om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan is het aantal reizigers met meer dan 85 procent afgenomen. Reizigersvervoerders Arriva, Connexxion, Keolis, NS en Qbuzz pasten daarom vorige week hun dienstregelingen aan. Daardoor rijden er een stuk minder treinen. Met deze maatregelen willen de vervoerders en ProRail ervoor zorgen dat verpleegkundigen, dokters en alle anderen met vitale beroepen nog kunnen blijven rekenen op een voorspelbare en betrouwbare treindienst.
Het is sindsdien een stuk rustiger op het spoor dan normaal. Hierdoor hoeven sommige stukken spoor helemaal niet gebruikt te worden. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de oudste van de twee buizen in de Schipholtunnel.
Slijtage en corrosie
Een aantal van de spoorstaven in deze tunnelbuis stamt uit de jaren zeventig, andere stammen uit het einde van de jaren negentig. ProRail was al langer met plannen bezig om ze te vervangen, maar uit routinecontroles bleek dat de staven sneller versleten dan aanvankelijk gedacht. In het najaar van 2019 werd ook corrosie aan het metaal aan de onderzijde van de spoorstaven gezien. De slijtage werd in januari bevestigd toen er door een breuk in een spoorstaaf even geen treinen konden rijden.
Het vervangen van spoorstaven heeft in de regel een behoorlijke impact op het treinverkeer. “Normaal gesproken zou het werk meerdere weekenden in beslag nemen,” zegt tracémanager Rolf Schooleman. “Dat betekent op dit stukje spoor een hele hoop: meerdere keren minder treinen en vervangend busvervoer. Dat zorgt voor hinder voor reizigers van en naar Schiphol.”
Snelle stappen
Bij zo’n druk station als Schiphol is het altijd flink puzzelen om een geschikt moment te vinden om de herstelwerkzaamheden uit te voeren. Het plan was, dat de werkzaamheden zouden worden uitgespreid over 2020. Een deel zou zelfs pas in 2021 kunnen plaatsvinden.
Omdat ProRail de tunnelbuis nu langere tijd buiten gebruik kan stellen, kan bijna al het werk in één keer worden gedaan: tussen 30 maart en 6 april. “De aanleiding is ontzettend triest,” aldus projectmanager Alf Smolders. “Maar we wisten dat we de uitgedunde dienstregeling konden gebruiken om het onderhoud eerder en zonder reizigershinder in te plannen. Iedereen heeft meteen supersnel geschakeld.”
Richtlijnen RIVM
Strukton Rail vindt het net zo belangrijk als ProRail om veilig en gezond te kunnen blijven werken. Ze nemen de richtlijnen van het RIVM in acht. Strukton gaat bijvoorbeeld met niet meer dan acht man per keer de tunnelbuis in, waardoor monteurs op de voorgeschreven anderhalve meter afstand van elkaar kunnen werken.
Tracémanager Rolf Schooleman: “Met een grotere ploeg had je deze klus nog sneller kunnen doen. Maar ook al zijn we blij dat we de werkzaamheden vervroegd kunnen uitvoeren, de veiligheid van de monteurs en de gezondheid van iedereen in Nederland staan uiteraard nog altijd voorop.”
Foto: © ProRail |