Socialmedia-kanalen :
OVnieuws.info Index
Buffel overgedragen aan Spoorwegmuseum
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

01-09-2018 / 20.30 uur
UTRECHT - Het was druk op het perron bij het Spoorwegmuseum. Veel belangstellenden waren naar Utrecht gekomen om aanwezig te zijn bij de binnenkomst van de Buffel. Met de overdracht van de DM'90, zoals de Buffel officieel heet, neemt NS afscheid van het dieseltijdperk. Hoofd Collecties van het Spoorwegmuseum, Peter-Paul de Winter, nam de trein dankbaar in ontvangst. Vanaf nu is de Buffel officieel een museumstuk. De trein is tot eind oktober in het Spoorwegmuseum te zien, daarna wordt hij bewaard in het depot van het Spoorwegmuseum.

.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Afsluiting tijdperk
Hoofd Collecties Peter-Paul de Winter trekt een historische vergelijking: “Het is een afsluiting van een tijdperk. Net zoals we in 1958 het stoomtijdperk afsloten met de overdracht van de laatste stoomlocomotief NS 3737, sluit NS met de overdracht van de Buffel het dieseltijdperk af. Je ziet dat diesel voor treinen inmiddels vervangen is door groene stroom.” De Buffel was destijds de opvolger van de oudere generatie dieseltreinen zoals de Plan U en de Blauwe Engel. De Winter: “Deze voorgangers behoren ook tot de collectie van het Spoorwegmuseum. Voor ons is het dus een logische aanvulling van de collectie. De Buffel was destijds de meest moderne trein van NS, er zit veel meer software in dan bij hun voorgangers waar eigenlijk nagenoeg niets in zat. Bij problemen kun je met een laptop eenvoudig uitlezen wat er aan de hand is. Voor het museum is het leuk om deze ontwikkeling te laten zien. Bovendien is het de laatste trein die door NS helemaal zelf is ontworpen.” De trein zal tot eind oktober in het museum te zien zijn, daarna gaat hij naar het depot.

Buffel
Diesel Materieel 90 (DM’90) reed sinds 1996 op het Nederlandse spoor. Door hun uiterlijk kregen ze de officiële bijnaam ‘Buffel’. Ze reden op de niet geëlektrificeerde regionale spoorlijnen. Omdat de regionale lijnen (diesel baanvakken) door andere vervoerders worden geëxploiteerd, zijn de dieseltreinen van NS overbodig geworden. Op zaterdag 9 december 2017 reden ze voor het laatst, in de reizigersdienst, over het Nederlandse spoor. Wij hebben daar toen een uitgebreide reportage over gemaakt. Eén treinstel (3426) is geschonken aan het Spoorwegmuseum.

Voor foto- en filmbeelden geldt: © OVnieuws.info

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
.
 
Bekijk onze filmreportage.
 
Buffel 3426 reed een afscheidsrit vanaf Blerick via Amersfoort naar Utrecht.
Wij zetten de trein op de foto te Schalkwijk.
 
Om 14.21 uur kwam de Buffel het museumterrein opgereden.
 
De Buffel rijdt langs één van zijn voorgangers, de Blauwe Engel nr. 41.
 
 
Machinist Bernd Jan Kraan had de eer om de Buffel het museum in te rijden.
 
Falco Devue, Materieelmanager NS (r) overhandigd sysmbolisch een jerrycannetje diesel aan Peter-Paul de Winter, Hoofd Collecties van het Spoorwegmuseum.
 
Machinist Bernd Jan Kraan en Peter-Paul de Winter.
 
Ook veel aandacht van andere pers, zoals Hart van Nederland.
 
 
Door de vorm van de kop heeft de DM90 de bijnaam Buffel gekregen.
 
Buffel 3426 naast de Blauwe Engel 41.
 
 
 
 
De uitlaat op het dak van de Buffel. De laatste Dieseltrein die bij NS heeft gereden.
 
 
Buffel 3426, Blauwe Engel 41 en de Kameel naast elkaar in het Spoorwegmuseum.
 
Een bovenaanzicht van het msueumterrein.
 
Na het officiele gedeelte werd de Buffel omgereden naar spoor 1 van het museum. Hier zal hij tot eind oktober blijven staan.
 
Om hem nog iets fotogenieker neer te zetten werd hij nog twee meter naar achteren gezet.
Dat leverde nog een mooie (voorlopig) laatste rookpluim op.