OVnieuws.info Index
OV-concessie Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden naar Qbuzz
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

10-01-2018 / 15.15 uur
DORDRECHT - Qbuzz B.V. gaat vanaf eind 2018 het busvervoer in het concessiegebied Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden (DAV) verzorgen. Deze concessie bevat ook de succesvolle regionale treinverbinding tussen Geldermalsen en Dordrecht; de MerwedeLingelijn. De gunning is het resultaat van de openbare aanbesteding die de provincie Zuid-Holland in 2017 uitschreef. Naast Qbuzz dongen ook EBS en de huidige vervoerder Arriva mee.

Voordat de aanbesteding werd uitgeschreven is door de provincie nauw samengewerkt met gemeenten en partners in de regio.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Dit resulteerde in een breed gedragen uitvraag met als doel een toekomstvast netwerk van openbaar vervoer dat aansluit bij de vraag in de regio. Floor Vermeulen, gedeputeerde verkeer en vervoer: ‘Qbuzz heeft hier bijzonder goed invulling aan gegeven. Met de plannen van Qbuzz wordt in de hele regio een flink aantal verbeteringen doorgevoerd. Een kroon op onze regionale samenwerking!”

Iedereen van deur tot deur
De regio DAV wordt een echte mobiliteitsconcessie waarin een stevige ruggengraat van snelle en frequente hoogwaardige bus- en treinverbindingen, waaronder een aantal R-net lijnen, de basis vormt. Rotterdam wordt hiermee vanuit Drechtsteden met de bus sneller bereikbaar. Op dit HOV-netwerk sluiten stad- en streeklijnen aan, waarmee ook het landelijk gebied in de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden uitstekend bereikbaar blijft. Daarnaast komen er meer en nieuwe ketenmobiliteitsdiensten, zoals deelfietsen en deelauto’s.

Duurzaam en meer comfort
Qbuzz start de nieuwe concessie grotendeels met splinternieuwe bussen. In Gorinchem en in Drechtsteden wordt in de stad het bestaande aantal elektrische bussen flink uitgebreid, wat bijdraagt aan een verdere verbetering van de leefbaarheid. Op de HOV-verbindingen krijgen reizigers meer beenruimte, snelle wifi en usb-aansluitingen.

De concessie DAV
De concessie is voor een periode van 8 jaar uitgeschreven, met 2 keer een optie tot verlenging. De provincie stelt voor de concessie jaarlijks een exploitatiebudget beschikbaar van ruim 23 miljoen euro. Voordat de gunning definitief wordt, geldt een wettelijke bezwaartermijn van 6 weken. Daarna presenteert de nieuwe vervoerder de plannen aan de regio.

MerwedeLingelijn
Onder de consessie valt ook de succesvolle regionale treinverbinding tussen Geldermalsen en Dordrecht. Op dit moment rijdt Qbuzz nog niet met treinen in Nederland. Wel rijdt het bedrijf trams op de zogenoemde SUNIJ-lijn (Sneltram Utrecht Nieuwegein IJsselstein). Of Qbuzz zelf een treintak gaat opzetten of dat ze de MerwedeLingenlijn door een andere partij laat exploiteren is nog niet bekend. Onlangs liet NS CEO Rogier van Boxtel weten dat NS wel interesse heeft in de MerwedeLingenlijn.

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.