. De ICE rijdt vier keer per dag van Amsterdam Centraal naar Frankfurt waarvan 1 x door naar Basel. De Thalys rijdt 1 x per dag van Amsterdam Centraal naar Brussel en weer terug.
Gevolgen voor reizigers
Reizigers kunnen ook in de verstevigde basisdienstregeling te maken krijgen met een langere reistijd en vaker overstappen. NS streeft ernaar om per station, waar mogelijk, tenminste één winkel en één Tickets & Servicebalie of OV Servicewinkel open te houden voor reizigers. Zo willen ze de reizigers waar dat kan informatie, hulp, een warme drank en iets te eten te kunnen bieden.
Check kort voor vertrek de reisplanner
We hebben te maken met een zeer uitzonderlijke situatie waardoor het NS mogelijk niet altijd lukt de service te bieden die reizigers gewend zijn. Ze vragen hiervoor begrip. Of een verdere aanpassing van de dienstregeling nodig is hangt af van de actuele situatie. Reizigers worden dus geadviseerd om altijd kort voor vertrek de NS Reisplanner of NS-app te checken.