Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Eind april komt eerste 15G tram naar Amsterdam
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

20-04-2019 / 20.00 uur
AMSTERDAM - Eind april 2019 komt de eerste nieuwe 15G tram naar Nederland. Vanuit de Spaanse CAF-fabriek in Zaragoza wordt de tram per vrachtwagen in ongeveer 6 tot 7 dagen naar de Hoofdwerkplaats Rail (HWR) in Diemen gereden.

Koen Stavenuiter, senior projectmanager Projectbureau Railmaterieel van het GVB zegt hierover: “De tram komt de dieplader op via een soort ‘ramp’, een lange oploop van een meter of dertig. Op de vrachtwagen zelf zit ook een stuk rails gemonteerd. Daaraan wordt het voertuig stevig vastgezet en vervolgens goed ingepakt

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

met beschermende materialen. Sommige onderdelen zoals de spoilers, (beschermkappen) worden los ingepakt en binnenin de tram gelegd. Zodra klaar voor vertrek, volgt de vrachtwagen nagenoeg heel de Route du Soleil. Zoals wij in de vakantie naar het zuiden rijden, volgt onze 15G tram straks de tegengestelde richting naar het Noorden. Met als afleveradres onze HWR in Diemen. Daar hebben we een goed inzetspoor voor tram. Dat is een apart stukje spoor waarmee je vanaf de vrachtwachten een voertuig in de rails kan rollen. Overigens niet gewoon rollen hoor, het voertuig maken we vast aan een lier. Zodat hij langzaam en gecontroleerd op het inzetspoor kan worden gezet."

Wij hebben ervoor gekozen het voertuig in zijn geheel te laten komen. Ook omdat we in Diemen de ruimte hebben voor een vrachtwagen met een tram. Dat is voor ons geen probleem. Het formaat valt binnen alle marges. Al moeten we tegen die tijd natuurlijk wel de aanrijroute rond de ingang en parkeerplaats bij onze HWR afzetten. We maken alles gereed zodat de vrachtwagen ’s nachts kan arriveren.”

“We starten straks in Diemen met vijf voertuigen. Deze vijf zijn dan tegelijk ook de zogenaamde ‘test en commissioning’- voertuigen. Daarbij kijken we of alles aan de nieuwe tram voldoet aan de eisen en afspraken die we in het koopcontract met CAF vastgelegd hebben. Ook doen we alle wettelijke en andere noodzakelijke testen. Pas daarna kunnen we het voertuig accepteren en volgt de rest van de serie: de nummers 6 tot en met 63. Na acceptatie, gaat de rest heel gestaag. Als alles goed verloopt, verwachten we elke twee weken een nieuw voertuig. En ontstaat er voor ons een bepaalde cyclus waarin we ons werk kunnen doen. We kijken uit naar de eerste gloednieuwe tram. Altijd een bijzondere gebeurtenis!”

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons