Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
In beeld: Afscheidsrit van NS Dubbeldekker DDM-1
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

21-12-2019 / 19.00 uur
UTRECHT - Op zondag 15 december 2019 reed NS Dubbeldekker DDM1 (de Olifant) zijn afscheidsrit. De rit startte in Amersfoort en ging via Amsterdam naar Alkmaar, van Alkmaar naar Haarlem, van Haarlem naar Zandvoort aan Zee, van Zandvoort aan Zee via Amsterdam, Almere en Lelystad naar Zwolle en van Zwolle weer terug naar Amersfoort.

Vele honderden treinfanaten grepen hun kans en reden met de dubbeldekker mee. Weer andere zochten een plekje langs de baan op om de trein nog één keertje vast te leggen.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Na aankomst in Amersfoort is het stuurstandrijtuig overgedragen aan Peter-Paul de Winter, Hoofd Collecties bij het Spoorwegmuseum. In 2010 was het stuurstandrijtuig ook al eens aan het museum gegeven maar  vanwege materieelgebrek ten gevolge van een sneeuwrijke winter werd het rijtuig echter weer uitgeleend aan NS.

Zondagavond reed de trein via Utrecht naar Amsterdam. Het stuurstandrijtuig werd op 18 december door de 1778 naar Maastricht gebracht. Op 19 december haalde de 1312 van het Spoorwegmuseum het rijtuig op uit Maastricht en bracht het na bijna tien jaar weer terug naar het museum.

Meer capaciteit
Eind jaren zeventig groeide het forensenverkeer explosief. NS moest op zoek naar meer capaciteit. Langere treinen waren geen optie omdat de perronlengte op sommige stations te kort schoot. Al snel werd gekeken naar Frankrijk waar dubbeldekstreinen reden. In oktober 1980 werd als test een Franse dubbeldekker ingezet. Deze bleek echter niet te voldoen in Nederland. De breedte van de zittingen (5 zittingen in de breedte)  en de stahoogte boven en beneden van respectievelijk 1,94 en 1,92 meter pasten niet bij de lange Nederlanders.

Nieuw ontwerp
Daarom werd besloten een nieuw ontwerp te maken, waarbij onder andere de stahoogte werd vergroot tot 2,01 meter. De zitplaatsen werden breder en er kwamen 4 i.p.v. 5 stoelen in de breedte. De in 1985 in dienst gestelde serie DDM-1 was de eerste serie dubbeldekstreinen van de NS. Op alle stuurstandrijtuigen was de naam en afbeelding van een bedreigde diersoort aangebracht. Dit was een gezamenlijk initiatief van de NS en het Wereld Natuur Fonds. De afgebeelde dieren waren arend, bizon, cheeta, condor, dolfijn, neushoorn, olifant, ooievaar, otter, panda, tijger, walvis en zeehond. De Olifant is de trein die vanaf nu weer in het Spoorwegmuseum te zien is.

Peter-Paul de Winter, Hoofd Collecties bij het Spoorwegmuseum, benadrukt het historisch belang van de Dubbeldekker: “Het was wel een revolutionair ontwerp, voor het eerst hadden treinen in Nederland twee passagiersdekken boven elkaar. Ineens konden er veel meer reizigers mee, dat was een vooruitgang. Het was wel een Spartaanse trein met die harde bankjes, maar deze waren zo solide dat gedurende zijn levensduur het vervangen van het interieur niet nodig was. En airco was natuurlijk toen nog niet standaard in treinen, dus in de zomer was het vaak geen pretje. Maar de reizigers vonden het fantastisch. Iedereen wilde in het begin boven zitten.”

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
Toen wij 's morgens vanuit Houten op weg waren naar Amersfoort kwamen wij tot ons eigen verrassing de Dubbeldekkerstam al tegen op Utrecht Centraal. De trein stond daar als ledig materieel en zou een half uur later leeg naar het beginpunt Amersfoort Centraal rijden.
 
Naast de DDM kwam een DDZ binnen. De DDZ is een gemoderniseerde DD-AR (met motorwagen (mDDM)).
 
De twee koppen bij elkaar te Utrecht Centraal.
 
De dubbeldekkerstam (7208) werd getrokken / geduwd door loc 1768.
 
De trein komt binnengereden te Amersfoort Centraal. Hij werd daar opgewacht door een paar honderd treinfanaten.
 
 
De afscheidsrit werd georganiseerd door de NVBS en NS.
 
 
Loc 1768 mag de dubbeldekkerstam via Amsterdam naar Alkmaar trekken.
 
Vertrek uit Amersfoort Centraal.
 
De 1768 met de dubbeldekkerstam te Amsterdam Centraal.
 
De dubbeldekker staat te Alkmaar klaar voor vertrek naar Haarlem.
 
 
Na kopgemaakt te hebben in Haarlem werd koers gezet naar Zandvoort aan Zee.
 
 
Aan belangstelling geen gebrek.
 
Machinisten Donny en Marco tezamen voor 'hun' DDM1
 
De dubbeldekker bij vertrek uit Zandvoort aan Zee.
 
De dubbeldekker bij vertrek uit Amsterdam Centraal.
 
Vanuit Amsterdam werd koers gezet naar Lelystad Centrum.
 
 
De Bvk-bak "de Olifant".
 
Vanuit Lelystad werd naar Zwolle gereden.
 
Een ontmoeting tussen de 1768 met dubbeldekkerstam 7208 en DDZ-stam 7631.
 
 
Toen DDZ-stam 7631 vertrokken was arriveerde de DD-AR 7335 met 1748 en de 7375 met de 1737.
 
Vele hobbyisten verzamelden zich om een mooi plaatje te maken.
 
DD-AR-stam 7335.
 
Vanuit Zwolle werd er via Amersfoort Schothorst naar Amersfoort Centraal gereden. Hier werd Bvk-bak de Olifant overgedragen aan het Spoorwegmuseum.
 
De vele fans maakten nog een allerlaatste plaatje.
 
De 1768 verdwijnt met de Olifant in de nacht.
 
Vanuit Amersfoort is de 1768 met de Olifant via Utrecht naar Amsterdam gereden.
Van hieruit is de Bvk-bak door een 1700-loc naar de werkplaats in Maastricht gebracht.
Op donderdag 19 december heeft de 1312 van het Spoorwegmuseum de DDM1 Bvk (de Olifant) op gehaald en naar het museum overgebracht.
Wij legde de combinatie in de regen en het donker vast te Houten Castellum.