Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Nieuwe tramremise Nieuwegein veilig en duurzaam
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

01-11-2019 / 18.30 uur
NIEUWEGEIN - De veiligheid staat hoog in het vaandel in de nieuwe tramremise in Nieuwegein. De nieuwe tramremise vervangt de oude tramremise die al nagenoeg gesloopt is.

De nieuwe tramremise is ontworpen door architect Pim Marsman van StudioMarsman. De architectuur is in dit project ontstaan door het toepassen van vertical blending. Het gebouw gaat op in de natuurrijke omgeving, zodat de bewegende, gekleurde trams opvallen. Hierdoor ontstaat een veilige situatie en identiteit.
.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

StudioMarsman heeft ook het nieuwe stationsmeubilair op de NS-stations ontworpen. Tevens gaat StudioMarsman ook de nieuwe Busstalling van Qbuzz / U-OV in Westraven ontwerpen.

De werkplaats is gebouwd door De Vries en Verburg Bouw en is uitgevoerd in een staalconstructie op een gestorte betonnen vloer. Op de staalconstructie zijn sheddaken aangebracht, wat zorgt voor veel natuurlijk licht.

Railbouwer Strukton heeft op het remiseterrein een groot rangeerterrein gebouwd dat geschikt is voor de stalling van in totaal 39 trams. Strukton Rail heeft ook de aanleg van wegen op de remise, de parkeerplaatsen, de verhardingen voor het laden, lossen en opslag, de verlichting en de beplanting van het terrein voor haar rekening genomen. De Nederlandse energieleverancier ENGIE draagt zorg voor een veilige energievoorziening en een toegespitst automatiseringssysteem voor de Utrechtse trams.

Met de bouw van de nieuwe remise komen alle werkzaamheden aan het Utrechtse tramsysteem onder één dak: verkeersleiding, onderhoud, beheer en projecten. De nieuwe werkplaats heeft met acht werksporen twee maal zoveel onderhoudscapaciteit als in de oude remise. De monteurs werken vanaf een verhoogd bordes aan de nieuwe trams. De werkplaats is ook geschikt voor het onderhoud aan de verouderde SIG-trams op de lijn tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein.

Vanaf het kantoor op de eerste verdieping is direct zicht op het onderhoudswerkzaamheden beneden in de werkplaats. Dit zorgt er voor dat 'de lijntjes' tussen het kantoorpersoneel en de monteurs in de werkplaats kort blijven. Tevens is er een kantine waar de trambestuurders, de monteurs en het kantoorpersoneel gezamenlijk kunnen eten en drinken. Zo kunnen ze ervaringen uitwisselen en kunnen de verschillende groepen snel op elkaar inspelen.

De verkeersleiding van zowel de trams als de bussen wordt ook in het complex ondergebracht. Van hieruit worden alle bussen en trams in de stad en regio aangestuurd. Tevens worden de beveiligingscamera's in de gaten gehouden.

Veiligheid
De veiligheidsvoorzieningen in de werkplaats zijn van een hoog niveau. Bij de huidige, verouderde SIG-trams die momenteel nog op de SUNIJ-lijn rijden hangt nagenoeg alle apparatuur aan de onderzijde van de tram. Bij de nieuwe Uithoftrams en de nieuwe 41 meter trams voor de SUNIJ-lijn (Sneltram Utrecht Nieuwegein IJsselstein) bevind alle apparatuur zich op het dak van de trams. Dat vraagt om een hele andere manier van werken. Ook komen hier andere veiligheidseisen bij kijken.

Als een tram op z'n plek staat in de remise wordt de stroom van de betreffende bovenleiding gehaald. Pas hierna kan het werkbordes voor de monteurs rondom de tram naar beneden klappen. Het werkbordes sluiten geheel aan bij de tram zodat een monteur niet het risco loopt om tussen het bordes en de tram te vallen. Ook zijn de bovenleidingen in de werkplaats ter extra beveiliging, voorzien van een kunststofbehuizing zodat een monteur niet onder stroom kan komen te staan.

Duurzaam
Bij de bouw zijn diverse duurzaamheidsmaatregelen getroffen, zoals het toepassen van goede gebouwisolatie, warmte-koudeopslag, zijn sheddaken aangebracht, is er led verlichting en heeft het gebouw vloerverwarming. Bovendien wil de provincie op het dak ruimte bieden aan zonnepanelen en is het gebouw aardgas vrij aangesloten. De verwarming zal zijn met milieuvriendelijke alternatieven als warmtepompen.

Officiele opening
De remise zal op 28 november 2019 officieel geopend worden. In maart 2020 zal er een open dag georganiseerd worden.

Deze special is tot stand gekomen dankzij de fijne samenwerking met het trambedrijf van de Provincie Utrecht.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
De nieuwe tramremise in Nieuwegein. Architect Pim Marsman heeft geprobeerd het gebouw zoveel mogelijk op te laten gaan in de omgeving.
 
Een archieffoto van de oude tramremise.
 
In de oude remise werd er voornamelijk aan de onderkant van de (oude SIG) trams gewerkt.
 
Van de oude tramremise is weinig meer over.
 
 
Op donderdag 17 oktober vonden er nog diverse werkzaamheden plaats op het terrein voor de remise.
 
De kunststofbehuizing om de bovenleidingsdraad
 
Binnen in de remise staat Uithoftram 6020 op hefblokken.
 
 
Aan de bovenkant van de tram worden onderhoudswerkzaamheden verricht.
 
De monteur zit op het werkbordesgedeelte dat pas neergelaten kan worden als de stroom van de bovenleiding is gehaald.
Nu kan hij op een veilige manier op het dak van de tram werken.
 
Op deze foto is te zien dat het werkbordes bij tram 6004 nog omhoog is geklapt.
 
De situatie van bovenaf gezien. De stroom staat nog op deze bovenleiding dus de monteurs hebben nog geen toegang tot het dak.
 
In de remise worden naast de nieuwe CAF-trams ook nog de oude SIG-trams onderhouden.
Deze SIG-trams gaan in mei 2020 uit dienst. Dan wordt de SUNIJ-lijn omgebouwd voor de laagvloers CAF-trams.
 
Dit is SIG-tram 5016 van bovenaf. Op de airco's boven de bestuurderscabine na bevindt er zich geen apparatuur op het dak.
 
Om de trams naar binnen en buiten te kunnen rijden als er geen stroom op de bovenleiding staat
beschikt de remise over deze Niteq rangeerwagen.
 
Met behulp van de kuilwielenbank worden de wielen onder de trams opnieuw geslepen.
 
 
De monteurs hebben in deze remise een volledige geautomatiseerd magazijn tot hun beschikking.
 
 
Er is een ruime draaistellen-afdeling. Hier worden draaistellen onderhouden en gereviseerd.
 
Nieuw is deze automatische draaistellenwasmachine.
 
 
Oud en nieuw naast elkaar.
 
SIG-tram 5010 staat op de kuilwielenbank.
 
Er komt veel daglicht de remise in door de sheddaken.
 
Voordat we de remise weer gaan verlaten nemen we nog 'een duiffie' van CAF-tram 6020.
 
Buiten op het opstelterrein staat de eerste 41 meter tram voor de SUNIJ-lijn.
Deze hebben wij op 10 mei 2019 per vrachtwagen binnen zien komen.
 
De Strukton Railsslijpwagen 652.