Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Nieuwe 15G tram van GVB als een vis in het water
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

09-10-2019 / 19.20 uur
AMSTERDAM - De nieuwe 15G tram van het GVB (één van de bijnamen "De Steur") lijkt zich als een vis in het water te voelen. De testritten die het GVB eerder nog 's nachts op een leeg tramnetwerk maakte vinden nu ook geregeld overdag plaats. Dan rijdt de tram  tussen de normale dienstregeling in. Tot nu toe lopen de testen voorspoedig.

Hoe vaak de 15G tram overdag proefritten rijdt wisselt per dag omdat ook de werkplaatsen in de remises getesten moeten worden als de overige trams rijden. Het voertuig gaat in deze testfase ook langs de zandvulinstallatie, de wasstraat en de kuilwielendraaibank,

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

om zo maar eens wat voorbeelden te noemen. 

Neusje van de zalm
Om in visserstermen te blijven is deze nieuwe 15G tram "het neusje van de zalm". De tram wordt geleverd door het Spaanse CAF en is van het type Urbos 100. De 100 staat voor de 100% lage vloer die de tram heeft. De vloer hoogte is 300 mm. Dit maakt het instappen voor mindervalide reizigers en voor mensen met een kinderwagen extra gemakkelijk. Tevens beschikt de tram over een elektronische uitschuiftrede (rolstoelplank) die door de bestuurder bediend kan worden.

Om het piepen in bogen tegen te gaan zijn de trams voorzien van wielflenssmering. De trams zijn uitgerust met zandstrooiers, camera's aan de zijkant en een black box. Dit type tram leverde CAF ook aan o.a. Utrecht (voor de Uithoflijn), Belgrado, Birmingham, Sydney en Zaragoza. De trams worden voorzien van klimaatbeheersing voor zowel bestuurder als passagiers.

De trams zijn 30 meter lang, 2,40 meter breed en zijn geschikt om op het Amsterdamse 600 Volt netwerk te rijden. De tram heeft 50 zitplaatsen en 125 staanplaatsen. Omdat de tram twee cabines heeft zullen de trams, net als de serie 11G en 12G (serie 800 / 900) en de vier tweerichting-Combino's (serie 2201-2204), niet worden uitgerust met een servicebalie. De 15G trams krijgen het serienummer 3000.

Het GVB heeft 63 nieuwe trams aanschaft, met een optie op 60 extra trams. Van de in totaal 63 15G-trams worden er 25 trams uitgevoerd in de R-net kleurstelling. Deze gaan straks inzet worden op Lijn 25 naar Amstelveen Westwijk als deze af is. Er worden 38 15G trams in het GVB blauw-wit worden afgeleverd. De eerste blauw-witte tram zal ergens in september 2020 van GVB worden. De vervoerder maakt later bekend op welke lijnen deze ingezet gaan worden.

De testtram die je nu ziet rijden, is nog niet voorzien van alle officiële R-net en GVB-stickers en bijvoorbeeld de rode omlijsting bij de deuren. De buitenkant zal compleet zijn tegen de tijd dat de testen voorbij zijn en het moment aangebroken is dat de eigenaarssleutel van de tram overgaat van CAF naar GVB. Dat moment komt steeds dichterbij.

Korte geschiedenis 15G Tram
- In de nacht van 25 op 26 april 2019 arriveert de eerste 15G tram van het GVB bij de Hoofdwerkplaats Rail (HWR) in Diemen.
- Sinds de nacht van dinsdag 28 op woensdag 29 mei rijdt de tram testritten buiten de poorten van het GVB. De testritten vinden 's nachts plaats om het overige tramverkeer niet te storen.
- Eind juli wordt de tweede 15G Tram (de 3002)  getest  in een zogenaamde klimaatkamer. In het Duitse Minden worden onder grote temperatuurverschillen alle systemen en functionaliteiten van de nieuwe tram getest. 
- Vanaf donderdag 19 september rijdt de 15G tram (de 3003) ook overdag door Amsterdam. De testtram rijdt - zonder reizigers - tussen het normale tramverkeer van GVB in.

Deze special is tot stand gekomen dankzij de fijne samenwerking met het GVB

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info (tenzij anders staat vermeld)

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden over de 15G tram
 
In de nacht van 25 op 26 april 2019 arriveert de eerste 15G tram van het GVB bij de Hoofdwerkplaats Rail (HWR) in Diemen.
 
Sinds de nacht van dinsdag 28 op woensdag 29 mei rijdt de tram testritten buiten de poorten van het GVB.
De testritten vinden 's nachts plaats om het overige tramverkeer niet te storen.
Foto: © GVB
 
Sinds donderdag 19 september rijdt de 15G tram (de 3003) ook overdag door Amsterdam.
Wij zetten de tram op de Nieuwezijds Voorburgwal op de foto.
 
De nieuwe 15G tram rijdt door de De Clercqstraat.
 
De 3003 staat als lijn 13 bij het eindpunt van lijn 7 op het G. Friedhoffplein. Dit omdat er bij het eindpunt van lijn 7 meer plaats is
om even rustug te staan dan bij het nabij gelegen eindpunt van lijn 13.
 
De mooie en moderne voorkant van de tram.
 
Een typisch Amsterdams fenomeen keert weer terug, namelijk een bestemmingsdisplay voorzien van een groot uitgevoerd lijnnummer met kleuren.
 
De mooi vormgegeven voorlichten.
 
De trams zijn tweerichtings, ook wel tweekops genoemd. Beide uiteinden van het voertuig zijn voorzien van een bestuurderscabine en aan beide zijden bevinden zich deuren. Op die manier zijn ze volledig inzetbaar op de vernieuwde Amstelveenlijn (lijn 25), wat een recht stuk zonder keermogelijkheid is. 
 

De tram is uitgerust met een baanschuiver. Mocht er ooit een aanrijding met een object of persoon plaatsvinden
dan klapt deze naar beneden waardoor het niet onder de tram terecht kan komen.

 
De tram is aan de buitenkant uitgerust met camera's zodat de bestuurder kan zien wat er om de tram heen gebeurd.
 
De tram, van het type Urbos 100, wordt geleverd door het Spaanse CAF.
 
 
De afgedekte wielstellen.
 
De tram heeft een elektronische uitschuiftrede (rolstoelplank) die door de bestuurder bediend kan worden.
 
We nemen (door het raam / geopende deur) een kijkje naar de binnenkant van de tram.
We zien gelijk de in drie delen uitgevoerde vasthoud-stangen in het midden van de tram.
 
De tram is mooi, ruim en overzichtelijk.
 
 
 
De rode stoelen zijn bedoeld voor mindervalide en/of oudere reizigers of zwangere vrouwen.
 
Deze plek is bedoeld voor reizigers in een rolstoel of als plaats voor kinderwagens neer te zetten.
Deze plek moet nog verder afgemaakt worden.
 
 
De cabine is ook weer fraai afgewekt.
 
 
Via dit scherm kan de bestuurder zien wat er om de tram heen gebeurd.
 
 
 
15G tram 3003 naast 13G tram 2096.
 
De 15G tram rijdt over de Burgemeester Röellstraat.
 

Lees en bekijk ook:

Onze pagina over het GVB

Onze pagina met al het nieuws over de nieuwe 15G tram

Onze pagina met al het nieuws over de Uithoflijn (waarop ook Urbos 100 trams overheen rijden!)

Bijzondere laatste dag van Lijn 51 op de Amstelveenlijn

Viering 60 jaar Gelede Trams in Amsterdam