Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
De Kameel na afscheidsrit officieel overgedragen aan Spoorwegmuseum
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

06-06-2019 / 20.00 uur
UTRECHT - Op dinsdag 4 juni maakte de Kameel zijn laatste rit in dienst van NS. Daarna heeft NS officieel de sleutels overgedragen aan het Spoorwegmuseum. Sinds 1954 deed de Kameel dienst als directie- en inspectierijtuig. Het rijtuig is bekend om zijn bijzondere uiterlijk. Aan de voor- en achterkant van de trein zit een machinistencabine op het dak. Reizigers kunnen onderin genieten van een uitzicht dat in de meeste treinen alleen is voorbehouden aan machinisten. De twee bulten op het dak zorgen voor de bijnaam ‘Kameel’.

.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea
Inspectierijtuig
De Kameel is in 1954 speciaal gebouwd als inspectierijtuig voor de directie van NS. Zo kon de directie destijds de herstelwerkzaamheden van het spoor tijdens de wederopbouwperiode controleren. Aan de voor- en achterkant, op de plek waar normaal de machinist zit, zijn twee vergaderruimtes voor elk 14 personen. In het rijtuig is ook een keuken en een werkkamer met telefoon. Voor de machinist is aan beide kanten achter de vergadersalon een verhoogde cabine. Door de dakkoepels (de bulten) heeft hij goed zicht op het spoor.
 
Gebouwd door treinenbouwer Allen
Op 31 mei 1954 werd het rijtuig afgeleverd door de Rotterdamse treinenbouwer Allen. De NS 20 – zoals de Kameel officieel heet - is technisch afgeleid van de Blauwe Engelen, de dieseltreinen die de stoomtreinen vervingen op de regionale lijnen. Het rijtuig beschikt niet over koppelingen, waardoor het niet met ander materieel te combineren is. Alleen met een koppelboom, die aan een oog voor op de kop bevestigd kan worden, kan het rijtuig aan een andere trein gekoppeld worden om te worden gesleept.

VIP-car
Het rijtuig was in de jaren 70 niet exclusief voorbehouden aan de NS-directie, maar werd ook als VIP-car verhuurd aan gezelschappen. De Kameel maakte sindsdien veel ritten in binnen- en buitenland en heeft hierdoor flink wat belangrijke gasten vervoerd. Van directies van andere bedrijven tot staatshoofden en vorsten. Ook de band Queen ging met de Kameel naar een concert. Sinds het begin van de jaren ‘70 is de Kameel te huur door externe partijen. Zo werd hij onder andere ingezet voor de 250e jubileumuitzending van het muziekprogramma AVRO’s Toppop.

Revisies
Na opknapbeurten in de jaren 70 en 80 kreeg de Kameel in 2004-2005 een grote revisie. Hierbij is het interieur, de technische installatie en het casco gereviseerd. Het rijtuig is in de oorspronkelijke blauwe kleur geschilderd. Na deze werkzaamheden is het rijtuig ingezet rondom de opening van het Spoorwegmuseum. Na de opening is het rijtuig naar Tilburg gegaan voor de technische revisie. Tevens is hier nieuwe apparatuur voor de keuken ingebouwd. Medio 2008 is het rijtuig aan NS overgedragen en werd het weer gebruikt als directierijtuig. De Kameel was al zeer regelmatig te zien in het Spoorwegmuseum, maar wordt nu officieel aan het museum overdragen.

Voor alle foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bekijk onze filmbeelden.
 
De Kameel komt aangereden vanaf opstelterrein Utrecht Oost Zijde.
 
De Kameel is klaar voor de rit. Hij staat op spoor 12 van Utrecht Centraal.
 
De crew is er klaar voor.
 
 
 
Nadat De Kameel vanuit Utrecht langs de plek heeft gereden waar vroeger de Alan-fabriek heeft gelegen is hij aangekomen te Rotterdam Centraal.
 
Te Rotterdam Centraal nemen we een kijkje in De Kameel.
 
Het mooie uitzicht.
 
In De Kameel bevindt zich al jaren een klein beeldje van een kameel. Op de foto staan de DE 41 (Blauwe Engel) en De Kameel.
 
Het bureau van de directeur.
 
 
De cabine van de machinist steekt boven de trein uit. Hierdoor kon de directie vanaf de voorkant van de trein controleren hoe de rails erbij lag.
 
 
Erik de Zwart was één van de gasten die meereed in De Kameel. Hij interviewde de bandleden van Queen tijdens hun rit in de Kameel. 
 
Vanaf Rotterdam Centraal werd er naar Leiden Centraal gereden. Hier heeft De Kameel de popgroep Queen afgezet.
 
 
Het tijdbeeldsbeeld anno 2019. SNG 2716 passeert De Kameel.
 
 
De mooie vleugel voor de neus van De Kameel.
 
Een foto van de voltallige crew te Leiden Centraal.
 
Een foto van de machinisten en conducteurs van vandaag.
 
Vier op een rij. De Kameel, VIRM 8702, nog een VIRM en SGM 2955.
 
Aan het einde van de rondrit komt De Kameel rond 16.25 uur aan in het Spoorwegmuseum.
 
De Kameel naast de DE 41.
 
Machinist Peter Hillarius overhandigt de sleutels en een miniatuurexemplaar van De Kameel aan Peter-Paul de Winter, Hoofd Collecties van het Spoorwegmuseum.
 
 
 
Peter-Paul de Winter houdt een interessante toespraak over het leven van De Kameel.
 
Na de toespraak nemen we een kijkje in de cabine van De Kameel.
 
 
 
 
De Kameel en de DE 41 staan gebroederlijk naast elkaar.
 
 
 
 
 
Een close-up van het schaalmodel van De Kameel die Peter-Paul de Winter overhandigd heeft gekregen.
 
En hij kan nog echt rijden ook!
 
Een tijdlijn van de NS-20 "De Kameel".
 
We bekijken hem van naderbij.
 
 
 
 
Op de SpoorParade in Amersfoort tijdens 175 Jaar Spoor hebben wij De Kameel ook al eens uitgebreid op de foto gezet.
 
De cabine.
 
Dit is één zijde van "De Kameel". Hier kan geluncht, gedinnerd en/of vergaderd worden.
 
 
Het oude bureau van de NS directie.
 
 
Het keukentje van De Kameel.
 
Het koffiezetapparaat en de warmwatermachine mogen natuurlijk niet ontbreken.
 
In het middengedeelte (het halletje) zien we links het toilet en rechts de garderobe.
 
De netjes ingerichte wc van de trein.
 
 
 
Een kijkje in de informele kant van de Kameel.
 
 
 
 
De Kameel, nog in de oude kleurstelling in het "oude" Spoorwegmuseum. 17 april 2003.