OVnieuws.info Index
Meer en schonere veren in Amsterdam
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

16-01-2018 / 10.15 uur
AMSTERDAM - Er komen tot 2030 tien nieuwe veerponten bij om het groeiende aantal passagiers op te vangen en Amsterdam aan beide zijden van het IJ bereikbaar te houden. Daarbij houdt de gemeente rekening met de eventuele komst van vaste oeververbindingen. Ook wordt de vloot verduurzaamd.

Amsterdam blijft de komende jaren groeien. Een groot deel van die groei vindt plaats in Amsterdam Noord. Daardoor komen er veel meer passagiers bij voor de IJveren. Vooral op het Buiksloterwegveer neemt de druk toe.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Tussen 2015 en 2030 verdubbelt hier het aantal reizigers. Daarom breidt de gemeente de vloot uit en werken ze aan spreiding van reizigersstromen.

Waar gaan ze varen?
De meeste nieuwe veerponten gaan varen op de centrale veerverbindingen: Buiksloterweg, IJplein en NDSM-terrein. Het Oostveer komt in 2025 te vervallen (na ingebruikname Javabrug) en het Distelwegveer mogelijk in 2030, als er wordt besloten tot een vaste oeververbinding bij het Stenen Hoofd.

Vanaf 2022 uitstootvrij
De gemeente heeft afspraken gemaakt met het GVB over het duurzaam maken van de IJveren. De veren varen nu nog op diesel, maar de twee recent aangeschafte schepen zijn serie-hybride modellen. Deze varen schoner dan de diesel schepen. In de toekomst worden de schepen voorzien van een plug-in hybride aandrijving. Daarmee varen ze in principe volledig elektrisch.

Vanaf 2019 start de gemeente met de voorbereiding van de inzet van de hybride schepen, zodat ze vanaf 2022 uitstootvrij kunnen gaan varen op het IJpleinveer en vervolgens op het Buiksloterwegveer. De andere veerverbindingen volgen daarna. De vijf nieuwe veren voor de verbindingen over het Noordzeekanaal worden ook plug-in hybride schepen.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.