OVnieuws.info Index
In beeld: Wielstellen wisselen van de Blokkendoos
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

26-01-2018 / 11.45 uur
UTRECHT - Eén van de pronkstukken van het Spoorwegmuseum, de Blokkendoos, krijgt een revisie van de wielstellen. Daarvoor is de trein van zijn wielen getakeld. De werkzaamheden werden op 23 en 24 januari op het museumterrein uitgevoerd door de Incidentenbestrijdingsploeg van ProRail en kraanverhuurbedrijf WIDO. De historische trein uit 1927 is de oudste nog rijvaardige trein van het Spoorwegmuseum.

De wielstellen van de Blokkendoos ondergingen een aantal jaar geleden al een revisie. Er bleven echter problemen bestaan waardoor een nieuwe revisieronde noodzakelijk bleek.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

In de wiellagers is een vreemde niet traceerbare substantie aangetroffen die niet thuishoort in deze lagers. Om herkomst van deze substantie en mogelijke schade vast te kunnen stellen worden de draaistellen gedemonteerd, in een werkplaats onderzocht en indien noodzakelijk hersteld.

De firma WIDO heeft met twee hijskranen de trein van zijn wielen getakeld en de draaistellen op een dieplader geplaatst. Vervolgens zijn er twee nooddraaistellen onder de trein geplaatst. Het werk is uitgevoerd door het Incidentenbestrijdings team van ProRail en dient ook als oefening. De draaistellen gaan naar de firma Reuschling in Hattingen (D).

Historie Blokkendoos
De Blokkendoos behoort tot de eerste serie elektrische treinen van NS, ook wel Mat ‘24 genoemd. Dit betekent dat het treinontwerp uit 1924 stamt. De Blokkendoos van Het Spoorwegmuseum is in 1927 gebouwd. Het zijn ijzersterke en zware treinen. De bijnaam ‘Blokkendoos’ krijgen ze door hun vierkante uiterlijk en omdat alle rijtuigen als blokken te combineren zijn. De Blokkendoos van Het Spoorwegmuseum heeft tot 1959 dienst gedaan. In eerste instantie werd hij ingezet op de oude lijn Amsterdam – Haarlem – Leiden – Den Haag – Rotterdam. Na de oorlog reed de trein ook op andere trajecten van NS. In 1989 kwamen twee rijvaardige blokkendoosrijtuigen in het bezit van het museum. In 1994 verwierf het museum een rijtuig derde klasse, deze is omgebouwd tot restauratierijtuig. De Blokkendoos heeft een maximumsnelheid van 100 km per uur en heeft 40 zitplaatsen 2de en 136 zitplaatsen 3de klasse.
Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.
 
Bekijk onze filmreportage.