Openbaar Vervoer Nieuws / OVnieuws.info
OVnieuws.info Index
Nieuwe treinen Arriva krijgen een separate stilte- en werkcoupe, gestreepte stoelbekleding en een AED in het reizigersdeel
Actueel OVnieuws
OV bedrijven

22-11-2017 / 10.00 uur
HEERENVEEN - Gisteren heeft een delegatie genodigden van Arriva een bezoek gebracht aan treinenfabrikant Stadler in Zwitserland die de nieuwe treinen gaat produceren voor Arriva in het noorden. Arriva heeft de provincies Fryslân en Groningen, reizigersorganisaties en reizigers uitgenodigd om mee te gaan en mee te denken over de inrichting van de nieuwe treinen.

Anne Hettinga, CEO van Arriva Nederland: “Door de reizigers mee te nemen naar de fabriek van Stadler in Zwitserland laten we ze niet alleen meedenken maar ook beslissen over de inrichting van de nieuwe treinen.

Railbouw / onderhoud
Specials over het OV
Ongevallen in het OV
OV werkplaatsen
Back to the 90's
Reclame treinen / loc's
Videoreportages
Spoorbouwprojecten
Spoorwegmusea

Het is immers de reiziger die straks gebruik gaat maken van deze treinen en op deze manier zijn er beslissingen genomen vanuit het oogpunt van de reiziger. Naast de inrichting van de treinen hebben we ook met elkaar nagedacht over reisinformatie die een reiziger in de trein wil ontvangen. Hier zijn vele goede ideeën uitgekomen die we nu op haalbaarheid gaan onderzoeken.’

Gemaakte keuzes
Tijdens de reis naar Zwitserland werden er op locatie, de fabriek van treinenfabrikant Stadler, keuzes gemaakt over de inrichting van de treinen. Zo konden de genodigden meedenken over onder andere de bekleding, opstelling van de stoelen en de locatie van de AED. De volgende keuzes zijn gemaakt:

  1. Voor het exterieur van de treinen zijn twee kleuropties voorgesteld: donkerblauw en een mix van de nieuwe Arriva-kleur. De keuze is gevallen op een mix van de nieuwe Arriva-kleur.
  2. De stilte- en werkcoupe krijgt twee zitjes van vier stoelen met een tafel. Er kon gekozen worden tussen één zitje of twee zitjes.
  3. De tafels die in de treinen bij de vierpersoons zitjes komen worden tafels over de gehele breedte.
  4. Voor de standaard coupe kon men kiezen uit twee vierpersoons zitjes of vier extra vierpersoons zitjes. Hier is gekozen voor vier extra. In totaal bevinden zich in de standaard coupe dan zes vierpersoons zitjes. 
  5. De stoelopstelling in de standaard coupe wordt door middel van rijen in twee tegengesteld geplaatst. Dit is eenzelfde opstelling als in de huidige treinen.
  6. Voor de stoelbekleding is gekozen voor een gestreept motief.
  7. De PRM-stoelen (Passengers with Reduced Mobility) krijgen enkel een pictogram op de hoofdsteun als markering.
  8. Voor de stangen in de trein kon men kiezen uit fluoriserend geel, rood of rvs. Hier is gekozen voor rvs. Maar, omdat deze optie vooral belangrijk is voor slechtzienden, en we geen slechtziende onder het gezelschap in Zwitserland is, wordt deze keuze nog voorgelegd aan een vertegenwoordiger van deze doelgroep.
  9. De stangen komen volledig in rvs. De aanwezigen konden kiezen voor een gedeelte of volledig in kleur.
  10. Voor de positie van de AED in de trein is unaniem gekozen om deze in het reizigersdeel van de trein te plaatsen.
  11. Er kon ter plaatse uit vier stoelen gekozen worden. De keuze is gevallen op het model dat ook in de huidige treinen zit.
  12. De twaalfde keuze is ter plekke toegevoegd toen werd nagedacht over de keuze van de zitjes in de stilte- en werkcoupe. De trein heeft namelijk twee gecombineerde stilte-/werkcoupes. Er werd geopperd om dit te splitsen: dus 1 stiltecoupe en 1 werkcoupe. Hier is de keuze ook op gevallen.

Duurzame treinen
Eerder deze maand tekenden Arriva en Stadler voor de bouw van 18 zero emissie-treinen. Deze unieke treinen zijn geschikt voor gedeeltelijke elektrificatie en speciaal voor en door Arriva samen met Stadler ontwikkeld. De nieuwe treinen worden eerst geleverd met HVO-motoren. Op termijn worden deze vervangen door de batterijpakketten en een pantograaf. Zo zijn de treinen geschikt om te rijden op een partieel geëlektrificeerd spoor. De batterijpakketten slaan energie op die gebruikt wordt op het trajectdeel zonder bovenleiding. Naast duurzaam zijn de treinen ook een stuk stiller, omdat er geen geluidsuitstoot en trillingen door resonantie meer is bij stilstaande en rijdende treinen.

In juli dit jaar werd bekendgemaakt dat de provincies Fryslân en Groningen en Niedersachsen de treinconcessie in Noord-Nederland aan Arriva hebben gegund. Het contract heeft een looptijd van 13 december 2020 tot en met 2035. 

Goederentreinen.nl
175 jaar Spoorwegen
Foto's
Busfoto's
Metrofoto's
Tramfoto's
Treinenfoto's
Contact
Mail ons
.
.
.
.