Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
In beeld: Open dag GVB Rail Services 2019
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

25-06-2019 / 12.00 uur
AMSTERDAM - Afgelopen zaterdag (15 juni) was er een open dag bij GVB Rail Services. Ondanks dat de dag regenachtig begon, liet de zon zich daarna volop zien. De open dag werd, net als twee jaar geleden, weer een groot succes.

Wij maakte de onderstaande reportage.

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
Standaard Streekbus GVB 373 van Stichting BRAM bracht bezoekers vanaf station Bijlmer ArenA naar de open dag.
 
Aangekomen bij GVB Rail Services nemen we gelijk een kijkje bij de afdeling Wisselbouw. Hier zien we de metaalwerkbank.
 
Een kijkje door de hal.
 
Op de foto zien we de wissel die op de kruising Overtoom - Amstelveenseweg komen te liggen.
 
 
Een kijkje in een wisselkast.
 
Eén van de hoogtepunten van de open dag was het lassen. Men kon op een metalenplaat haar of zijn eigen naam lassen of men kon een trammetje aan een plaatje lassen.
 
Men kon op een metalenplaat haar of zijn eigen naam lassen of men kon een trammetje aan een plaatje lassen.
 
Een leuk aandenken aan de open dag.
 
Tekening van het wisselcomplex dat op de kruising Overtoom / Overtoomse Sluis / Amstelveenseweg moet komen te liggen.
 
Sanitaire wagen SK-02.
 
Een vrachtauto van de firma Niezen.
 

Railreinigingsvoertuig MAN TGM 18.340 (BZ-GZ-13).

De Railszuigauto wordt ingezet voor de reiniging van de wissels, wisselbakken en bogen in de stad, d.m.v. een hoge druk zuiginstallatie.

Het voertuig is ook uitgerust met een hogedruk spuitinstallatie, voor het doorspuiten van de waterbakjes en afvoerleidingen van de wisselbakken.

 
De wagen rijdt d.m.v. een tramonderstel op de rails, waarbij de groef van de rails schoon gezogen wordt.
 

De Fuso Canter (25-BHX-5). Dit voertuig kan zowel op de weg als over de rails rijden. In de opbouw zit een smeerinstallatie.

De smeerauto wordt ingezet op voor het smeren van de bogen, om het piepende geluid tijdens het rijden van een tram door een boog tegen te gaan.

Het smeren van de rail gaar ook slijtage van rail en wielen tegen.

 
Kinderen konden met o.a. dit treintje een ritje over het terrein maken.
 
DAF TE 85 XC trekker met oplegger. (BN-XL-99)
 

Over de DAF TE 85 XC trekker met oplegger van het GVB:
De trekker en oplegger wordt gebruikt voor de aan- en afvoer van spoorrails tussen de werkplaats en diverse locaties in de stad.

Lengte oplegger: 12 meter
Uitschuifbaar: tot 27 meter.
Laadvermogen: 32 Ton.

 
Een vrachtwagen vol met lasapparatuur.
 
 
 
Een vrachtauto met werkapparatuur voor het onderhoud aan de rails.
 
De railonderhoudmachines.
 
 

De UNIMOG Rail Services (01-BJH-1).

De UNIMOG wordt gebruikt om onderhoud en vernieuwingswerkzaamheden op de tram- en metrobanen uit te voeren.

Dit voertuig is de nieuwste aanwinst voor GVB Rail Services en is zo uitgebreid mogelijk inzetbaar voor zowel tram als metrobanen.

De UNIMOG is voorzien van een 7 ton/meter kraan, heeft een topsnelheid van 40 km/u zonder getrokken last en met last is dit 25 km/u. Er is gebruik gemaakt van de nieuwste type motoren (Euro 6) om zo schoon mogelijk te werken.

Tevens is het met dit voertuig mogelijk om uitgevallen metrovoertuigen te kunnen verplaatsen. De UNIMOG kan beremd 400 ton trekken (horizontaal vlak).

 
Een KROL met vacuum unit. De vacuum unit kan het ballast tussen de rails vandaan zuigen en de opvangbak ergens anders legen. 
 

Haspelvoertuig (76-BFJ-6).

Het haspelvoertuig zoals hierboven is te zien wordt gebruikt om over lange afstanden nieuwe rijdraad aan te leggen / te vervangen.

Rijdraad is de plusvoorziening om de tram zijn spanning te geven van 600 volt gelijkspanning.

Op de auto is een haspel aangebracht met daarop rijdraad met een lengte van maximaal 1600 meter. Dit wordt tijdens het werk op gecontroleerde wijze afgerold. De rijdraad is van koper.

Het haspelvoertuig is voorzien van een spoorwielonderstel en is op deze manier overal inzetbaar.

 

Hefbordeswagen. (52-BBK-1).

Binnen de afdeling RS Systemen & Energie zijn er vier voertuigen aanwezig om het werk aan de bovenleiding te kunnen uitvoeren. Twee voertuigen zijn aangeschaft in 2009 en twee zijn aangeschaft in 2013.

Op deze manier kan het GVB snel en adequaat reageren op calamiteiten in de stad en daarbuiten.

Omdat het GVB te maken heeft met open spoor (grasbaan / metro) en gewoon dicht spoor, zijn twee voertuigen uitgevoerd met een spoorwielonderstel. Er kan dan makkelijk ingespoord worden en vanaf het werkbordes kan over het spoor gereden worden.

 

Servicevoertuig S&C MAN TGM 18.290 4x2BL (40-BKZ-7) (hier links op de foto)

Het voertuig heeft een Euro 6 motor met een motorvermogen van 213 kW / 290 pk en kan op de weg 80 km/u rijden.

Het is voorzien van 7 camera's t.b.v. het achteruitrijden en het insporen.

Het railsysteem is hydrostatisch aangedreven en heeft een werkdruk van 420 bar. De maximum snelheid op het spoor is 25 km/u. Het voertuig is vanaf twee plaatsen bestuurbaar: de bestuurdersplaats en de hoogwerker.

De hoogwerker heeft een maximale werkhoogte van 10 meter en is geschikt voor twee personen.

De kraan heeft een maximale werkhoogte van 8 meter, een reikwijdte van 4 meter en een maximaal laadvermogen van 800 kg.

 
Werkvoertuig V-494-RH.
 

Een DAF FAN CF 75 kipper met kraan en haakarm en een zoutstooi-unit.(BV-TG-39).

Deze vrachtwagen worden gebruikt voor uiteenlopende transporten zoals zand, grind, beton, materiaalcontainers en bovenleidingsmasten etc. binnen meerdere afdelingen van het GVB.

Tijdens de winterdienst worden de vrachtwagens ingezet als zoutstrooiers en sneeuwschuivers.

 

Grove GCK 3045 City Crane.

Deze kraan wordt ingezet in de nachtelijke uren voor het vernieuwen van de spoorrails, maar ook bij het transport van spoor bij de Basiswerkplaats en bij de metro.

De kraan is zo ontwikkeld dat er met de mast in een horizontale stand, in en uitgeschoven mag worden.

Hijscapaciteit: 45 Ton.
Lengte v/d mast:34 meter.
Gewicht v/d kraan: 36 Ton.

 
 

Las/Wisselauto (20-BFS-8)

Tot voor kort waren er geschieden wagens voor las- en wisselonderhoud. Nu is gekozen voor een multifuctioneel voertuig dat van vele markten thuis is en een stuk efficienter inzetbaar is.

Niet meer met twee wagens naar een klus, maar één die alles aan boord heeft. Met deze wagens kunnen complete laswerken aan het spoor verricht worden, zowel voor nieuwbouw, onderhoud of in het geval van een calamiteit.

Ook voor onderhoud aan de tramwissels is deze wagen compleet uitgerust. En tevens voorzien van een hogedrukspuit met maar liefst 400 bar. En niet geheel onbelangrijk, de wagens zijn ook voorzien van fluisteraggregaten om 's nachts zo min mogelijk overlast te veroorzaken.

Ook de kraan ontbreekt niet om zwaardere wisseldelen of een stuk spoorrail in te brengen of te verwijderen van de straat. De bemanning bestaat uit drie monteurs die met hun wagen in een deel van de stad al het onderhoud aan het tramspoor in Amsterdam voor hun rekening nemen.

Met deze wagens kan het GVB elke klus of calamiteit aan binnen Amsterdam of daarbuiten op spoorgebied voor de tram.

 

Railreinigingsvoertuig Volvo FL (34-BGP-3).

De Railszuigauto wordt ingezet voor de reiniging van de wissels, wisselbakken en bogen in de stad, d.m.v. een hoge druk zuiginstallatie.

Het voertuig is ook uitgerust met een hogedruk spuitinstallatie, voor het doorspuiten van de waterbakjes en afvoerleidingen van de wisselbakken.

 
Ook dit jaar was er weer een gratis cosumptie naar keuze en voor de kinderen waren er ook twee springkussen, een skelterbaan en een clown die van ballonnen allerlei diertjes maakten.
 
Het was ook dit jaar weer een geslaagde open dag. Of zoals de kinderen het zeggen.... Een duimpje omhoog voor het GVB!